Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
14. november 2004 - 21:46 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk

2 gange om året har vi status hvor alle varer på lageret skal tælles op. Vi er begyndt at gøre det sådan at vi giver medarbejderne en bærbar computer med trådløs netadang med rundt at tælle så de kan taste direkte ind i systemet.

Området det skal dækkes er et lager på ca. 25 x 50 meter, 6 meter til loftet med indskudt etage og en masse stål/metal-hylder (som signalet ikke har helt nemt ved at passerer).

Sidste gang havde vi 2 trådløse switche derude men de kunne ikke klare det ordentligt, og når man gik fra den ene switch til den anden tabte den signalet et kort øjeblik, men det betyder at vores økonomiprogram skal genstartes - så det skal undgåes.

Vi skal altså have lavet et trådløst netværk der dækker hele lageret. Det er vigtigt at man ikke ryger af ved skift ml. swicth.

Da det kun bruges de 2 gange om året, skal det ikke være nogen forkromet stationær løsning, men en rimelig billig løsning.

Som jeg kan se er det to muligheder:

1. Købe én trådløs switch, som vi så forbinder en eller flere eksterne antenner til, så det kan dække hele lageret.

2. Købe nogle trådløse switche som sættes sammen i en bridge, så de virker som én sender så man ikke ryger af når man skifter ml dem.

Det sidste er noget jeg har fået fortalt, jeg ved derfor ikke om det kan lade sig gøre.

Så hvad siger i - hvad er bedst, billigst, hvad kan lade sig gøre, hvilke præcise produkter vil i anbefale mig og hvilken løsning vil i anbefale mig?
Avatar billede anddk Praktikant
14. november 2004 - 22:39 #1
DLink 900AP+ kan fungere som bridge og koster ikke så meget mere. (set til ca. 500 kr. på edbpriser.dk) Jeg ville købe sådan et par stykker eller 3 og løbe laget igemmen med en bærbar også finde den bedste placering. Du opsætter det første som alm accesspoint og det andet som bridge, hvor du indtaster mac adressen på den første, så finde de selv ud af det og der skal ikke netkabel i nr. 2.

En ekstern antenne burde kunne dække hele lageret, men jeg har ikke noeget erfaring med dem og de er også forholdsvis dyre.

Hvad brugte i sidste år ??
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
15. november 2004 - 14:39 #2
Ok, men dvs. det er nemt at opsætte dem som bridge? Virker accesspointene så bare som "forstærkere" af signalet fra den første accesspoint? Og det virker uden at der skal nogen form for kabler i de andre accesspoints (udover strøm selvfølgelig) ?
Den du skriver kan kun køre IEEE 802.11b og ikke g, kan det passe?

Sidste år have vi to accespoints som ikke kørte sammen, hvilket vil sige at man røg af når man skiftede ml. dem. Derudover kunne de heller ikke dække det hele.
Avatar billede anddk Praktikant
15. november 2004 - 15:19 #3
Ja, det er nemt og den vil så virke som forstærker for første accesspoint. Der skal kun strøm i. Den kan kun køre IEEE 802.11b (22 m/bit) men det er også nok til et økonomisystem eller hvad i nu bruger. DLink laver også AP+ serien hurtigere (1000 og 2000) men dem er der problemer med og DLink's support anbefalder dem ikke til "forstærere brug"

Hvilket mærke og type brugte i sidste år ??

Jeg har gode erfaringer med DLinks rækkevide. 11b rækker også bedre end g.
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
15. november 2004 - 16:39 #4
Ok, men grunden til at jeg spurgte angående b og g, var hvis nu at computernes netkort kun kunne køre g, så var vi jo på den. Men de kan vist kører både b og g.

Kan ikke huske hvad vi brugte sidste år, nogle billige nogle.
Ved du hvilke antenner man kan sætte på 900AP+ ?

Hvis nu jeg ikke kan få det til at virke, kan du så guide mig igennem opsætningen?
Avatar billede anddk Praktikant
15. november 2004 - 16:50 #5
Normalt kan g netkort også køre b.

DLink har mange forskellige antenner man kan montere, men jeg tror næsten alle kan monteres da det bare er sma stik.

Jeg kan godt hjælpe dig med opsætningen, men ellers står det i DLinks manual. Det er meget nemt.
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
15. november 2004 - 16:51 #6
Ok, tak for hjælpen :-) - jeg skriver hvis jeg får problemer
Avatar billede anddk Praktikant
15. november 2004 - 16:55 #7
Ok
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
15. november 2004 - 16:56 #8
Skal forresten lige høre dig: Nu står der at der er DHCP server indbygget i den. Men på vores LAN har vi jo en router som kører DHCP server til netværket - vil det sår virke sammen?
Avatar billede anddk Praktikant
15. november 2004 - 17:08 #9
Nej, du kan ikke have 2 DHCP servere i samme segment, så er der intet der virkere.

Du kan bruge DHCP serverne og ligge det i et andet segment, men så får du nok problemer med dit lokal netværk. (forskellige segmenter og trafikken skal derfor routes)

Har aldrig prøvet det, men du kan slå DHCP serverne fra også bruge den du har i forvejen. Ellers kan du så den fra også bare give de 2 Pc'ere et fast IP-nummer. Det er nok nemmer.
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
15. november 2004 - 17:16 #10
Ok kigger på det
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
17. november 2004 - 11:12 #11
Hej igen.

