Avatar billede jetzen Nybegynder
10. januar 2005 - 23:51 Der er 73 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP - få alle mine point - min computer vil ikke starte op.

Jeg har en bærbar computer, som pludselig genstartede, og da den startede op kom den til "vælg opstarts type" så snart den kom forbi dette punkt blinkede skærmen (blå) og computeren genstartede.

Frygtede at det var køleren, der ikke fungerede, og processoren derfor slog fra, men da jeg satte en bootcd i drevet, kunne jeg godt boote den op uden problemer.
Fejlen må derved være software.

Jeg har kun et sæt recovery cd'er til maskinen, og da der ligger meget vigtige dataer på harddisken, sætter jeg alle mine point på højkant til den der kan få maskinen op at køre igen, eller via noget dos-netværk få overført alle mine filer til en anden computer.

Dette haster virkelig. Sidder og er meget presset med eksamensprojekt...
Avatar billede kalp Novice
10. januar 2005 - 23:54 #1
Du kan altså bare installere windows igen i en anden mappe uden at formattere:)
Avatar billede kalp Novice
10. januar 2005 - 23:55 #2
eller du kan først prøve at reparere dit nuværende windows
Avatar billede jetzen Nybegynder
10. januar 2005 - 23:57 #4
Det er lidt svært når man kun har recovery-cd'er så snart de sættes i drevet slettes alt...
Avatar billede jetzen Nybegynder
10. januar 2005 - 23:58 #5
Hvad det angår har acer ikke været så smarte...
Avatar billede kalp Novice
10. januar 2005 - 23:59 #6
Den går forhåbentlig ikke direkte igang? får du slet ingen valgmuligheder?
Avatar billede ppr Nybegynder
11. januar 2005 - 00:00 #7
Avatar billede need4speed Nybegynder
11. januar 2005 - 00:01 #8
har du prøvet at køre checkdisk ved opstart?
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:06 #9
Der er stort set ingen valgmuligheder...
Træk en <Enter> for at fortsætte, hvis du stadig kan få adgang til din harddisk, rådes du til at tage en backup... tryk <Esc> for at afslutte...
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:06 #10
Kan for at være helt ærlig ikke huske om jeg har ntfs eller fat.

hvordan kører jeg checkdisk?
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 00:07 #11
men hvis du trykker enter går den nok heller ikke igang endnu.. du bliver nok spurgt om nogen ting først.. eller har du prøvet cd'en før?
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:10 #12
Har prøvet cd-en før.
Har slet ikke overvejet at sætte den i nu...
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 00:12 #13
Du kan se om det er nfts eller fat ved at højreklikke på dit drev og vælge egenskaber, men det er lidt svært for dig lige nu:)

Prøv at se om man ikke kan se det i BIOS.. tænd pc'en og tryk delete.. eller f1 kan jeg ikke lige huske
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:17 #14
På min multi-boot cd er der et program der hedder "Bart's Network boot disk" tror I ikke man måske kan lave noget der, og så overføre filerne via mit hjemmenetværk til min anden computer?
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:18 #15
Kan ikke se filsystemet i BIOS -> den viser jo udelukkende hardware, og fx ikke dine forskellige partioner
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 00:18 #16
Alternativt hvis alt fejler er at du ringer rundt til dine venner og spørger om de har en USB boks til en 3.5" hd. Skruer din HD ud af din pc... tager over til din ven. Kobler hd'en til USB boksen.. han hiver alt ud du skal bruge. Du tager hjem og kører en recovery på din HD. Få din ven til at brænde din filer på en cd og så har du dem igen.

Ingen venner som har det? så kan du købe en (meget handy at have)
Dette er det billigste jeg kunne finde
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155703

Så behøver du ikke en ven men kan klare det alene derhjemme.. Går ud fra din HD er en IDE
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 00:19 #17
ellers må du låne en xp cd og prøve om den kan reparere dit system
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 00:19 #18
kender ikke lige Bart's Network boot disk :/
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:20 #19
Det har jeg ikke tid til...
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 00:21 #20
har i 2 pc'ere ? så kan du prøve at sætte din harddisk som slave i den anden.
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:22 #21
Den ene er bærbar... Så stikkene passer ikke..
Avatar billede ppr Nybegynder
11. januar 2005 - 00:23 #22
Har du en boot diskette?
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:24 #23
Har ikke diskettedrev i den bærbare, som der er problemer med, men har en multi-boot-cd
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 00:26 #24
http://www.pchelplive.com/index.php

