Avatar billede msu Nybegynder
14. marts 2001 - 12:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Jailing af brugere

Er der nogen der har erfaringer med \"Jailing\" af brugere?
Altså muligheden for at brugeren ikke kan få adgang
til andre biblioteker end /home/brugernavn , og evt.
/home ?

Jeg bruger pt. slackware 7.1, men går ud fra at dette sikkert kan gøres på sammen måde i andre *nix systemer.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

-Morten
Avatar billede beaviz Nybegynder
14. marts 2001 - 13:14 #1
Det er ikke så simpelt som det lyder, brugere skal have ALT i deres chroot jail, bl.a. alle de libs de skal bruge, alle de binaries de skal bruge osv.

Godt at se en der bruger slack - det er efterhånden et sjældent syn!
Avatar billede cybermike Nybegynder
16. marts 2001 - 10:07 #2
Msu>Jeg er ikke helt med, skal det være i en ftp session hvor de kun har adgang til deres hjemmebibliotek eller er det f.eks. også i telnet account m.m.?

Msu>Det kan være du engang kunne give mig en guide i at installere slackware, jeg downloadede det for en krig siden og ville sådan set gerne have det lagt ind på en af mine computerere men jeg har aldrig fået taget mig sammet :-)

Nu kan det vel udnytte dual processor? Jeg har et motherboard med 2 socket 3 processore med 66mhz i hver. Kan slack godt udnytte det?

Jeg sider selv til hverdag med Redhat på min workstation(lige nu sider jeg på en bærbar med windows fordi jeg just er igang med at opdatere til Redhat 7.0) jeg har overvejet at køre mandrake min server skal gøre OpenBsd når engang jeg får tid/lyst til at installere det.

MEn nu mens jeg ha chancen(og lysten) vil jeg faktisk sige at jeg har i den her weekend fået helt 2 computere til at køre stabilt med windows, dog skal man være professor for at vælge den version/dist og opsætning man vælger til den enkelte maskine :)
F.eks. den her en bærbar 133mhz´er med 24mb ram den har fået windows 95 og den kører mega-stabilt både med pcmcia netkort og cdrom drev og aftageligt floppy drev. Det er SÅ få gange den går ned. Hvorimod min workstation gik død hvergang jeg trykkede på Z sidst den havde windows inde.

Så dem der siger windows er noget lort og linux er det eneste der du´r skal lige tænke sig om for de har ikke helt ret. Linux er et operativ system som er godt for webudviklere og systemudviklere og nogenlunde til servere mens windows 95/98/me er godt/bedst til spil´og nogenlunde til webudviklere(da der findes et par gode editorer til den). W2k server/professional er udemærket til dem der har nogle vigtige store programmer og som vil have stabilitet f.eks. til maskiner/apperater som bare skal fungere, når først w2k er sat ordentligt op så kører det oxo stabilt.

Men hvis du vil have ordentlige server systemer så skal du over til OpenBsd(Unix) som er nok det man kommer det sikreste system i hele verden.

Nå det blev vist til en helt roman, men jeg har det med at lade mig rive med :=)
Avatar billede msu Nybegynder
20. juli 2001 - 11:25 #3
Slackware er for fedt! :)

Jeg har nu selv fundet ud af hvordan man kunne jaile brugerne.

cybermike, hvis du skulle have lyst til at prøve at installere (og få brug for hjælp), så kan du smide en mail på msu@blueshell.dk

-Morten
Avatar billede msu Nybegynder
20. juli 2001 - 11:25 #4
Da der ikke blevet givet noget brugbart svar, tillader jeg mig at \"hæve\" pointsne selv.

-Morten
Avatar billede msu Nybegynder
20. juli 2001 - 11:26 #5
Hovsa, hvis der skulle være andre der var intresserede i jailing o.l, vil jeg anbefale at man kigger på www.openwall.org/linux