Avatar billede carfreak Nybegynder
03. december 2004 - 08:46 Der er 20 kommentarer

PC'en gider ikke boote fra HDD

Halløj.
Jeg har fået et problem med en pc - den gider ikke starte op. Den når frem til at sige at der ikke er noget indsat i floppy eller CD-ROM, og at jeg skal indsatte en diskette/CD-ROM og prøve igen, eller genstarte og prøve igen. Inde i BIOS kan jeg kun vælge mellem Floppy, CD-ROM og Disabled som BOOT-devices. Den kan åbenbart slet ikke finde harddisken. Nogen der ved hvad der er galt, og hvordan man retter op på det?
Avatar billede areon Nybegynder
03. december 2004 - 08:49 #1
nogle Bios har ikke harddisk Boot muligheden i BOOT1 men i BOOT2.. (altså hvor den forsøger at boote 2. gang.)

Hernæst er det jo vigtigt at du finder ud af om harddisken er sat rigtig til og fundet af PCen.(Bios)

Giv mig noget feedback omkring dette og så skal vi nok finde ud af det..
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2004 - 10:57 #2
Du kunne da prøve at boote på en diskette og så skifte til C: finder den c mangler du en gyldig MBR finder den ikke c så er det en hardware fejl
Avatar billede serverservice Praktikant
03. december 2004 - 13:26 #3
Du skal for det første have din harddisk indlæst i Bios før du kan starte op - se under harddisk detection og standard setup om du kan se den. Hvis ikke kan det være et problem med selve disken eller controlleren , evt. jumper er løs.
Du kan så vælge at flytte den til andet ide kabel for at teste, hvis du heller ikke kan se disken her er den færdig.
Avatar billede carfreak Nybegynder
03. december 2004 - 16:26 #4
Nu har jeg prøvet at se efter stikkene, det sidder altsammen ordentligt, og det var en velfungerende pc i forvejen vel at mærke (altså ikke noget nyt der lige skulle have en OS).
Den finder vist nok noget lagermedie, der står "Cyl" og da jeg ikke er en haj til det her, ved jeg ikke om det er HDD den snaker om. Hvis man nu prøvede med en reparation af Win XP gennem CD-ROM'men og det lykkes, vil alt data som er på nu gå tabt? Og kan det overhovedet hjælpe her? :)
Det kan jo også være at den er røget... Jeg har sort held med harddiske.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2004 - 16:32 #5
Har du prøvet at starte op på en diskette som jeg skrev ??
Avatar billede carfreak Nybegynder
03. december 2004 - 17:06 #6
Jeg har ikke nogen diskette at starte op på :(
Det skal jo være en systemdiskette, ikke sandt? Det er måske noget jeg kan hente?
Avatar billede serverservice Praktikant
03. december 2004 - 18:01 #7
http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul5b4.htm  Du kan se her hvordan det ser ud i bios, men det lyder ellers rigtigt nok det du beskriver.
Så prøv at se om du kan reparere dit system ved at opstarte på din windows cdrom. Her er en guide under "windows repair" og du mister ikke DAta ved det.
http://www.dannyboyd.frac.dk
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2004 - 18:08 #8
Ja det skal være en system diskette
Avatar billede carfreak Nybegynder
03. december 2004 - 19:42 #9
Dannyboyd, i din guide står der at man skal "Springe det første tilbud om Reparation via consolmode over, ved at trykke ENTER" - men hvis jeg trykker ENTER, siger jeg at jeg vil "installere Windows XP nu"? Kan det passe? Hvorfor ikke trykke "R" i starten?
Avatar billede serverservice Praktikant
03. december 2004 - 19:50 #10
Guiden er skrevet slavisk efter repair guiden, men sig endelig til hvis der er fejl. Her er den gamle guiden fra brugeren "resten"

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom under Boot.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og vælge R = Emergency repair.

3: Nu kan du så vælge hvilket drev som skal  Repareres.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

6. PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"
Avatar billede carfreak Nybegynder
03. december 2004 - 20:00 #11
Hmm, når jeg vælger "installationen" og kommer frem til partitioner, kan jeg kun vælge mellem "Installer" (ENTER), "Slet" (L) og "Afslut" (F3). Ikke noget med "R" for "Repair".
Avatar billede serverservice Praktikant
03. december 2004 - 20:08 #12
Nå, men guiden skulle være ok , det skulle komme umiddelbart efter at du springer over repair via console mode - er det xp home?
Avatar billede carfreak Nybegynder
03. december 2004 - 20:16 #13
Ja, det er XP Home. Men at springe over, betyder det at trykke ENTER i stedet for R ved det første valg (hvor der er de to og afslut), eller er det måske mig der har misforstået?
Avatar billede serverservice Praktikant
03. december 2004 - 20:46 #14
Spring det første tilbud om Reparation via consolmode over, ved at trykke ENTER.

Nu skal du acceptere licens aftalen til installation – tryk F8.

Nu søger den efter din windows xp partition. ”Hvis du vil reparere din windows xp installation så tryk R” - Det er her du vælger R=REPAIR.
Avatar billede serverservice Praktikant
03. december 2004 - 21:00 #15
Du skal altså vælge ENTER første gang som jeg også har skrevet i min guide.
Og så fik jeg lig en tom karma - fra hvem?
Avatar billede carfreak Nybegynder
03. december 2004 - 21:58 #16
Okay, jeg prøver... Håber ikke det på nogen måde kan screwe noget op :)
Ved ikke det med hensyn til karma, kan kun sige at det ikke var mig.
Avatar billede serverservice Praktikant
03. december 2004 - 22:02 #17
Hvis den ikke finder disken er det forfra med bios - brug bare denne vejledning:
http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul5b4.htm , men prøv at skifte kabel først (det kunne være controlleren).
Hvis muligt så montér disken på en anden pc og se om du kan se drevet i stifinder.
Avatar billede carfreak Nybegynder
03. december 2004 - 22:21 #18
Nu siger den:
"Partitionen er enten for fyldt, beskadiget, uformateret eller formateret med et inkompatibelt filsystem. Følgende partition skal formateres..."
Så er der navnet på den (hvor det mærkelige er, at "disk 0 på Id 0 å bussen 0 på atapi [MBR]" er det den finder). Og så kan jeg benytte hurtig NTFS eller FAT, eller "almindelig" NTFS eller FAT. Betyder det at jeg kan vinke farvel til data'en? Måske endda hele HDD?
Avatar billede serverservice Praktikant
04. december 2004 - 11:41 #19
Har du mulighed for at montere harddisken i en anden pc - for at se om du kan redde data. Du kan bruge nogle tools herfra http://www.dannyboyd.frac.dk "gendan slettet data"

Hvis ikke muligt så flyt den til det andet ide kabel fra bundkortet og se om du kan få kontakt til den - dernæst kan du scanne den med noget fejlfindings værktøj. http://www.kandu.dk/dk/tip/9129
Avatar billede carfreak Nybegynder
09. januar 2005 - 11:39 #20
Hey igen.
Ved godt det er meget længe siden.
Problemet er blevet løst, men der er ingen der ved hvad, hvorfor eller hvordan - den blev afleveret til teknikkerne i den butik, vi købte pc'en i, og det var det... Da vi hentede den, kunne de ikke forklare hvad der havde været galt med den. Så det forbliver et mysterium... Men tak for at I prøvede på at hjælpe alligevel.