Avatar billede mahp Nybegynder
18. november 2004 - 19:20 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Ændre size på mange filer

Hejsa

jeg har et lille feriebillede arkiv, som jeg vil ha på nettet, samlet fylder billederne ca 98bm. hvordan gør jeg i photosop, så jeg kan ændre størrelserne på billederne, på en gang. altså ændre alle billederne på en gang ?
18. november 2004 - 19:22 #1
Opret en handling, der ændrer størrelsen på et billede. Afvikl derefter handlingen som batch-job på alle filer i mappen med billederne.
Avatar billede mahp Nybegynder
18. november 2004 - 19:24 #2
hvordan gøres det lidt mere præcis, jeg er ikke photoshop haj :D
Avatar billede mahp Nybegynder
18. november 2004 - 19:26 #3
alle billeder er i opløsning 1600*1200, det vil jeg gerne hagve ned i 640*400 eller hvad den opløsning nu hedder
18. november 2004 - 19:26 #4
Opret en handling:
- Åbn et af billederne
- I handlingspalettens menu vælges: Ny handling
- Navngiv handlingen, og Klik på Indspil
- Herefter foretager du de ændringer, som skal udføres
- I handlingspalettens menu vælger du herefter: Stop indspilning
Avatar billede mahp Nybegynder
18. november 2004 - 19:27 #5
åben alm. eller i file browser
Avatar billede mahp Nybegynder
18. november 2004 - 19:29 #6
hvordan opretter jeg en handling :D
18. november 2004 - 19:34 #7
Afspil handling som batch...:
- Filer->Automatiser->Batch...
- I feltet Handling, vælger du den netop optagne handling
- Vælg hvilken mappe filerne ligger i (kilde)
- Og vælg hvilken mappe de ændrede filer skal placeres i (Mål)
Avatar billede mahp Nybegynder
18. november 2004 - 19:38 #8
forstår ikke helt, hvilken jeg skal vælge i Actions ?

i set står der Default Actions.atn (er dette korrekt) ?
18. november 2004 - 19:42 #9
Du skal ikke gøre noget i de felter, der ikke er nævnt ovenfor.
Avatar billede mahp Nybegynder
18. november 2004 - 19:45 #10
hmm. vil du evt. lave et screenshot for 100 point ?
jeg kan ikke rigtigt finde ud af det...
18. november 2004 - 19:48 #11
Screenshot af hvad?
Avatar billede mahp Nybegynder
18. november 2004 - 19:50 #12
hvordan jeg gør det. jeg har ikke helt forstået det.

skal jeg lave noget som helts, før jeg laver dette ?

Afspil handling som batch...:
- Filer->Automatiser->Batch...
- I feltet Handling, vælger du den netop optagne handling
- Vælg hvilken mappe filerne ligger i (kilde)
- Og vælg hvilken mappe de ændrede filer skal placeres i (Mål)
18. november 2004 - 19:52 #13
Det eneste du skal gøre er først at optage handlingen, hvor dsu udførerændringerne på 1 billede.
Derefter afspiller du handlingen som et batchjob.
Avatar billede mahp Nybegynder
18. november 2004 - 19:57 #14
okay, har fundet ud af den, har dog lidt problemer med at få optaget handlingen ordenligt, den vil kun ændre det første billede i mappen
Avatar billede mahp Nybegynder
18. november 2004 - 20:06 #15
skal jeg kun åbne det første billede, eller dem alle sammen, når jeg skal optage en handling ?
Avatar billede madshammer Nybegynder
18. november 2004 - 20:30 #16
Gør sådan her:

File -> Automate -> Create Droplet

Save Droplet in:
Hvor du vil have dropletten til at ligge. Vælg skrivebordet, for at holde det over skueligt.

Play:
Her vælger du den "action" du vil bruge på billederne, den vælger gerne den action du lige har indspillet automatisk.

Destination:
Her angiver du hvor du vil have de færdige billeder til at ligge.

- File naming:
Her angiver du hvordan du vil have dine billeder døbt/ hvad de skal hede.

Og så trykker du OK.

Så skulle du gerne kunne se den nye fil på dit skrivebord, og dernæst trækker du bare de billeder du vil have ændret over på ikonet, og så vupti starter Photoshop, hvis det ikke er startet, og så gør den det hele for dig.

Med Venlig Hilsen
Mads Hammer
Avatar billede hcma Novice
18. november 2004 - 20:45 #17
19. november 2004 - 12:37 #18
Er det lykkedes for dig?
Avatar billede mahp Nybegynder
19. november 2004 - 15:14 #19
nej, jeg kan stadig kun få den til at gemme der første billede.
Avatar billede hcma Novice
19. november 2004 - 15:23 #20
har du kigget på det link jeg gav dig ?
Avatar billede mahp Nybegynder
19. november 2004 - 15:26 #21
så fandt jeg ud af det :D
Avatar billede mahp Nybegynder
19. november 2004 - 15:27 #22
Catbody, smid et svar, da det var dit link der virkede
Avatar billede hcma Novice
19. november 2004 - 15:30 #23
svar
Avatar billede madshammer Nybegynder
19. november 2004 - 16:29 #24
mahp: Hvad ved mit svar, var det der ikke virkede? Bare nysgerrig, ikke andet. :-)