Avatar billede nutronx Nybegynder
13. marts 2001 - 18:36 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

Fryser i krævende 3d spil

jeg har et stort problem, og jeg er villig til at give samtlige af mine point til den der løser det problem jeg har:

mit problem, er at min computer fryser i 3d spil, og nej jeg har ikke overclocket min computer.

min computer,
P3 733mhz.
iwill bd100plus
TNT2 m. blue orb køler.
128mb apacer ram.
30gb harddisk.
soundblaster live
ultra dma 66.

Avatar billede berg Nybegynder
13. marts 2001 - 18:45 #1
hvilke spil? OS?
Avatar billede makse Nybegynder
13. marts 2001 - 18:46 #2
Hvilket OS kører du med?
Avatar billede nutronx Nybegynder
13. marts 2001 - 18:53 #3
jeg bruger windows ME

de spil det fryser ved er blandt mange andre counter-strike, qauke3, hitman osv.

det er som sagt 3d spil.

vis jeg kører dem i software virker det fint???
Avatar billede krusell Nybegynder
13. marts 2001 - 18:54 #4
Det lyder meget som skærmkortet så.
Nu skriver du godt nok at du har køler på kortet, men varmeproblem er det første jeg tænker på.
Er kortet købt fra nyt? Og det er heller ikke OC\'et vel?
Avatar billede makse Nybegynder
13. marts 2001 - 18:57 #5
Har du installeret DirectX8a?

Hvad med grafik og lydkortsdrivere, har du opdateret dem?
Har problemet eksisteret hele tiden?
Avatar billede nutronx Nybegynder
13. marts 2001 - 18:57 #6
nej kortet er ikke købt som nyt, og nej jeg har ikke OC\'et det.
Avatar billede krusell Nybegynder
13. marts 2001 - 19:00 #7
Det kan jo godt være, at den du har købt kortet af har OC\'et kortet uden at du ved det og det er derfor, at der er en blue orb på.
Du kan evt. prøve at underclocke det og se om det hjælper...
Avatar billede autoexe.bat Nybegynder
13. marts 2001 - 19:10 #8
jeg havede også en del problemer jeg geninstallerede min computer !!!
prøv eventuelt at installere den nyeste version af derectX
Avatar billede makse Nybegynder
13. marts 2001 - 19:13 #9
På dit bundkort har du en jumper der hedder J11.
Den skal sidde over pin 1 og 2.
Avatar billede autoexe.bat Nybegynder
13. marts 2001 - 19:14 #10
ja det der med jumperen kan du også prøve!! Godt nok makse
Avatar billede krusell Nybegynder
13. marts 2001 - 19:15 #11
Hvad er det med jumperen?
Avatar billede makse Nybegynder
13. marts 2001 - 19:17 #12
J11 er en AGP booster jumper. Den bestemmer hvilken hastighed AGP porten skal køre med.
Avatar billede krusell Nybegynder
13. marts 2001 - 19:19 #13
ok
Avatar billede nutronx Nybegynder
13. marts 2001 - 19:44 #14
jeg har lige formateret min computer, jeg har instaleret directx8a.

jeg har selv instaleret blue orben, i dag, fordi jeg havde det problem med at den frøs, det håbede jeg så ville løse problem, But noooo!!
Avatar billede nutronx Nybegynder
13. marts 2001 - 19:45 #15
problemet begyndte for et par måneder siden.
Avatar billede makse Nybegynder
13. marts 2001 - 19:48 #16
Har du prøvet med et andet grafikkort?
Avatar billede makse Nybegynder
13. marts 2001 - 19:57 #17
Avatar billede makse Nybegynder
13. marts 2001 - 20:02 #18
Hvad kører du med i FSB og Clockmultiplier?
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
13. marts 2001 - 21:14 #19
din køler køre muligvis ik optimalt!!
Avatar billede nutronx Nybegynder
14. marts 2001 - 09:34 #20
hvad betyder FSB og clockmultiplier.

hvordan kan jeg tjekke at min køler kører optimalt.
Avatar billede makse Nybegynder
14. marts 2001 - 09:41 #21
FSB = Front side bus Den kan f.eks. være sat til 100
Clockmultiplier = Bestemmer hvor mange gange FSB skal ganges med.
Tilsammen får du din CPU hastighed.

