Avatar billede ichtysdk Nybegynder
22. januar 2005 - 01:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tvungen udvidelse af div-elementer

Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan jeg skal få et positionerings-problem løst. For at i kan få overblik, har jeg lige lavet dette hurtige eksempel:
http://www.ichtys.dk/misc/positionering.html

For det første ønsker jeg at både MENU-div'en og CONTENT-div'en skal nå helt ned til BUND ligemeget hvilken af de to førstnævnte der er mest indhold i.

For det andet ønsker jeg at BUND-div'en skal lægge sig op ad browserens bund, når indholdet på siden er så kort (vertikalt) at der ikke er nogen scrollbar. Når siden vokser ud over 1 side, skal BUND elementet bare lægge sig under de andre elementer.

Kan disse problemer løses med CSS-positionering? Det skal som minimum virke i IE og Mozilla/Firefox

Håber I kan hjælpe mig! På forhånd tak :)
Avatar billede olebole Juniormester
22. januar 2005 - 01:31 #1
<ole>

Brug en tabel, som er det element, der er beregnet til kolonne-opstilling og visning af tabulerede data ... og som er det element, W3C anbefaler til den brug.

Denæst ødelægger det mere end det gavner at bruge XHTML, som WWW ser ud idag. Nettet og browserne er slet ikke klar til XHTML endnu, hvorfor dine sider i stedet parses som dårlig og fejlfyldt HTML4.0.

Da du formodentlig skriver XHTML for at gøre tingene så godt som muligt, burde du nok i stedet skrive HTML4.01-Strict  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
23. januar 2005 - 01:13 #2
Okay... Tak for dine tips, vil du have point? - jeg prøver med en tabel og strict HTML4.01 :)
Avatar billede olebole Juniormester
23. januar 2005 - 03:14 #3
Læg bare selv et svar og accepter det  ;o)
Prøv i øvrigt at læse de her to:
  http://www.eksperten.dk/artikler/537
  http://www.eksperten.dk/artikler/538
Avatar billede ichtysdk Nybegynder
23. januar 2005 - 04:16 #4
Hvis du ikke har lyst til point, så er det iorden med mig :)

Jeg har forresten fået konverteret min side så det fungerer ved hjælp af en tabel istedet. Det virker meget bedre... så skal jeg bare lige have kigget på koden, så den validerer som strict html 4.01 :) Tak for læsestoffet - det bliver dog ikke lige nu det skal gennemgåes... måske imorgen!

Godnat, og endnu engang tak! :)