Avatar billede superbent Nybegynder
08. november 2004 - 11:29 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Min forholdsvis nye computer slukker straks når den tændes

Hejsa eksperter,

Jeg vil lige starte med at sige jeg har en PC som har følgende specifikation:

Intel Pentium 4, 2400 Mhz HyperThreading, 800mhz FSB
1024 DDR2 Dual Channel Ram (2x512 MB)
1 x 120 GB S-ATA harddisk
1x Brænder
1x DVD
1x Trådløs netkort
1x Geforce Ti4200,8xAGP, 128 MB (ser ikke ud til køler kører rundt på den.)

Mit problem er følgende:

Når jeg tænder min computer nogen gange, slukker den med det samme igen. Lige inden den skal til at vise noget på skærmen, så slukker den, som var det som om jeg hev stikket ud af computeren.

Nogen gange kan den gentage sig - men hvis jeg genstarter osv. altså prøver at tænde den igen, så skal jeg nok få den op på et tidspunkt.
Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvor fejlen ligger henne.

Er der nogen som har været ude for noget lignende før, og/eller ved hvad det er der sker her?

(lige nu kører den endda kun 1200 Mhz, da jeg har sat den ned - troede det var fordi den blev for varm, men den er ca. 39 grader, CPU'en)
Avatar billede superbent Nybegynder
08. november 2004 - 11:32 #1
SÅ vidt jeg husker er det et Abit, IS7-E bundkort.

der er onboard lyd på der bruges

(jeg har ikke opdateret BIOS før, da jeg ikke aner noget om det, og ikke vil komme til at øde lægge den, samt at jeg kun har CD osv. - jeg har ikke diskettedrev)
Avatar billede dj__christian Nybegynder
08. november 2004 - 11:33 #2
Det kan godt være dit grafikkort. Du skriver at køleren ikke kører rundt, og det er ikke et lille grafikkort, dvs. at det bliver varmt, hvis køleren ikke kører rundt.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. november 2004 - 11:33 #3
Det lyder som overgang, løs forbindelse eller forkert kabling af din tænd/sluk knap. Hvis du holder din knap inde i 5 sekunder slukkes strømmen med det samme. Er der overgang i kanppen (eller løsforbindelse eller forkert kabling) vil kanppen opdatte det som at du holder den inde, hvorefter den slukker for strømmen efter 5 sekunder
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2004 - 11:40 #4
Det kan også være et "premature power good" signal fra din PSU. Det betyder, at PC'en starter op for der reelt er Power Good.

Hvis det er således det forholder sig, så kan du prøve med en anden PSU.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2004 - 11:45 #5
Hvis problemet er som bufferzone skitserer, så kan det testes ved at bruge Reset Knappen som Power Knap. Find det stik på bundkortet der kommer fra Reset Knappen, og sæt det over på de ben som Power Knappen sidder i.
Avatar billede superbent Nybegynder
08. november 2004 - 11:47 #6
hehe det er 3 forskellige ting, som er kommet... hvordan tjekker jeg de enkelte ting, uden at benytte andre ting?

Eks. har jeg ikke lige PSU'er og alt muligt ledningsværk liggende herhjemme nu.
Avatar billede superbent Nybegynder
08. november 2004 - 11:48 #7
Bundkortet lyser konstant rød...  tror jeg har sat nogle ledninger forkert... men det er først nu at den er begyndt at lave det... har haft computeren i over ½ år nu.
Avatar billede superbent Nybegynder
08. november 2004 - 11:52 #8
det med bundkort, der mente jeg de små ledninger... såsom lysdioder, powerknap osv.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2004 - 12:01 #9
Det med powerknapen kræver ingenting, du skal blot bytte om på 2 stik på bundkortet.

Det bekymrer mig lidt, at dit bundkort lyser rødt. Tænker !
Avatar billede superbent Nybegynder
08. november 2004 - 12:05 #10
bufferzone: Hvis der er forkert kabling eller noget - ville den så ikke gøre det hver gang og ikke kun nogen gange?

dragonknight: hvordan kan jeg vide om det med prematura power good er det der sker?
Avatar billede superbent Nybegynder
08. november 2004 - 12:05 #11
Jeg tror det er en forkert ledning jeg har sat, så i stedet for grøn eller lign. lyser den rød...
Avatar billede superbent Nybegynder
08. november 2004 - 12:06 #12
Jeg skal lige have taget blod her snart, osv. men jeg vil lige følge op på det har senere og se hvad jeg finder ud af med den der ledning jeg kan sætte om.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2004 - 12:10 #13
Den diode der lyser rødt hvor er den ?

På bundkortet ?

Eller kabinettets front ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2004 - 12:22 #14
Hvis du slår op i din manual til dit bundkort på side 2-13, så har du et billed af de stik der går op til Reset- og Power- knapperne.

Det du skal er at tage det stik der sidder i PWR-ON og sætte i RST, og det der sidder i RST sætter du i PWR-ON. Nu er det din Reset knap du skal tænde på, og hvis den nu virker upåklagelig, så er det som bufferzone skriver din Power knap der er i stykker, og kan du ikke få fat i en ny knap, har du 2 muligheder.
1: Lad Reset knappen forblive med at være power knap.
2: køb et nyt kabinet.

Hvis den derimod stadig opfører sig tosset, så er det ikke Power knappen det er galt med, og så bør du flytte stikkene tilbage til deres respektive pladser.
Avatar billede superbent Nybegynder
09. november 2004 - 01:29 #15
Jeg har ikke lige fået tjekket computeren, vil tjekke den i morgen, smutter i seng nu.

Har dog lige et spørgsmål ang. det med "power" knap kan være fejlen...

