Avatar billede gryn Nybegynder
17. december 2004 - 09:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nucleofil substitution

Ved acetyleringen af p-toluidin med eddikesyreanhydrid, tilsættes der også iseddike.

Har iseddiken nogen funktion udover at være opløsningsmiddel?

På forhånd tak!
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
17. december 2004 - 12:25 #1
Eddikesyren har ingen funktion andet end at være solvent som du rigtigt skrev. I reaktionen dannes der et mol eddikesyre.

Man kan sagtens anvende andre solventer f.eks. dichlormethan, tetrahydrofuran osv.

Mvh

Syntesekemiker der arbejder med den slags til daglig.
Avatar billede gryn Nybegynder
17. december 2004 - 21:05 #2
Tak for det...
Det lyder som et spændende arbejde!
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
18. december 2004 - 10:44 #3
Det er det skam også. Det er altid en udfordring at tegne en kemisk struktur på et stykke papir og så tænke over hvordan det skal laves for så at gå ud i laboratoriet og sætte kolberne over. I mit tilfælde er det potentielle nye lægemidler jeg designer og fremstiller. Så giver man det til nogle biologer som så tester det og så får jeg svar tilbage om det var et aktivt eller inaktivt molekyle. Så går jeg så tilbage til tegnebordet og foretager ændringer i den første struktur (f.eks. indsætter et chlor-atom i en aromat, eller flytter en methyl gruppe fra 3 til 4 positionen i en benzen ring osv) og laver derefter stoffet. Og sådan fortsætter det hele tiden indtil der en dag kommer et stof som er rigtig godt og man kan udvikle til et rigtigt lægemiddel.
Avatar billede gryn Nybegynder
18. december 2004 - 13:17 #4
Kan man tillade sig at spørge hvor du arbejder? Er det en af de to store (Novo el. Lundbäk)?
Avatar billede gryn Nybegynder
18. december 2004 - 13:23 #5
lundbeck staves det vist
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
18. december 2004 - 15:08 #6
Det er den sidste du nævnte