Avatar billede olai Juniormester
16. november 2004 - 01:02 Der er 11 kommentarer og
5 løsninger

Ingen adgang

Hej Eksperter

Sidder og prøver at oprette netværk.
Mit spørgsmål er simpelt:

Hvorfor???:
http://132.dk/3.JPG
Og hvordan afhjælper jeg det ?

Mvh
Olai
Avatar billede tubber Juniormester
16. november 2004 - 04:45 #1
Jeg vil gætte på det er en XP eller win2k3 du prøver at komme på

Altså der er XP eller win2k3 på lilleput......
Hvis windows firewall er sat til kan det ikke lade sig gøre før der gives tilladelse til at du kan komme på i firewallen......det kan også være en anden firewall f.eks. Norton Internet Security.......

/Tubber
Avatar billede henke Nybegynder
16. november 2004 - 10:43 #2
Du skal skal give tilladelse i din eventuelt installerede firewall og hvis du kører winXP skal du fjerne fluebenet under firewall på netværkskortet.
Avatar billede olai Juniormester
16. november 2004 - 11:09 #3
<hvis du kører winXP skal du fjerne fluebenet under firewall på netværkskortet.>
Hvor gør jeg det henne ? Jeg kører XP på begge
Avatar billede henke Nybegynder
16. november 2004 - 11:44 #4
Højreklikker på netværkssteder på skrivebordet og vælger egenskaber. ->
Du højreklikker på netværkskortet og vælger egenskaber. ->
Du vælger fanebladet avanceret. ->
Og under Windews Firewall vælger du indstilninger, her fjerner du fluebenet.
Avatar billede steelman Novice
16. november 2004 - 11:54 #5
Jeg sidder med nøjagtige samme problem. Men er det ikke muligt i windows xp's firewall at åbne for de porte der skal bruges for få adgang til de delte mapper - uden at skulle slå firewallen helt fra?
Avatar billede henke Nybegynder
16. november 2004 - 12:49 #6
Windows firewall åbner alt eller lukker alt
Avatar billede tubber Juniormester
16. november 2004 - 15:13 #7
Den er ret ringe den firewall i XP :(
Det er dog ikke helt korekt det henke skriver, du kan åbne for forskellige adresser, f.eks. en IP men du skal vide hvad port den connecter på......

Der hvor fluebenet er til at slå til og fra der kan du trykke settings nede i bunden og der kommer så en predefineret liste hvor du kan vælge hvad der skal ha adgang, der kan du også trykke add og tilføje din egen......(dette gælder i hvert fald for XP pro, ved ikke med XP home).......

/Tubber
Avatar billede steelman Novice
16. november 2004 - 22:01 #8
tubber --> Jeps har fundet den liste du snakker om.... Men jeg kan ikke lige finde noget med hvilke porte der giver adgang til delte mapper. Ved du hvilke port numre det er?
Avatar billede henke Nybegynder
16. november 2004 - 22:50 #9
Jeg tror ikke det har noget med din firewall at gøre. Et share på netværket bliver ikke blokeret af firewallen i XP. Har du prøvet at tilgå begge maskiner som lokal administrator? Brugernavn og password skal være ens på begge maskiner.
Prøv med Start -> Kør -> \\[PCnavn]\[share]
Avatar billede tubber Juniormester
17. november 2004 - 08:14 #10
Nej ved jeg ikke :(

og til henke, der vil jeg pointere at firewallen blokere for shares for har selv oplevet det, og det er derfor jeg mistænker det er det der er problemet her.....

Fordi den blokker for den er fordi det er en netadgang som ikke er givet lov til, og det er jo nu engang det en firewall er til :)

/Tubber
Avatar billede tubber Juniormester
17. november 2004 - 08:15 #11
steelman: prøv lige at slå firewallen fra for at se om det er problemet, imens kigger jeg lige på noget om det med port
Avatar billede henke Nybegynder
17. november 2004 - 08:46 #12
Til Tubber: Du har ret med hensyn til Firewallen. Det er en ekstra feature i sp2.
I henhold til denne artikel fra Microsoft:
http://www.microsoft.com/technet/community/columns/cableguy/cg0204.mspx
Her bliver der beskrevet hvordan du aktiverer File And Printer Sharing
Avatar billede steelman Novice
18. november 2004 - 17:29 #13
tubber--> Det hjælper desværre ikke rigtig noget.... Så det er nok ikke mit problem :-/
Avatar billede tubber Juniormester
19. november 2004 - 23:19 #14
Prøv at chekke IP på de 2 maskiner og subnet på de 2 maskiner......

IP skulle gerne se sådan her ud:
192.168.y.x og 192.168.y.z

og subnet skulle gerne være helt ens, oftest ser de sådan her ud:
Avatar billede tubber Juniormester
19. november 2004 - 23:20 #15
og check også lige om du har ipx installeret på begge maskiner, du kan evt. prøve med \\ip\sharnavn i stedet for \\hostname\sharenavn
Avatar billede steelman Novice
01. december 2004 - 17:02 #16
tubber: Kræver det at man installer ipx-protokollen for at man kan åbne delte mapper?
Hvis jeg slår firewallen fra i XP kan jeg godt åbne den delte mappe på min xp-comp fra min win2000-comp. Men stadig ikke omvendt... (ip'erne er i samme range (172.16.x.y) og samme subnet)