Avatar billede marksdk Nybegynder
29. december 2004 - 16:26 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

Køb af nye dele til computer

Hej.

Jeg skal have en ny computer engang i starten af det nye år, og derfor vil jeg meget gerne have et par guidelines til hvilke producenter jeg skal holde mig fra og hvad der ellers skal væres opmærksom på.

Det jeg skal bruge til den nye computer er følgende:

- Strømforsyning (400W)
- Motherboard (Min nuværende RAM er SDRAM PC133, hvis det skal bruges.. Desuden kan motherboardet evt. være med indbygget FireWire og USB 2.0 (ellers skal der erhverves et seperat kort til dette; fx http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=330086), og der skal gerne være plads til fire blokke RAM samt plads til omkring 5 kort)
- Harddisk på min. 80 GB
- Combo-drev med CD- og DVD-brænder
- Processor på min. 2 GHz (gerne mere)
- Formentlig også nyt kabinet, samt hvis der er noget jeg har glemt der er nødvendigt...

Jeg har selv 1 GB SDRAM + ekstra, netkort, diskettedrev og lydkort, så det skal jeg ikke bruge.

Hvis der kommer links til eventuelle priser på EDBpriser.dk så ville det jo være helt i top.

På forhånd tak for hjælpen.

Mark.
Avatar billede janius Nybegynder
29. december 2004 - 16:37 #1
Et eksempel på en ny maskine stykket sammen på edbpriser. Glem i øvrigt dit SD-RAm - det er ikke til noget i dag, da alle kører med DDR.

Pentium 4 540 3.2 GHz    kr 1.530,00
ASUS P5GD1 bundkort med PCI Express    kr 789,00
Maxtor DiamondMax 10 harddisk    kr 786,00
Kingston 2 x 512 MB DDR     kr 1.028,00
ASUS Extreme AX300SE PCI-E    kr 549,00
Kabinet    AOPEN QF50A BLACK    kr 437,00
DVD-RW    Pioneer DVR 108    kr 599,00
CD-ROM    Samsung SH-152A    kr 115,00

Pris under 6.000 Kr
Avatar billede marksdk Nybegynder
29. december 2004 - 17:35 #2
Altså, bortset fra et andet kabinet, så ser det sgu genialt ud. For det første er kabinettet ikke så kønt (sorry hvis jeg træder nogen over tæerne...), og det skal være 400W helst... Det er kun på 300W.

Men tak for hjælpen - og bare kom med forslag til ændringer, hvis der er andre det ligger inde med sådanne... Gerne i nogenlunde samme prisleje...
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. december 2004 - 18:22 #3
ASUS P5GD1 bruger DDR2 RAM ! ! ! !

Hopper du på Maxtor Diamond 10, så gå efter en med 16MB cache.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. december 2004 - 18:23 #4
ASUS P5GD1 anvender 24 pins bundkorts stik. ! ! !
Avatar billede marksdk Nybegynder
29. december 2004 - 18:42 #5
Dragonknight>> Tak for hjælpen. Men jeg fatter intet af hvad du snakker om... Går ud fra at det er noget med at RAM-blokkene ikke passer ind i Motherboardet, og hvis det er tilfældet, hvilket Motherboard skal jeg vælge - eller hvilke andre RAM skal jeg vælge?
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 18:47 #6
Tror han mener at du skal have DDR II RAM i det bundkort :-) så det er nok kommentaren

Kommentar: janius

han mener
Avatar billede marksdk Nybegynder
29. december 2004 - 18:48 #7
freehelp>> Og så melder spørgsmålet sig; hvilke RAM skal jeg så vælge?
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 18:52 #8
Ville nok selv vælge en anden opsætning end den du selv har kigget på, og den de andre foreslår :-)

Kommer jo klart an på penge pung
Avatar billede marksdk Nybegynder
29. december 2004 - 18:54 #9
freehelp>> Du skal være mere end velkommen til at komme med et bud. Det janius foreslår er jo hvad han ville vælge, og der er klart forskel på hvem man spørger. Det jeg gerne vil er bare at få en masse ideer til hvad forskellige personer ville gøre.

