Avatar billede dr-taz Nybegynder
13. december 2004 - 15:05 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Ny pc men den går i blå skærm med tekst

Ja som sagt i titelen har jeg lige samlet en ny pc med :

A8V Deluxe motherboard
3500+ AMD 64 bit processor
6800 GT
2 x 512 mb kingston pc3200 ramo
SATA Samsung 160 giga harddisk
og en nec 3500a dvd brænder.

installationen af windows gik fint, og efter jeg sådan ca havde installeret alle de programmer som jeg skulle bruge, skulle jeg overføre en mappe med filer fra min partition E: til Partition D: og da jeg højreklikkede og trykkede på ''paste/sæt ind'' gik den i blå skærm med en masse tekst på som jeg ikke fatter en brik af :(.
Og nu gør den det midt i f.eks når jeg hører musik, scanner efter viruser osv (har ikke en virus).

Spørgsmålet er hvad skyldes dette ?
software ?
hardware ?
mit windows der laver ged ?

Please hjælp.
Avatar billede freehelp Praktikant
13. december 2004 - 15:07 #1
Ville hjælpe hvis du kunne skrive teksten ned du får på den blå skærm.

Altså fejlkoden
Avatar billede freehelp Praktikant
13. december 2004 - 15:10 #2
Kan evt være dine RAM eller varme.

Start med at pille kabinets siden af og se om dette hjælper lidt.

Test evt dine RAM med dette
http://www.memtest86.com/

Har du f.eks 2X256 eller 2x512 evt, kan du tage den ene RAM blok ud og se og det stopper. Gør det ikke prøver du med den anden.

Men start med at teste RAM med det program jeg linker til. Eller få skrevet den fejlkode ned
Avatar billede tubber Juniormester
13. december 2004 - 15:20 #3
Det kunne tyde på rammene som freehelp skriver.....
Varme tvivler jeg lidt på da varme problemer oftsest ses i spil og film og andet krævende....

Men det kan også være fejl i windows eller i en driver, så det vil hjælpe gevaldigt med fejlkoden som freehelp skriver......

Det vi skal bruge er kun den linie der ligner dette her:

***noget_tekst_som_ersådanher*** 0x00000 (0x0000000, 0x000000, 0x000000)

Kunne være denne her:
IRQL_Not_Equal_or_less
Avatar billede dr-taz Nybegynder
13. december 2004 - 15:28 #4
jeg tester lige det programmet.

Og prøver lige at chikanere min pc til at gå ned, men sidste gang den gjorde det stoppede den efter 3 sec. og genstartede selv.

Hvis jeg har haft stømafbrydelse og tænder pc derefter kommer der altid inden den starter op i liste hvor jeg kan vælge, boot with last good configuration, boot windows normally, den kommer ikke som intet er sket.

og det der er endnu mere mærkeligt ALT det jeg har lavet som f.eks lavet en playlist, det kan den ikke huske som om intet var hændt :(.
Avatar billede dr-taz Nybegynder
13. december 2004 - 18:00 #5
ok jeg har testet rammene med det der program og den gav 3 fejl efter ca 1 times scanning:

tst  pass  failing address          good        bad          err bits
7      0    0003b5d4f30 / 949,2mb    ef3a38b2    ee3a38b2    01000000
7      0    0002dbd5570 / 731,3mb    6f793e66    6e793e66    01000000
7      0    00029964cb0 / 665,2mb    ef9cea5c    ee9cea5c    01000000

men da det er kingston pc 3200 ram, læste jeg inde på edb priser at der var 1 der ikke kunne få dem til at køre dual sammen.
kan det være rammene ?
da jeg har kørt med dem i 1 år uden problemer og har lige fået mit nye system og bam så er der fejl :(.
Avatar billede dr-taz Nybegynder
13. december 2004 - 18:01 #6
har lige prøvet at rette skemaet :)
ok jeg har testet rammene med det der program og den gav 3 fejl efter ca 1 times scanning:

tst  pass  failing address              good        bad          err bits
7      0    0003b5d4f30 / 949,2mb    ef3a38b2    ee3a38b2    01000000
7      0    0002dbd5570 / 731,3mb    6f793e66    6e793e66    01000000
7      0    00029964cb0 / 665,2mb    ef9cea5c    ee9cea5c    01000000

men da det er kingston pc 3200 ram, læste jeg inde på edb priser at der var 1 der ikke kunne få dem til at køre dual sammen.
kan det være rammene ?
da jeg har kørt med dem i 1 år uden problemer og har lige fået mit nye system og bam så er der fejl :(.
Avatar billede dr-taz Nybegynder
13. december 2004 - 18:02 #7
det kan den åbenbart ikke gøre bedre, håber i forstår det.
Avatar billede freehelp Praktikant
13. december 2004 - 18:02 #8
Tja viser dine RAM fejl tyder det jo klart på dine RAM :-)

Test 5 og 8 er blokflytning, og det er ofte her de grove fejl er placeret, dvs. noget som stresser især processor og
Nordbro, fordi de flytter data langt hurtigere end ved de andre tests.
Disse tests kan ikke bruges til at lave BadRAM patterns efter, fordi man
ikke direkte ud fra testen kan se, hvor fejlen(e) opstod.
Test 5 flytter kun en data-blok én gang, før det bliver checket om noget
har ændret sig før/under/efter flytningen.
Det vil i dette tilfælde sige _under_ flytningen.
Test 8 flytter bare samme blok data flere gange inden der checkes.
Avatar billede freehelp Praktikant
13. december 2004 - 18:03 #9
Hvis de sidder som 2x xxx så test det ved at fjerne den ene RAM blok og se om det hjælper. Virker det ikke så prøv den anden
Avatar billede dr-taz Nybegynder
13. december 2004 - 18:07 #10
freehelp endnu nu engang du er bare dejlig :) supersupporter :D.

