Avatar billede larsi Nybegynder
12. januar 2005 - 13:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ændre på udtyndet kant ?

Når jeg, ved hjælp af markeringsværktøjerne, udvælger et område som jeg gerne vil have med en udtyndet kant, så er det ofte rart at kunne prøve sig lidt frem for at finde den helt rigtige størrelse på den udtyndet kant.

Men jeg oplever, at jeg - inden jeg påbegynder makeringen - SKAL have valgt den udtyndet kant, for jeg kan IKKE senere ændre størrelsen på denne, uden at skulle starte markeringen helt FORFRA.

Det er ret træls, specielt når man bruger lassoværktøjet, og har brugt noget tid på at tegne rundt langs en ujævn kant.

Er der ikke nogle muligheder for at gøre dette anderledes.
Avatar billede Jman Praktikant
12. januar 2005 - 14:20 #1
du kan jo gemme din selection, når du har lavet din markering. Select->save selection..
Så kan du altid loade den igen, når du vil have markeringen aktiv igen
Avatar billede larsi Nybegynder
12. januar 2005 - 14:29 #2
Den er jeg ikke helt med på.

Jo, jeg kan godt se hvordan jeg gemmer og henter det valgte, men det gør ingen forskel !

Hvis ellers jeg gør det rigtigt ? Hvis jeg f.eks. laver en markering på et billede og sætter udtyndingen til 1 px. Så loader jeg det valgte og klipper det f.eks. over til dets eget billede. Hvis jeg så efterfølgende gør det med en udtynding til 99 px., så er der ingen forskel ?
Avatar billede Jman Praktikant
12. januar 2005 - 14:36 #3
ikke forstået (??)
Avatar billede larsi Nybegynder
12. januar 2005 - 14:41 #4
Næ, det kan jeg godt forstå - at du ikke kan forstå !

Men kan du så ikke forklare mig, hvordan du - ved kun at foretage EEN markering med makeringsværktøjet, kan se og bruge forskellige udtyndinger på den SAMME markering ?
Avatar billede Jman Praktikant
12. januar 2005 - 14:48 #5
jamen det gør man ved at gemme sin selection.
Spørgsmål er vel hvor bredt dit område er .. siden du ikke kan se en fors¨kel
Avatar billede zhark Nybegynder
12. januar 2005 - 17:31 #6
Glemmer du ikke noget? Jeg mener at når du laver en udtynding på f.eks. 20 px skal taste CTRL+C og derefter CTRL+V - nu får du det udtynde (billede) på et nyt lag over det andet lag og på dette "gamle lag" klikker du på øjet så dette lag ikke ses, så skulle du gerne have et billede med udtyndet kant.
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2005 - 17:32 #7
<ole>

larsi >> Dine problemer skyldes sikkert, du ikke har forstået, hvordan 'Feather' bruges i PS ... der er to forskellige måder at gøre det på  ;o)

1. Du kan sætte 'Feather' i property boksen foroven. Herved knyttes 'Feather' til selve værktøjet - og skal derfor vælges, før der selekteres.

2. Du kan sætte 'Feather' ved i menuen at vælge: Select->Feather ... eller trykke 'CTRL+Alt+D'. Herved knyttes 'Feather' til den aktuelle selection.

Håber, det hjalp på forståelsen  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede zhark Nybegynder
12. januar 2005 - 17:47 #8
Jeg tvivler meget på du vil kunne se en udtynding på 1 eller 5 px, men det afhænger jo lidt af hvor stort dit billede er, jeg har aldrig brugt mindre end 10 px
Avatar billede spe Nybegynder
12. januar 2005 - 18:04 #9
Hvis du kombinere den forklaring olebole giver dig i punkt 2 og det superior foreslår om at gemme din selektion før du sætter udtynding på.
Så indlæser du din selektion og vælger en udtyndning. Gør så som zhark foreslår tager en kopi og indsætter din kopi så du får et nyt lag.
Fravælg din selektion.
Indlæs den igen og sæt en ny udtynding på. Vælger dit originale lag i lagpaletten. Tager en ny kopi og indsætter den så du får et nyt lag.
Fravælger din selektion. Indlæser igen sætter en ny udtyndning. Vælger dit originale lag. Tager en ny kopi og indsætter den så du får et nyt lag.
o.s.v
Ved at klikke øjene til og fra i lagpaletten udfor de forskellige lag kan du vurdere hvilken du skal bruge. De lag der ikke duer smider du blot ud igen ved at trække dem ned på skraldespanden nederst i lagpaletten.

Med andre ord kombinere de gode råd fra de tre :-)
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2005 - 18:06 #10
zhark >> Så skal du bede din førerhund bide dig i benet, når den ser en blød kant  ;o)

En feather på 1px virker lidt som at lægge antialiasing på en kant ... og det skulle du da meget gerne kunne se  :)
Avatar billede spe Nybegynder
12. januar 2005 - 18:09 #11
olebole og zhark> Kommer vel an på hvad man skal bruge udtydningen til. Jeg bruger 1 til 2 pixels når jeg samkopiere flere billeder men 5-50 når jeg skal lave diverse effekter, justere mindre områder af et billede og sådan noget.
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2005 - 18:17 #12
spe >> præcis min pointe. 1px giver en enddog meget tydelig effekt på en skarp/takket kant. Det burde man vist ikke have problemer med at se  :)
Avatar billede spe Nybegynder
12. januar 2005 - 18:19 #13
olebole> Enig, ved samkopiering er det helt tydeligt at 1 pixel gør underværker.
Avatar billede larsi Nybegynder
13. januar 2005 - 09:04 #14
>>>olebole

Det var lige den vinkel du beskriver der, som jeg ikke havde fat i. Jeg var ikke med på, at man vælge enten at knytte udtynding/feather til det værktøjet, eller til den aktuelle makering.

Takker for hjælpen.

Da der var flere gode ideer, vil jeg gerne dele lidt flere point blandt jer - så smid et svar for dem som er interesseret i det.