Avatar billede gerdas Nybegynder
12. januar 2005 - 10:49 Der er 6 kommentarer

Hvid skærm

Hej!
Jeg har for snart længe siden spurgt til mit problem med min labtop, som har en skærm, der periodisk 'fader' ud i hvidt.
Jeg fik et svar, at jeg kunne undersøge mit grafikkort. Jeg fik aldrig skrevet tak tilbage for svaret. Det er hermed gjort.
Det, der imidlertid skete videre, var, at jeg hentede en skærm op fra vores storskrald. Det virker! Når min labtop går i hvidt, kobler jeg mig bare på min ekstra skærm, og jeg kan arbejde videre! Måske andre, som har skærmproblemer, kan bruge dette tip.
Det er vist for øvrigt en svaghed ved compaq presario labtops får jeg indtryk af, når jeg søger på google, at deres skærme kan gå i hvidt.
Gerda
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. januar 2005 - 10:53 #1
Det lyder som om at du har en defekt i din skærm, eventuelt i kablet mellem computeren og skærmen (et flex kabel der bøjes når du åbner og lukker) dette kabel er alle bærbares svaghed.
Avatar billede gerdas Nybegynder
12. januar 2005 - 22:26 #2
Aha - tak for kommentaren - men er det sådan lige til at udskifte en sådan kabel - jeg skal jo åbne labtoppen for at komme til ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. januar 2005 - 07:54 #3
Du kan ikke selv udskifte kablet. Og et service værksted skal formentligt have mindst 500 kr/t + nyt kabel.

Du kan være heldig at kablet bare er gået løs, men som du beskriver fejlen vil jeg tro at kablet er knækket og skal skiftes.
Avatar billede gerdas Nybegynder
13. januar 2005 - 14:27 #4
Det kunne godt lyde som om, at det kunne være forklaringen med kablet. Men jeg har allerede betalt 1200 kr. for et check på service-værksted. Jeg fik at vide, at alt var galt med den - motherboard og skærm - og det ville koste godt 13.000 kr. for at få den repareret! Senere ringede jeg til dem for at få en speciferet liste, men fik bare at vide, at alt i en labtop er integreret, så hvis jeg bare skal have skærmen lavet, vil det formentlig koste det samme !!
Jeg gætter på, at kablet 'bare' er gået løs, for ind imellem kommer billedet på skærmen. - Nogen gange, når jeg faktisk har haft den med ude og dermed er blevet rystet lidt. Jeg har også på fornemmelsen, at den måske ikke kan 'tåle' at blive for varm, for så er der også et mønster med, at skærmbilledet forsvinder. Den bliver meget varm, når den har været tændt i et stykke tid.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. januar 2005 - 09:42 #5
Hvis det er udtalt at det bliver ringere når den bliver varm, så kunne det godt tyde på at der er en dårlig lodning, enten i skærmen eller på motherboardet (en sådan kan også rystes på plads). At lodde på ultra fint fler-lags print som det man finder i en bærbar er forbundet med stor fare for at forvolde uoprettelig skaber på printet. Inden du skiller maskinen ad bør du tage en backup, for du kan komme til at miste alt.

Ang. Service værkstedet, så er det ikke sikkert at de har haft maskinen skilt ad, de har muligvis konstateret fejlen, men de har med sikkerhed ikke kikket efter dårlige lodninger, for det er stort set umuligt at reparere en sådan fejl. Maskinen kan jo stadig bruges som stationær og det ville jeg nok nøjes med af følgende grunde:
1. Reperation vil være afsindigt dyrt!
2. Egen reperation kan være fatalt for maskine!
Avatar billede gerdas Nybegynder
15. januar 2005 - 10:29 #6
Ok - mange tak for dit udførlige svar. - Jeg har nok været i tvivl om, hvor kompliceret det kunne være at reparere en labtop. Nu vil jeg slå koldt vand i blodet og klare mig med min stationære skærm, som du også foreslår. Har ikke lyst til, at det kan ende med, at det hele bryder sammen. God weekend.