Avatar billede solskinsvejr Nybegynder
13. december 2004 - 20:45 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Routing af pakker

Hej Eksperter !

Giver jeg lige et scenarie, så I ved hvad jeg snakker om:

Klient A, som sidder på en ekstern IP-Adresse, vil gerne sende en pakke til Klient B, som sidder på et LAN under NAT. Klient B's router skal have den port åben, som Klient A's applikation benytter, for at Klient B kan modtage pakken. Rigtig så langt ik ??? Det jeg så godt kunne tænke mig at vide, er hvis der er flere klienter på LAN-netværket, kan routeren så route ud til flere klienter samtidig??? Hvis ikke, hvordan kan dette så lade sig gøre ???

Tak for hjælpen ;o)
Avatar billede leif Seniormester
13. december 2004 - 21:29 #1
Det er lidt anpå så meget !

Fx. hvis Klient B forespørger hos Klient A, kan routeren i visse tilfælde give Klient A lov til at sende til Klient B.

Men er det udelukkende Klient A som skal sende til Klient B, uden at B gør noget så er korrekt at der skal være en port åben !

Men hvis A skal sende til B, C og D på samme port skal du have flere eksterne IP adresser, på det netværk hvor B, C og D står, så at B bruger xx.xx.xx.10:port og C har xx.xx.xx.20:port osv.

Var det til at forstå ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. december 2004 - 22:27 #2
Hvis klient A skal kunne sende til klient B, der har en intern adresse bag et NAT device, skal routeren også have opsat port mapping, således at den ved at når der kommer en forespørgsel til den externe IP adresse på port 4711 skal den vidersendes til Klient B (f.eks. ip 192.168.1.17 på port 4711 (eller noget andet for den sags skyld f.eks. port 80 hvis der er en web server. Det kan også vendes den anden vej, så klient a sender po port 80, der så videre sendes til klient b på port 4711)

Inden fra og ud er det intet problem, der holder nat devicet (routeren) styr på tingene
Avatar billede solskinsvejr Nybegynder
13. december 2004 - 22:41 #3
Tak for svarene... begge svar er accepteret, så leif smid lige et svar, så jeg kan give Jer point :o)
Avatar billede leif Seniormester
13. december 2004 - 22:45 #4
Svar.