Prøv evt. at åbne dit kabinet, og sæt en 80 mm kabinet køler, til at blæse direkte ind på kortet. Det kan være svært at se om den kører optimalt.
Avatar billede makse Nybegynder
14. marts 2001 - 09:42 #22
Har du prøvet nogle af alle de forslag der er kommet her?
Avatar billede nutronx Nybegynder
14. marts 2001 - 10:44 #23
jeg har næsten prøvet alle de svar der er kommet, kan det have noget at gøre med at den er blevet skadet af alle de gange jeg har prøvet at køre 3d.

fordi jeg kan sagtens køre dem i software, i maksimal opløsning i f.eks. counter-strike, uden den fryser?????
Avatar billede makse Nybegynder
14. marts 2001 - 10:51 #24
Hvilken version af driver kører du med?

Prøv evt. med http://www.tweakup.dk/files/video/win9x_672_WHQL.exe
Avatar billede makse Nybegynder
14. marts 2001 - 11:02 #25
Har du prøvet at køre med Windows 98 eller 2000?
Har du testet kortet i en anden PC?
Avatar billede makse Nybegynder
14. marts 2001 - 11:18 #26
Jeg har lige nogle flere spørgsmål/ting du kan prøve. :)

1. Tag alle udvidelses kort ud, undtagen grafikkortet, og prøv så!
2. Har kortet altid opført sig sådan, eller er det kommet gradvist?
3. Stopper den samme sted altid?
4. Har du været inde i din bios, og ændre noget?
5. Har du nogle IRQ konflikter i systemegenskaber? (H-klik denne computer - Egenskaber - Enhedshåndtering)
6. Prøv evt. at hente Rivatuner http://www.tweakup.dk/files/video/RivaTuner20RC31.zip
7. Hvis der sidder et kort i PCI porten ved siden af AGP porten, så flyt det.
Avatar billede vuffe Nybegynder
14. marts 2001 - 12:00 #27
Hvilken AGP-hastighed (AGP1X/2X/4X) kører du med? Ellers prøv at sætte den ned til 1, det kan du gøre med flg. prog., hvis du altså bruger Detonator driverne.
Detonator driver:

http://www.tweakup.dk/files/video/Detonate/W9x-688_CAD.zip

Bundkort Chipset driver:
http://www.tweakup.dk/files/mobo/betaata_multi.exe

Instillings program til grafikkort:
http://www.tweakup.dk/files/video/nvmax.zip (her kan du tvinge AGP1X) - og prøv evt. at ændre noget andet eller slå alt fra.

Download og installer ovenstående, hvis du ikke har gjort det.

Download også dette lille oplysningsprogram, og kopier oplysningerne her ind i spm.\'et
http://www.tweakup.dk/files/mobo/wcpu30b103.exe

\'vuf
Avatar billede desperado Nybegynder
14. marts 2001 - 12:52 #28
Det virker som om dit grafikkort ikke får strøm nok !..

Systemet virker fint under Windows ME men når det bliver tæsket går det kold !
Jeg kan anbefale at du lige tjækker grafikkortet i en anden maskine før du skyder mere tid i det.

Har du været der med en BIOS update af Grafikkortet og MB ??

Avatar billede unique Nybegynder
14. marts 2001 - 13:50 #29
En kammerat af mig havde samme problem som dig. Han troede det var manglende køling på hans TNT2. Dette var ikke tilfældet, men blot en software-opgradering af hans chipset. i dette tilfælde vist nok et ali-chipset
Avatar billede nutronx Nybegynder
14. marts 2001 - 15:31 #30
ok, tak for alle jeres svar.

jeg har prøvet meget af det, og ikke noget af det virkede, så besluttede jeg mig for at installere directx 7, bare for sjov, også virkede det perfekt.
Avatar billede makse Nybegynder
14. marts 2001 - 16:32 #31
Windows styrer bare. ;)
Avatar billede desperado Nybegynder
19. marts 2001 - 15:47 #32
hmm !?
Avatar billede redbastard Nybegynder
04. april 2001 - 11:30 #33
ha ha