Det er ikke lykkes mig at finde 900AP+ i nogen fysisk butik i mit nærområde (min chef vil gerne have vi køber den fra en butik hvor vi fysisk kan tage og tale med dem) - men jeg har fundet en der hedder 2000AP+ til samme pris hos computercity, som har nogle lidt andre funktioner.

DWL-900AP+
DWL-900AP+ kan tilkobles som access point, LAN-til-LAN bridge, klientstation eller repeater.

DWL-2000AP+
DWL-2000AP+ kan tilsluttes som access point, AP-til-AP bridge, AP-til-multipoint bridge eller AP-til-klient.

Kan jeg bruge den?
Avatar billede anddk Praktikant
17. november 2004 - 12:47 #12
Ja, men der er problemer med dem. DLink's support anbefaler ikke at bruge den til det formål. De anbefaler den anden. (ældre model, men virkere) Så i må nok på nettet.

Du skal ikke købe DWL-2000AP+ før DLink kommer med en firmware opdatering, hvornår vides ikke.
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
18. november 2004 - 10:44 #13
Nu har jeg fået købt 2 stk. 900AP+, men jeg synes sgu de driller mig lidt...

Jeg har sat den ene op til normal Access Point (AP1), og den virker nogenlunde. Den anden (AP2) kan jeg enten vælge at sætte som Wireless Bridge (som du har skrevet) eller som Repeater (som manualen siger jeg skal vælge til mit formål). Hvilken er rigtig? Manualen siger også at den mac adresse jeg skal skrive i AP2 skal væres AP1's ethernet mac adresse og ikke den trådløse mac adresse - passer det?
Avatar billede anddk Praktikant
18. november 2004 - 11:36 #14
AP2 skal opsættes som repeater.

Det er rigtig, i AP2 skal du indtaste AP1's mac adresse (står bag på) Så vil den virke som repeater for denne.
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
18. november 2004 - 13:41 #15
Ok. Jeg er i gang nu.

Jeg står med en bærbar ca. 10 m. fra AP1 nu i et andet rum der ligger på den anden side af en gang i forhold til hvor AP1 står nu (har pt. kun AP1 tændt) og signalet er meget svagt og den kører kun 1 mbps. Kan det virkelig passe at den ikke kan række længere??
Avatar billede anddk Praktikant
18. november 2004 - 13:46 #16
nej, det bruge ikke være sådan, DLink rækker godt og meget mere end 10 menter, men måske det er en særlig tyk ?? væg ??
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
18. november 2004 - 13:54 #17
Næhh, det er vist en meget normal væg... :-) Og Døren mellem rummene og også åben. Men jeg har lige prøvet med en anden bærbar, og den havde rigelig med signal, så det må jo være netkortet på den anden der ikke funker optimalt. Det kan jeg bare ikke forstå da det er en helt ny Dell latitude 100L med indbygget trådløst netværkskort...
Avatar billede anddk Praktikant
18. november 2004 - 14:45 #18
Der kan du se, DLink fejler ikke noget ;-)

Har ført hørt om problemer med Dell trådløsnet.
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
18. november 2004 - 15:25 #19
Hmm, ikke så fedt. Vi har lige købt 5 af dem som vi skal bruge til status...

Jeg tror det virker med AP2 som repeater nu.

Men hvad så når jeg konfigurerer AP1 med f.eks. sikkerhed? Skal jeg så også konfigurerer AP2 med samme indstillinger, eller skal jeg ikke konfigurere AP2 når den jo bare forstærker signalet?
Avatar billede anddk Praktikant
18. november 2004 - 15:43 #20
Godt at du har fået det trådløse til at køre.

Var det ikke rimelig nemt og dækker det så hele dit lager ??

Du skal kun konfigurere AP1, da AP2 jo bare er en forstærker for AP1.
Avatar billede anddk Praktikant
18. november 2004 - 15:44 #21
Iøvrigt, der er forskel på trådløse netkort, hvis Dell ikke køre optimalt, kan du jo prøve at købe et andet kort (evt. også DLink) og sætte i.
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
18. november 2004 - 15:54 #22
Nej, jeg har faktisk haft mange problemer med det...har ikke siddet med andet siden kl 8 i morges. Jeg har ikke fået det til at dække lageret endnu. Har kun købt to til at starte med, som jeg har sat op inde på kontoret for at teste dem.

Som det kører nu tror jeg repeateren virker, fordi min comp finder kun ét trådløstnetværk modsat før hvor den fandt begge AP. Men hvis jeg sætter sikkerhed op AP 1 ved at tilføje en WPA-PSK så finder den ligepludselig begge to igen, og viser kun hængelåsen ved AP1...?? Og når jeg har passkey på kan jeg godt tilslutte det trådløse netværk hvis jeg taster koden, men jeg kan ikke komme på nettet via forbindelsen...? Så snart jeg fjerne koden på AP1 igen, så kan jeg komme på nettet med det samme.

Der findes en del former for sikkerhed som ikke er særligt godt forklaret inde i adm til AP, men hvilken skal jeg bruge og hvordan?

Ja, man kunne selvf. købe ekstra netkort til dem.
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
26. november 2004 - 08:12 #23
Har du noget bud på ovenstående anddk?
Avatar billede anddk Praktikant
26. november 2004 - 11:31 #24
Jeg vil mene de burde kunne dække hele dit lager, men det er jo svært at vurdere herfra. Syntes du skal prøve at leje med placeringen.

Jeg bruger normalt Wep, 64 bit encrgption, Wep mode Hex også en key.

Prøv det på AP1, virker det ikke, lave det det samme på AP2 også.