Mon det kan hjælp? hvis i har en brænder i den anden maskine kan det godt brændes på cd
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 00:26 #25
okay det koster penge
Avatar billede ppr Nybegynder
11. januar 2005 - 00:33 #26
http://www.ultimatebootcd.com/

kig på denne side.
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:35 #27
Det er den jeg har...
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:35 #28
Kan det lade sig gøre at tage en backup via noget ftp eller tcp?!?
Avatar billede ppr Nybegynder
11. januar 2005 - 00:36 #29
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:37 #30
Jeg har kun brænder i den bærbare der er problemer med...
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:39 #31
Mit drev er fat32
Avatar billede dr.m Nybegynder
11. januar 2005 - 00:41 #32
Hi jetzen

There are some good ideas here but honestly, if the documents are critical to you then perhaps it is best if you don't try some new software or recovery that you never tried before.

If it was just a PC with some games, then I would say go a head, try and recover. If anything then it would be a good learning experience.
It sounds to me however (and I might be wrong) that the data you might loose is too important for you.

I suggest you bring your laptop to a professional tomorrow and get the data out or the windows repaired.
Professionals have the knowledge, experience, confidence and perhaps most importantly, the right tools for the jobs.

Unless there is something mechanically wrong with your hard disk, I think it should be easy to save.

Sincerely,
Michael Viehweg
www.mike-tech.com
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
11. januar 2005 - 00:43 #33
Nu siger du at stikkene ikke passer - men du kan i de fleste computerbutikker købe en lille adapter, så du kan sætte disken over i en stationær... jeg har selv en, og det fungerer fint.
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:45 #34
Det lyder måske som en løsning.
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:46 #35
Mit drev er partioneret, så hvis jeg kan får kopieret mine filer over på en anden partion, ville det hjælpe en hel del.
Kan dette lade sig gøre? -> har ikke lyst til at ´kopiere enkeltvis...
Avatar billede dr.m Nybegynder
11. januar 2005 - 00:46 #36
Do you live in the Copenhagen area?
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:48 #37
No, in Herning
Avatar billede dr.m Nybegynder
11. januar 2005 - 00:55 #38
Too bad. There is not much I can do for you then.
Sorry.
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 00:57 #39
It's okay
Avatar billede ppr Nybegynder
11. januar 2005 - 01:02 #40
du har vel ikke en windows 98 cd liggende?
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 01:04 #41
jo.
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 01:04 #42
Har også en 2000 prof
Avatar billede ppr Nybegynder
11. januar 2005 - 01:08 #43
så burde du kunne installere denne oveni din XP.

Dine data ligger vel på den 2. partion?
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 01:08 #44
Nej.
Mine vigtige data ligger på c.

Men prøver lige at smide en 98 i.
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 01:09 #45
Det er min dokumentmappe der for alvor er vigtig.
Avatar billede ppr Nybegynder
11. januar 2005 - 01:09 #46
du kan jo installere win98 på d: så
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 01:11 #47
Ja.
God idé
Men hvor angiver jeg det?
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 01:12 #48
Win 98, giver besked om at der er fundet et andet opperativsystem på computeren.
og kommer med følgende valgmuligheder:

Aflsut
Erstat aktuelt operativsystem.
Avatar billede ppr Nybegynder
11. januar 2005 - 01:12 #49
under installationen spørgen den om win98 skal placeres i C:/windows (eller lign.) Dette skal så ændres til D:/win98 eller lign.
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 01:13 #50
Så jeg kan roligt vælge erstat?!?
Avatar billede ppr Nybegynder
11. januar 2005 - 01:15 #51
Hvis du ikke kan vente til i morgen er mit råde til dig at flytte alle filer fra c til d og installere win98.
Avatar billede ppr Nybegynder
11. januar 2005 - 01:15 #52
nej jeg tror at dinne filer overskrives så
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 01:15 #53
Hvordan vil du flytte filerne?!?
Avatar billede dr.m Nybegynder
11. januar 2005 - 01:16 #54
My final thoughts..

You need to find an IT guy in your area that has either "ERD commander" or "True image server"
These tools are risk free since you don't reinstall. Or write anything to your disk.