Og lad os da bare sætte et loft på 6000 kr. for det hele (stadig uden lydkort, men ellers helt ny fra bunden af).
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 18:56 #10
Du skal altså have alt fra kabinet, tastetur og skærm o.s.v.?
Avatar billede marksdk Nybegynder
29. december 2004 - 18:59 #11
Nej, jeg skal heller ikke have skærm (har 15" fladskærm der fungerer upåklageligt) og tastatur. Det har jeg allerede fundet, så skal ikke have hjælp på det område... Men ellers er det hele nyt, jvf. tidligere posts.
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 19:02 #12
Finder noget, og så må du sige til, hvis du ikke skal bruge det :-)
Avatar billede marksdk Nybegynder
29. december 2004 - 19:04 #13
freehelp>> Tak for hjælpen - det er jo også bare mest ment som en guideline til mig selv om hvad jeg skal gå efter, og ikke hvordan den præcis skal sættes op... Så jo flere hints og jo mere hjælp og forklaring, jo bedre.
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 19:20 #14
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99767

Tager du dette - er det meget vigtigt du får det i en revision 2, da dette er krævet for at bruge CPU med 0.09micron!

CPU
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102901

RAM
http://www.tweakup.dk/article/432/dk/

http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/BL3264Z402.html

SUPER RAM

Harddisk
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18950

DVD brænder
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98515

Grafikkort
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44892

kabinet med PSU
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=11003

Kvalitet!

Hvad mangler vi så??

Regn også lige sammen og sig til hvis noget er for dyrt
Avatar billede marksdk Nybegynder
30. december 2004 - 13:55 #15
- Motherboard:
ASUS A8V Deluxe, 836 kr.
- CPU:
AMD Athlon 64 3200 + 2GHz, 1396 kr.
- RAM:
Crucial Ballistix 256MB PC3200 184-pin DDR, 428 kr. * 2 = 856 kr.
- HD:
Maxtor DiamondMax Plus 9 160 GB, 646 kr.
- DVD:
NEC ND 3500A, 483 kr.
- Grafikkort:
ATI RADEON 9600 PRO, 785 kr.
- Kabinet:
Antec LifeStyle LS138 SONATA-EC, imponerende 920 kr. :)

I alt:
5922 kr.

Og så lige et par spørgsmål; hvorfor siger du RAM'ene er så vilde? Hvad er det der gør det? Jeg er ikke den største haj til det, så lidt pædagogik har aldrig skadet...
Hvorfor ikke vælge en større CPU for et par hundrede ekstra? Og i givet fald; hvilken?
Skulle jeg købe 4 af de RAM-blokke, hvis det var? Eller er to mere end rigeligt (den skal jo ikke trække tung grafik og lignende - det er jo bare mere eller mindre en computer jeg bruger meget tid ved, men ikke nødvendigvis bruger meget til spil osv).
Hvad gør at det kabinet - udover det er super genialt flot - koster 920 kr.?

OG mange tak for hjælpen igen - det er påskønnet.
Avatar billede freehelp Praktikant
30. december 2004 - 13:59 #16
Og så lige et par spørgsmål; hvorfor siger du RAM'ene er så vilde? Hvad er det der gør det? Jeg er ikke den største haj til det, så lidt pædagogik har aldrig skadet...---> Det er den lave timmings på 2.2.2.5 og så kan de clockes som en vild. Det er markedets mest populære RAM ligenu.
Skulle jeg købe 4 af de RAM-blokke, hvis det var? Eller er to mere end rigeligt (den skal jo ikke trække tung grafik og lignende - det er jo bare mere eller mindre en computer jeg bruger meget tid ved, men ikke nødvendigvis bruger meget til spil osv).
--> 2x256MB er ofte nok, men skal du spille meget nye spil, vil de elske 2x512MB
Husk dog at få dem som 2x da bundkortet understøtter dual channel. De skal sættes i de blå sokler på bundkortet!
Hvad gør at det kabinet - udover det er super genialt flot - koster 920 kr.? --> Totalt lydløst og at høj kvalitet. Den medfølgende strømforsyning er også at god kvalitet. Derudover er der godt at arbejde i.

TEST
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=228
Avatar billede marksdk Nybegynder
30. december 2004 - 14:11 #17
Det ser jo ganske fornuftigt ud det hele. Måske kommer der større harddisk i, et ekstra CD-drev og evt. en større processor, men ellers virker det jo til det må være sådan noget gejl jeg skal have anskaffet mig...

Hvis der er andre der skulle være uenige eller har noget at tilføje, så skal de da være ganske velkomne... Men ellers tak for hjælpen - vil du have point? Virker lidt til folk efterhånden er ligeglade med dem :)
Avatar billede gl.k. Nybegynder
30. december 2004 - 14:24 #18
Lige et spørgmål.

