Avatar billede migduvednok Nybegynder
19. december 2004 - 15:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

hvor finder jeg guide til at oprette og vedligeholde egen server?

Da jeg er ved at skrive og designe materiale til en større website/database, vil jeg gerne skaffe mig opdateret information om hvordan jeg opretter og vedligeholder egen webserver.
Jeg leder efter en nem guide/bog der besvarer følgende spørgsmål:

1) Specifikationer for en maskine der skal være webserver, evt. også filserver.
2) opsætning af styresystem for en server
3) opsætning af firewalls/sikring af en server, evt. off-the-shelves-produkter til dette.
4) opsætning af brugervenlig database, PHP og mail på serveren

Jeg ønkser at have mit eget system så jeg for det første kan lære hvordan sådan noget fungerer, men også have fuld kontrol selv. (control freak..mwwhaHAAAAAA)

Besvar venligst ikke denne post med "bare spørg om hvad du vil vide" eller lignende - det er en guide jeg ønsker, så jeg kan danne mig et overblik. :-)
Avatar billede basic.smurf Nybegynder
19. december 2004 - 16:47 #1
Hvis du vil opsætte en linux server vil jeg stærkt anbefale dig, at du læser:
http://www.linuxbog.dk/

Og der er en specifikt del kun om webservere:
http://www.linuxbog.dk/web/bog/index.html.php

Med linux får du fuldstændig kontrol og du kan også lave det rigtig sikkert..

Jeg ved ikke om det er linux du vil bruge, for det vil tage en del tid at sætte dig ind i det.

Basic.smurf
Avatar billede migduvednok Nybegynder
19. december 2004 - 17:01 #2
tak for tippet - jeg kigger den lige igennem inden jeg vender tilbage - evt. med points :-)

findes der ikke nogen "off-the-shelves" produkter (stadigvæk apache eller lignende populære løsninger) som er NEMME at installere og/eller bruge med alle features som php og mysql installeret?
(istedet for at jeg selv skal samle alle delene og hitte ud af det?)
Avatar billede migduvednok Nybegynder
20. december 2004 - 14:15 #3
der må findes noget bedre end denne - men omvendt er dit forslag jo rigtigt nok så du får pointsne Smurf. Mange tak for dit bidrag. :-)