Avatar billede extigy Nybegynder
28. november 2004 - 22:14 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Indsætning af værdier i graf og derefter få en funktion ud

Jeg skal tegne en graf over disse værdier:
t    Uc
0    10
0.5    6
1    4.1
1.5    2
2    2
2.5    1.3
3    0.7
4    0.25
5    0.1

Problemet er så at jeg ikke ved hvordan jeg får excel til at give mig en tilnærmelsesvis funktion.
Dette er et skole projekt og vi fik atvide af læren at det var muligt at få excel til at komme med funktionen. Han fortalte bare ikke hvordan...
Avatar billede levich Nybegynder
28. november 2004 - 22:36 #1
Når du har lavet grafen i Excel, markerer du kurven og højreklikker med musen. Vælg "tilføj tendenslinje". Vælg den funktion du mener passer bedst med kurven og de nødvendige indstillinger.
Avatar billede extigy Nybegynder
28. november 2004 - 22:48 #2
Hvordan får jeg så selve formelen ud?
Avatar billede sjap Praktikant
28. november 2004 - 23:49 #3
Dobbeltklik på tendenslinien og vælg fanebladet indstillinger og sæt et flueben ud for "Vis ligning i diagram" og tryk OK.
Avatar billede bak Seniormester
28. november 2004 - 23:54 #4
Som jeg ser det er den funktion der passer bedst til dine data exponentialfunktionen.
Dette betyder at funktionen er således
y = c*e^bx

Hvis dine data står i A1:B10 får du b med følgende formel
=STIGNING(LN(B2:B10);(A2:A10))

og c med denne formel
=EKSP(SKÆRING(LN(B2:B10);(A2:A10)))

når du skal finde nye tal, så hvis de ovennænte formler står i C1 og C2 og dit nye x i C3
=C2*EKSP(C1*C3)

En anden mulighed er at få ligningen vist til trendlinien i diagrammet og skrive den af. højreklik på trendlinie, vælg Format, vælg indstillinger og vælg "vis ligning i diagram
Avatar billede bak Seniormester
28. november 2004 - 23:55 #5
Beklager sjap, så ikke at du havde svaret det samme :-)
Avatar billede sjap Praktikant
28. november 2004 - 23:58 #6
bak > Det er jo hvad der sker - du skulle jo også finde mange flere taster end jeg ;0)
Avatar billede bak Seniormester
29. november 2004 - 00:05 #7
yes, og det er svært, når man er ved at få gammelmandsyn :-)
Avatar billede levich Nybegynder
06. december 2004 - 08:03 #8
Kunne du bruge mit svar?
Avatar billede extigy Nybegynder
06. december 2004 - 12:05 #9
Ja mange tak, jeg synes ellers jeg havde givet jer begge point :)