Avatar billede uprising Nybegynder
02. januar 2005 - 15:28 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Proxy server?

Hvad er en proxyserver og hvordan finder jeg uda af om jeg har det?
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. januar 2005 - 15:34 #1
En proxy server en en mellemmand. I stedet for at din browser forespørger internet sider direkte på netter, forespørges en proxy.

Dette giver følgende fordele.

- hastighed. Hvis andre før dig har hentet siderne, skal du ikke hente dem for at se dem. En slags netværks internet cache

- Sikkerhed. du kan indlægge alt mulig filtrering i en proxy. De bedste (mest sikre) firewalls virker som proxyer.

Du kan se at du har en proxy hvis din browser er indstillet til at bruge proxy, dvs. du selv har indstillet den til det.

Hvis der anvendes en transperent proxy kan du ikke se det (den ertransperent for dig) og heller ikke gøre noget ved det. De bedste firewalls virker som transparente proxyes
Avatar billede uprising Nybegynder
02. januar 2005 - 15:37 #2
Hvor kan jeg se hvilken socket osv. altså oplysninger om min proxy server hvis jeg skal bruge dem?
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. januar 2005 - 15:41 #3
Hvilken browser bruger du.

Hvis proxyen er transperent, vil dens IP adresse være din default gateway. og den vil kunne håndtere alle de sockets den har proxyes til, normalt web, mail og FTP
Avatar billede uprising Nybegynder
02. januar 2005 - 23:19 #4
Ok. Jeg fik det til at virke. Det havde intet med proxy at gøre heldigvis, så det venter jeg med at rode mere med i denne omgang.
Tak for hjælpen.