Du var den der overbeviste mig om dette lækre Asus a8v Deluxe :).

hvis du selv har det og kender til det, så er vi enige om at rammene de skal sidde i hver sit blå ram slot ikk ?
Avatar billede freehelp Praktikant
13. december 2004 - 18:10 #11
Dejligt at høre ens hjælp værdsættes :-)

Korrekt - de skal sidde i dine blå DIMM´s

Dog virker de også i de andre og stadig som dual :)

Prøv lige det jeg siger med dine RAM. Test først med det ene modul og derefter det andet. Tjek om det får maskinen mere stabil
Avatar billede dr-taz Nybegynder
13. december 2004 - 18:12 #12
jeg tester dem lige om lidt med dit program, da jeg ikke ved hvornår den går i blå skærm det pludseligt på nogle mærkelige tidspunkter
Avatar billede freehelp Praktikant
13. december 2004 - 18:38 #13
Du kan evt stoppe den i blås skærm sådan:

start>kør>kontrolpanel>system>advanceret>indstillinger for start og genoprettelse

Fjern den fluebenet i genstart automatisk
Avatar billede dr-taz Nybegynder
13. december 2004 - 20:23 #14
ok.

jeg har nu testes begge ram hvor jeg lod den køre testen på dem 2 gange dvs ca 20-23 min hver uden fejl, så prøvede jeg at køre dem sammen igen, der kom der nu kun 1 fejl tredje gange den kørte testen og stadig i test 7.
Avatar billede freehelp Praktikant
13. december 2004 - 20:26 #15
Prøv lige at fjerne den ene stang RAM og se om det hjælper. Gør det ikke prøver du med den anden

Prøv også dette

Du kan evt stoppe den i blås skærm sådan:

start>kør>kontrolpanel>system>advanceret>indstillinger for start og genoprettelse

Fjern den fluebenet i genstart automatisk
Avatar billede dr-taz Nybegynder
13. december 2004 - 20:33 #16
jeg prøver men der kan nogle gange godt gå lang tid mellem den crasher, men vi får se.
jeg har fjernet fluebenet.

Mange tak for hjælpen ind til nu.

skriver når jeg ved mere :).
Avatar billede freehelp Praktikant
13. december 2004 - 20:38 #17
Er på i morgen tidlig
Avatar billede dr-taz Nybegynder
14. december 2004 - 22:38 #18
er nu faktisk 100 % sikker på at det er rammene, da jeg har nu har afprøvet med nogle helt nye jeg lige har købt.

Så jeg siger bare mange tak for hjælpen til at finde frem til fejlen, og havde nok ikke været kommet videre uden din hjælp.

PS

hvis du vil have point, så skriv lige dit sidste besked som svar :D.
Avatar billede tubber Juniormester
15. december 2004 - 12:48 #19
Rart fejlen blev fundet :)

Undskylder for min manglende deltagelse, men har lige haft et par lange nattevagter.....

Men så er det jo godt der sidder en hjælper som freehelp her inde :)

/Tubber
Avatar billede freehelp Praktikant
15. december 2004 - 13:12 #20
Ønsker ikke point
Avatar billede dr-taz Nybegynder
16. december 2004 - 15:01 #21
oki så, mange tak for hjælpen det var bare alletiders :D.

Og til tubber, det gør skam ikke noget, man skal jo arbejde for at tjene penge :til føden :D.

Så skriver jeg har mit eget svar med en forklaring på der hjalp :

Som jeg skrev i toppen vidste jeg ikke hvad der kunne årsage denne blå skærm crash, men med den fantastiske expertise fra freehelp, var han/hun næsten 100 % sikker på det er rammen/rammene der var defekte, og hvordan jeg fandt ud af det var via det program freehelp gav mig link til.
Man skal bare hente programmet derefter formatere en floppy disk også trykke på install.bat i .rar filen og når det er gjort skal man bare skrive stien hvor ens floppy drev er A: så gør man bare det den siger og når den er færdig genstarter man og booter op med floppy disken, så tester den automatisk dine ram ved 10 test, hvis muligt, så kør programmet i hvertfald 1-2 timer for rammen skal jo stresses før den laver fejlen (hvis der er en) medmindre rammen virkelig er død, så finder den fejlen med det samme.

Det var vist det
Avatar billede freehelp Praktikant
16. december 2004 - 16:41 #22
Jeg er en HAN :-)
Avatar billede dr-taz Nybegynder
16. december 2004 - 20:05 #23
LOL :D