December udgaven fra PC-planet har testet 10 bundkort, og Gigabyte GA-8l915P Duo Pro vandt...

Hvorfor anbefaler i ikke et bundkort a la : Gigabyte GA-8l915P og en Intel 3ghz 775 CPU til samme penge?

Min pointe her:
Jeg kan godt se meningen i det, at man køber sig et bundkort med 2xPCIekpress til SLI brug om et par år, når spillene form. også vil kræve det. ( Eller gør de det allerede nu i fx. 1600x1280 med 8xAA og 16X AF?)

Derfor måske købe sig Gibagytes bundkort og et enkelt PCIe grafikkort(6600GT?)forberedt til SLI teknologien nu?

Hm... spændt på jeres meninger.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. december 2004 - 16:06 #19
Nu kender jeg ikke lige det bundkort du nævner, men hvis man vil have socket 775, så er lang hovedparten af de bundkort der er til rådighed beregnet til PCIe X16 grafikkort, kører med DDR2 RAM og anvender et 24 pins stik i bundkortet der hvor PSU'en er koblet til.

Det er da rigtig at du får en hurtigere rig, men prisen bliver også større. Rammene alene er temmelig pebrede, men selvfølgelig også hurtigere.
Hvis penge ikke er et problem, så er socket 775 vejen at gå, men sådan er det jo ikke alle der har det ! ! !
Avatar billede gl.k. Nybegynder
30. december 2004 - 16:32 #20
Der findes et 20/24 adapter til PSU, kan jeg læse. Mht.til PCIe x 16, seer jeg en fordel i, at have ikke kun 1 men 2 sockler til senere SLI grafik.
Nævnte bundkortet har så 4xDDR og 2x DDR2 sockler.
Og koster ikke mere end det der AMD setup.
Avatar billede freehelp Praktikant
30. december 2004 - 21:05 #21
Dragon har svaret som jeg ville :)
Avatar billede freehelp Praktikant
30. december 2004 - 21:06 #22
Ønsker I forklaret det fra min side er det okay, men dragon siger det fint
Avatar billede freehelp Praktikant
30. december 2004 - 21:52 #23
Avatar billede gl.k. Nybegynder
01. januar 2005 - 13:49 #24
Her så min anbefaling:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=100968
Og, efter pengepung- en CPU til bundkortet, bare ikke en Celeron.
http://makeashorterlink.com/?V2844232A

Godt nytår.
Avatar billede freehelp Praktikant
01. januar 2005 - 17:48 #25
Hvad er link 2?
Avatar billede gl.k. Nybegynder
03. januar 2005 - 02:00 #26
Man skal vente lidt, så dukker der CPU´er op...
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
03. januar 2005 - 02:13 #27
til Dragonknight... så er det med den 24pins psu-stik på mobo ikke altid et problem... for hvis du kigger lidt på begrundelsen er det at den skal have noget ekstra strøm, men hvis din PSU understøtter x antal Ampere på 5v og 12v stikkene kan du uden problemer bruge de traditionelle 10pins stik... har ikke selv en computer med dette, men har dog bygget en computer med alm DDR-ram, socket 775, 24pins stik på mobo og 20pins stik på PSU ... alt dette pga genbrug af ram og PSU. Men det kører dog som det skal og det kostede ikke mere end 2k for mobo og CPU (3.0GHz)
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
03. januar 2005 - 02:16 #28
dog ville jeg ikke anbefale denne opsætning hvis det kunne undgås, men nogle vil jo have de nye ting men genbruge deres gamle, i dette tilfælde var det jo også kun en delvis opgradering ...
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. januar 2005 - 13:21 #29
Enig.

Så vidt jeg husker, er effekten til rådighed for GFX også vokset fra 42 W til 75 W med PCI Express.
Avatar billede marksdk Nybegynder
06. januar 2005 - 00:20 #30
Bundkort:
MSI K8N Neo2 Platinum    1150
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=101026
Harddisk:
Maxtor DiamondMax 10 200 GB / 16 MB Cache    1150
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99060
RAM:
Crucial Ballistix 512 MB    850 (muligvis * 2)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97254
CPU:
AMD Athlon 64 3200+  2 GHz    1400
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102901
DVD:
NEC ND 3500A     500
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98516
Grafik:
CLUB-3D Radeon 9800PRO 128 MB    1600
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38536
Kabinet:
Antec LifeStyle LS138 SONATA-EC    950
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=11003

I alt: 7600 (8450 med 2 * RAM-blokke).
Prisen er inkl. forsendelse for alle seperate dele + lidt løst og rundhåndet lagt oveni. Måske skal der trækkes 500 kr. fra - måske mere. Ingen ved det.

