Avatar billede robertolsen Nybegynder
15. november 2004 - 21:45 Der er 15 kommentarer

delig af filer over windows xp

Jeg har to computere sat op til en router og en switch. Jeg kan komme på internet fra begge computere, men når jeg prøver at dele filer mellem de to computere, har jeg problemer. Har prøvet at køre "Guiden netværkinstallation" flere gange med forskellige indstillinger. Men inter er lykkedes. Jeg kan godt se den anden computer på "vis arbejdscomputere" men får beskeden:"\\htpc er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværkressourse.
Kontakt admin. for at finde ud af om du har tilladelse.
Logonfejl: Brugeren har ikke fået lov til at anvende den anmodede logontype på denne computer."
Er der nogen som kan hjælpe?
Robert
Avatar billede netpxg Nybegynder
15. november 2004 - 21:52 #1
Har du lavet shares på din disk ? altså været i "egenskaber" på en folder og valgt  "Deling og sikkerhed" og sat hak i "del denne folder på netværket".
Prøv kommandoen net view \\computernavn hvor du erstatter computernavn med navnet åp din maskine. Den viser hvilke shares der er på den pågældende maskine.
Avatar billede henke Nybegynder
16. november 2004 - 10:46 #2
Når du bruger workgroups skal du huske at give tilladelse til brugeren på begge maskiner - Brugernavn og password skal være ens. Nu kan du lave et share og give tilladelse til brugerne...
Avatar billede robertolsen Nybegynder
16. november 2004 - 23:18 #3
Ja, jeg har selvfølgelig delt mapperne. Kan også åbne den på den samme computer som de ligger på, men ikke fra en anden. Jeg har før prøvet at sætte to computere sammen med et netværkskabel og her virkede det som de skulle(win xp, pro), men nu, hvis jeg prøver det virker det heller ikke.
Hvordan giver man tilladelse til brugerne?
begge maskiner kører i øvrigt uden password med samme brugernavn.
Avatar billede henke Nybegynder
17. november 2004 - 08:30 #4
Avatar billede henke Nybegynder
17. november 2004 - 08:45 #5
Du skal følge denne artikel fra Microsoft.
http://www.microsoft.com/technet/community/columns/cableguy/cg0204.mspx
Der bliver her beskrevet hvordan du aktiverer File And Printer Sharing
Avatar billede robertolsen Nybegynder
20. november 2004 - 15:08 #6
Jeg har prøvet at slå windows firewall fra på begge maskiner med samme resultat. Jeg bruger forøvrig Norman firewall, men resultatet er det samme, hvis jeg slår den fra. Jeg ved godt at man ikke kan have slået to firewalls til, så hver gang jeg kører "guiden netværksinstallation", slår jeg windows firewall fra (Jeg kører sp2.)jeg kan nogle gange få det til at virke hvis jeg under "guiden netværksinstallation" i forbindelsesmetode vælger netværk som ikke har internetforbindelse. Men kun fra den ene computer er det muligt at hente filer fra den anden. opsætningen på de to skulle ellers være ens, da jeg har "resetet" tcp/ip v.h.a. netsh., og bagefter kørt guiden på begge computere.
Avatar billede robertolsen Nybegynder
21. november 2004 - 11:26 #7
Mærkeligt nok kan jeg spille på netværk med lidt ældre spil der bruger ipx protokollen, men nyere spil (som bruger tcp/ip vil jeg tro) kan ikke køre over netværk. Kan ikke finde nogen server. Jeg synes snart jeg har prøvet alt.
Avatar billede netpxg Nybegynder
22. november 2004 - 10:12 #8
Så er der noget galt med din TCP/IP opsætning.
Prøv kommandoen "ipconfig" i en dosbox på begge maskiner.
Hvad er ip-adresse og subnet ?
Avatar billede robertolsen Nybegynder
23. november 2004 - 23:34 #9
i ipconfig står der:
første computer:
IP-adrrsse 83.72.207.228
Undernetmaske 255.255.224.0
standardgateway 83.72.192.1

anden computer:
IP-adrrsse 83.72.207.229
Undernetmaske 255.255.224.0
standardgateway 83.72.192.1

Jeg har tele2adsl med 2 dynamiske ip adresser
Avatar billede netpxg Nybegynder
24. november 2004 - 09:37 #10
Det ser jo fint ud.

Kan maskinerne "se" hinanden.
Prøv på første computer i dosbox

"Ping comp2"    comp2 er navnet på den anden computer

Den skulle svare noget lignende:

Pinging comp2 [xx.xx.xxx.xxx] with 32 bytes of data:

Reply from xx.xx.xxx.xxx: bytes=32 time<10ms TTL=128

Kan den se shares på den

"net view \\comp2"
Avatar billede robertolsen Nybegynder
25. november 2004 - 16:22 #11
Undskyld! Det ser ud som om begge maskiner har samme ip adresse:IP-adresse 83.72.207.229. Jeg kan godt pinge den ip, men er det fra samme maskine eller den anden?
Avatar billede netpxg Nybegynder
25. november 2004 - 16:29 #12
De skulle gerne have hver sin ip-adresse. Maskinerne skal kunne pinge hinanden både på navn og ip-adresse.
Avatar billede robertolsen Nybegynder
28. november 2004 - 10:29 #13
Du har ret. Glem det sidste jeg skrev om samme ip! Ja, de kan godt pinge hinanden både med ip-adresse og navn.
Hvis jeg skriver netview \\htpc ,(hvor htpc er min anden computer) skriver den : "systemfejlen 5 opstod.
Adgang nægtet"
Avatar billede netpxg Nybegynder
28. november 2004 - 22:29 #14
Så er netværksopsætningen korrekt.
Står der noget interessant i logbogen, højreklik "denne computer" -> administrer -> logbog
Maskinerne er i samme workgroup og der er logget på bege maskiner når du prøver ?
Det kunne også være en firewall, der blander sig. F.eks i zonealarm skal maskinerne være i "trusted zone".

Ellers prøv http://www.michna.com/kb/wxnet.htm
Det kan måske hjælpe at lave en enkelt rettelse i registreringsdatabasen
med regedit:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa
restrictanonymous skal sættes til nul og maskinen skal genstartes.

Den sædvanlige regedit advarsel: Man kan på få sekunder lave fejl det vil tage timer/dag at rette op.
Avatar billede robertolsen Nybegynder
03. december 2004 - 13:55 #15
Jeg har prøvet at ændre i regedit, men lige meget hjælper det. Har også prøvet at følge anvisningen på http://www.michna.com/kb/wxnet.htm, og svaret på alle spørgsmål. Men heller ikke dette hjælper. Jeg tror snart at jeg opgiver! Jeg kan forøvrigt godt spille spil over nettet v.h.a. tcp/ip. Det eneste som jeg ikke kan få til at virke er fil-og udskriftdeling. Jeg må åbenbart leve uden det.