Avatar billede BanditMit Praktikant
31. december 2004 - 11:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Thunderbird back-up

Er der nogen der kender et nemt program til at lave en back-up af ens mails til Thunderbird??

- Morten
Avatar billede ejvindh Ekspert
07. januar 2005 - 16:09 #1
Du kan gøre det med et simpelt .bat-script:
Find den mappe hvor Thunderbird gemmer sine indstillinger og mails. I mit tilfælde (Win XP) ligger det her:
c:\Documents and Settings\Brugernavn\Application Data\Thunderbird\Profiles\ggdm78tu.default\

Åben notepad, og indtast nedenstående tekst (2. og 3. linie tilrettes til dit behov), og gem den som en fil, der slutter med .bat i filnavnet (fx backup.bat). Så har du en eksekverbar fil, som du kan dobbeltklikke på, og som gemmer en backup der hvor du har valgt det (duer dog ikke med cd-skiver, idet de kræver at decideret brænder-program for at man kan gemme på dem).
@echo off
set sourc=c:\Documents and Settings\Brugernavn\Application Data\Thunderbird\Profiles\ggdm78tu.default\
set dest=d:\
xcopy.exe %sourc%*.* %dest% /y /m /s
Avatar billede BanditMit Praktikant
07. januar 2005 - 18:07 #2
Well det så ud som om det virkede lige bortset fra at jeg ik kan finde ud af hvor den har lagt folderen henne (det er ik d:\ som det er sat til). Hvordan får jeg så "geninstalleret" mine mails hvis jeg en dag formatere comp'en??
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. januar 2005 - 09:12 #3
Hvis der findes et drev, der hedder D, så kan det kun ligge der. Du er sikker på, at du har fået rettet linie 2 til, så den også passer til din opsætning? Hvis du også bruger xp skal du som minimum nok ændre der hvor der står "Brugernavn". Det skifter fra computer til computer.

Hvis du engang formaterer, installerer du bare Thunderbird igen, og kopierer de gemte filer tilbage i Thunderbird's applikationsmappe (hvis du bruger samme brugernavn til den tid, og WinXP, vil det være den samme mappe som du bruger nu).
Avatar billede BanditMit Praktikant
10. januar 2005 - 10:13 #4
ja der er et D-drev og ja jeg er sikker på at jeg har skrevet rigtigt. Men selvom jeg ik kan få det til at virke får du point. Nu ved jeg da hvad jeg skal gøre for at lave en backup af mine mails. Tak for hjælpen
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. januar 2005 - 10:18 #5
Du skal ikke give mig point, hvis det ikke virker!! Du sagde at det så ud til at det virkede. Betyder det, at der kom en sort skærm op, hvor der stod at den kopierede forskellige filer?
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. januar 2005 - 11:00 #6
Hvis du sætter nedenstående linie ind nederst i programmet, så lukker skærmen ikke ned, før du har trykket en taste. Så kan du nå at læse om der kommer nogle fejlmeddelser, og evt. bringe dem her. Du kan også fjerne første linie i det program jeg først gav dig. Så får du endnu flere detaljer (men det bliver også mere uoverskueligt).
pause >nul
Avatar billede BanditMit Praktikant
10. januar 2005 - 11:38 #7
den kommer med: invalid numbers of parameters
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. januar 2005 - 11:43 #8
Ahh, ja, selvfølgelig. Det er det gamle problem med strenge, der består af space-adskilte ord. Jeg plejer at løse det ved at bruge den gamle dos-skrivemåde (6 tegn + ~1):
Documents and Settings = docume~1
Application Data = applica~1

Så prøv at udskifte linie 2 med (og stadig tilpasse til dit eget brugernavn):
set sourc=c:\Docume~1\Brugernavn\Applica~1\Thunderbird\Profiles\ggdm78tu.default\
Avatar billede BanditMit Praktikant
10. januar 2005 - 13:17 #9
nu siger den bare:
Files not found -set
0 file(s) copied
Avatar billede BanditMit Praktikant
10. januar 2005 - 13:25 #10
mærkeligt nu kommer den også med:
Files not found - *.*
0 file(s) copied

Her er hvad jeg har set ind:

@echo off
set sourc=c:\Docume~1\Morten\Applica~1\Thunderbird\Profiles\5ltpxs81.default\
set dest=d:\
xcopy.exe %sourc%*.* %dest% /y /m /s
pause >nul
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. januar 2005 - 13:27 #11
Undskyld, min fejl. Det sidste problem følger af det første... Du skal også fjerne det sidste a i "applica~1" (der skulle jo kun være 6 tegn + ~1):
set sourc=c:\Docume~1\Brugernavn\Applic~1\Thunderbird\Profiles\ggdm78tu.default\
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. januar 2005 - 13:34 #12
Og, hvis det heller ikke virker, så prøv den her:

@echo off
set sourc="c:\Documents and Settings\Morten\Application Data\Thunderbird\Profiles\ggdm78tu.default\*.*"
set dest=d:\
xcopy.exe %sourc% %dest% /y /m /s
pause >nul
Avatar billede BanditMit Praktikant
10. januar 2005 - 13:59 #13
sådan der. Tak makker
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. januar 2005 - 14:04 #14
Det var så lidt. Tak for point.