ERD commander has many features in it but I ain't selling it so I'll just tell you what you need to know.
With the ERD boot disk, you will boot into a mini version of XP which is not on your hard drive but on the CD.
Assuming your hard disk is accessible (not mechanically damaged), ERD will then connect to your installation and allow you to copy files over TCP/Ip to a remote share.

True image server is like ghost only better.
In 1½ minute you will create a boot CD that recognizes every NIC (netkort) on the planet.
You can then image you disk and save the image on a remote share.
From then on, you can easily mount the image in to a drive (using a healthy PC) and collect all your files.

Again, with both tools, you will be reading only so you don't risk further damage.
Once you have your files, you can try windows recovery all you want.

/Michael
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 01:21 #55
jetzen>> Husk på at du bliver advaret under installationenguiden hvis den vil formattere.. så du kan rolig installere windows98 hvis du læser hvert punk du bliver præsenteret for godt..
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 01:22 #56
ps. angående de USB boks jeg nævnte tidligere.. du skal bruge en til 195kr eftersom det er til en bærbar.. hvis du ikke vil løbe nogen risiko.. og hvis det først lykkes i morgen
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 01:22 #57
Det er jo egentligdet den gør, når den spørger om den skal erstatte opperativsystemet...
Avatar billede ppr Nybegynder
11. januar 2005 - 01:27 #58
http://www.ultimatebootcd.com/ prøv at gå på deres hjemmeside.

det ser da ud til at der er de værktøjer som du skal bruge der både til at kopiere lokalt og på netværket.

ellers må du nok vente og følge dr.m råd.
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 01:28 #59
jetzen>> Nej ikke nødvendigvis.. det kan betyde at den vil overskrive de gamle systemfiler.. men den gør dig opmærksom på det hvis der ryger mere
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 01:31 #60
Ja okay.
Prøver og håber på det bedste.
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 01:32 #61
installer det på den partion du risikere mindst ved
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 01:33 #62
Ja. De andre drev ligger der intet der ikke er på backup...
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 01:36 #63
Så bare husk at vælge et andet drev... installer windows98 på der og hvis din pc alligevel har problemer med at starte op så skal du nok bare ind i bios og sætte den til at starte på fx e:/ istedet c:/ har ikke selv delt mit drev så ved ikke lige hvordan det ser ud præcist:)
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 01:38 #64
Det kan du ikke sætte den op til, når harddisken er delt...
Men tror en bootmanager kan løse det, hvis det er tilfældet.
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
11. januar 2005 - 01:43 #65
Hvis det skal lykkes - så skal partitionen jo sættes til "aktiv"
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 01:45 #66
Nå ja... Så klarer den jo resten selv...
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 01:45 #67
Men det kan jeg vel kun gøre ved efterfølgende formation ik?
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
11. januar 2005 - 01:55 #68
fdisk burde kunne klare det...
Avatar billede gratis Nybegynder
11. januar 2005 - 02:06 #69
denne kommentar >>>>>>>>>>>Kommentar: dr.m11/01-2005 01:16:06<<<<<<<<<<<< er der et gratis alternativ til, Knoppix/Dappix som er et linux system der kører udelukkende fra en cd rom og derfor ikke skriver til harddisken,det er meget nemt at gå til og kan hentes her http://tyge.sslug.dk/knoppix/ eller købes hos www.linuxpusher.dk for 20,-kr , http://www.linuxpusher.dk/index.php?module=pncommerce&func=categoryview&CategoryID=13&nosearch=1
Avatar billede jetzen Nybegynder
11. januar 2005 - 02:29 #70
Så fik jeg det til at virke med 98.
Dem der vil have point bedes lægge et svar.

Tak for hjælpen drenge (og piger?!?)
Avatar billede ppr Nybegynder
11. januar 2005 - 09:48 #71
behold du bare dine point, held og lykke fremover.
Avatar billede kalp Novice
11. januar 2005 - 10:04 #72
Godt:) på hvilket partition installerede du det? og formatterede den?
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
11. januar 2005 - 11:01 #73
Jeg springer over points - men fint at du fik det til at virke....
Avatar billede kalp Novice
01. februar 2005 - 23:59 #74
Husk at få afsluttet dette spørgsmål:)