Er der nogen hints, tips og tricks eller noget du undrer dig over jeg har valgt og har et bedre forslag til - så er det nu du skal slå dig løs og give den ekstra gas...

Og nå ja - hvis du arbejder i en forretning eller bare har lyst til at give et tilbud på hvad du skal have for at samle hele lortet så det er færdigt og klart, så skal du heller ikke holde dig tilbage.

Og hey - tak for hjælpen selvom jeg har valgt noget andet. Har læst til mine øjne snurrede i de sidste par dage, så jeg er ved at blive bare en anelse klogere på computere og hardware efter den her diskussion. Fatter dog stadig ikke hvad I snakker om i de sidste par posts...
Avatar billede freehelp Praktikant
06. januar 2005 - 08:08 #31
Kanon maskine :)

HUSK dog at hvis du tager den AMD64 er det MEGET vigtigt du tager den lavet med 0.09micron tråde i
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. januar 2005 - 11:38 #32
Sorry  marksdk, det sidste var GEEK talk, men den ser rigtig god ud ! ! !
Avatar billede marksdk Nybegynder
06. januar 2005 - 16:40 #33
dragon>> Det er okay. Jeg siger det bare til dem der skal samle den (såfremt jeg ikke selv skal) at det skal være med 0.09 micron tråde.

Nu vi er i gang; hvad betyder det så? Af hvad jeg kan gætte mig frem til, så er det vel bare at trådene er tættere og har bedre forbindelse?
Avatar billede freehelp Praktikant
06. januar 2005 - 16:46 #34
0.09 micron betyder den er lavet med tyndere tråde i kernen.
Avatar billede marksdk Nybegynder
06. januar 2005 - 16:52 #35
Okay...

Men der er ikke invendinger imod maskinen ellers? Noget der skal skæres ned på? Har prøvet at læse mig frem til en del og snakket med en del forskellige venner der ved en del mere om hardware end jeg, og så derudfra samlet den som den ser ud nu. (Lidt stolt må man godt være når man er så uvidende som jeg på det her område...). Men den er lidt dyr stadigvæk. Mit argument er dog at den er "fremtidssikret" et par år endnu før der skal skiftes noget ud eller stoppes nyt i den...
Avatar billede freehelp Praktikant
06. januar 2005 - 16:54 #36
Den ser fino ud, men intet er fremtidssikret :D
Avatar billede marksdk Nybegynder
06. januar 2005 - 16:56 #37
Hehe - nej, det ved jeg godt. Derfor det er i citationstegn... Men den kan holde et par år for der skal ændres noget, og så er det fint nok for mig. Vil bare gerne give den lidt gas lige nu og så ikke skulle tænke så meget over det senere...

Men fuck jeg er stolt over jeg selv har fundet det meste ud fra hvad jeg har læst og hørt fra folk :) Det må jeg godt; har aldrig samlet en computer før, så alt skal også bare dobbelttjekkes inden det sættes sammen og der sættes strøm til det...
Avatar billede freehelp Praktikant
06. januar 2005 - 16:57 #38
Grafikkortet er det næste du skal skifte så :)
Avatar billede marksdk Nybegynder
06. januar 2005 - 17:43 #39
Det ved jeg... Men jeg gamer ikke, og hvis det bliver til et enkelt spil Hitman i ny og næ, så skulle jeg mene det er rigeligt til mig som det står pt...

Skulle det ændre sig, så må jeg jo frem med tegnedrengen igen...
Avatar billede freehelp Praktikant
06. januar 2005 - 18:11 #40
du har alt nok i 9800 pro :)
Avatar billede marksdk Nybegynder
06. januar 2005 - 18:29 #41
Nemlig...

Men det er vel ved at være enden på det hele, så. Tak for hjælpen - det er påskønnet mere end I tror!

Hvis der er nogen der vil have point, så må de jo lægge et svar... Dog virker det til at folk er lidt ligeglade med dem, så det er okay...
Avatar billede freehelp Praktikant
06. januar 2005 - 18:34 #42
nej tak
Avatar billede freehelp Praktikant
16. januar 2005 - 11:07 #43
lukker du???
Avatar billede marksdk Nybegynder
16. januar 2005 - 13:12 #44
Jeps.