Hvis jeg genstarter computeren.... så kan den også lukke ned... i det tilfælde har jeg ikke trykket på power knap eller noget... kan det så være powerknap overhovedet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. november 2004 - 09:10 #16
Den røde diode der lyser, hvor sidder den  ? ? ? ? ?

Ja det kan godt være powerknappen, og som jeg har nævnt, er det utrolig simpelt at teste om det er den, så følg du bare anvisningerne. Du har selvfølgelig taget din manual frem, ik.
Avatar billede superbent Nybegynder
09. november 2004 - 14:30 #17
dragonknight: Jeg har gjort som du sagde og byttet om på power og reset knap og tændte fint med reset knappen... men.. det er kun nogen gange, at problemet sker, ikke altid, så jeg kan ikke sige om det virkede, før en "test-fase"
Avatar billede superbent Nybegynder
09. november 2004 - 14:36 #18
den røde diode sidder lige ved siden af de der små pins, hvor power og reset sidder.

den sidder (hvis jeg har talt rigtigt, ud for, eller imellem pin 14 og 16
Avatar billede superbent Nybegynder
09. november 2004 - 14:37 #19
på bundkortet
Avatar billede superbent Nybegynder
09. november 2004 - 14:39 #20
den lyser konstant rød, og har altid gjort det siden jeg samlede den... kan dog være der er noget jeg har sat forkert, men aner ikke hvad, har ikke fået den til at lyse grøn eller stoppe med at lyse før... omkring 3 cm fra den er også en grøn diode som lyser... den lyser altid også når den er slukket, jeg tror den symboliserer at der er strøm til bundkortet. Den røde derimod lyser kun når jeg tænder, ved ikke om det betyder at bundkortet er tændt, eller om jeg har lavet en fejl...
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. november 2004 - 22:16 #21
Ok, got it. Den røde er til at vise harddisk aktivetet, og den grønne skal altid lyse, den er til at minde om at slukke for 220V, når man skiller sin PC af. Derfor sidder den på bundkortet.

Det der er interessant af få af vide, er om det virker bedre med Reset knappen som Power knakken. ! ! ! ! !

Sandsynligheden for at både Reset og Power kanpperne er i u-du på samme tid er ikke eksssterende, derfor bør den virke hver gang du starter den med Reset knappen.

Hvis de ikke gør det, så tror jeg der er noget galt med di strømforsyning. Når du tænder for skidtet, så begynder PSU at generere spænding på dens strømskinner, og når spåændingen er inden for visse værdier, udsender den et Power Good signal til bundkortet, som straks begynder at suge strøm til sig.
Det hænder af og til, at en PSU får sendt Power Good signalet for tidligt, altså inden spændingerne er stabiliseret, og det kan bundkortet ikke lide. Der skal både 2, 3 og 4 forsøg til før den starter. Løsningen er at prøve med en anden PSU, evt. lånt.
Avatar billede superbent Nybegynder
09. november 2004 - 23:42 #22
dragonknight: kanon gode forklaringer, tak.

Jeg vil lige teste i morgen osv. og prøve at genstarte et par gange i træk for at se om jeg kan "tvinge" den til at lave fejlen... hvis ikke, så virker det, og hvis fejlen er der, så må jeg have ny PSU.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. november 2004 - 00:16 #23
Pinligt med alle de stavefejl, jeg tror det er sengetid.  :-)
Avatar billede superbent Nybegynder
10. november 2004 - 00:35 #24
dragonknight, bufferzone:
mens jeg lige kører noget test, før jeg lukker dette spørgsmål, vil jeg lige spørge om i kunne give jeres tanker til kende på dette spørgsmål med et andet problem med min PC, også hardware mæssigt:
http://www.eksperten.dk/spm/559791

Mange tak
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. november 2004 - 13:08 #25
De 2 ting kan godt have relation til hinanden, altså noget med strøm.
Du har ikke tilfældigvis et program, hvor du kan aflæse spændingerne på de forskellige strømskinner i din PSU. Det kunne være dejligt at vide om din PSU kan holde spændingen efterhånden som du kranker hastigheden op til 2400 MHZ. Det lyder som om at elektroner ikke kan følge med ved 2400 MHZ, og det kunne inddikere at spændingen er i underkanten.

Det kan selvfølgeligt også være BIOS som du selv er inde på, og det kan også være løse ledninger til/fra SATA harddisk.
Avatar billede superbent Nybegynder
10. november 2004 - 15:07 #26
Jeg kan godt se hvor mange volt osv. de forskellige ting har i bios, kan lige kigge på det næste gang.

Jeg har en 400 W PSU, den burde da være ok...

ledninger til/fra SATA harddisk er helt perfekte, har tjekket dem flere gange.
Avatar billede superbent Nybegynder
12. november 2004 - 20:44 #27
Jeg er nu kommet hjem igen.

Det første der skete da jeg tændte denne computer var at den slukkede igen efter et par sekunder...

og dette var med RESET ledningen.

Det vil sige at det er PSU den er gal med? kan det være andet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. november 2004 - 21:46 #28
Så ville jeg sætte REset og Power stikket på deres respektive plads, hvor de var før de blev byttet rundt.

Det næste trin i fejlsøgningen er at tilsikre at din PSU levere strøm nok, og at god kvalitet. du må have fat i en anden PSU og prøve den i din maskine. Du kan eventuelt låne en af en kammerat.
Avatar billede superbent Nybegynder
12. november 2004 - 22:40 #29
Jeg har en anden PSU på samme Watt, så den kan jeg lige prøve i morgen.

og sætter også de der ledninger tilbage så.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. november 2004 - 22:47 #30
Venter spændt ! !
Avatar billede superbent Nybegynder
13. november 2004 - 20:46 #31
Så har jeg skiftet PSU ud...

og gæt - det sker stadig! :-/

hvad fan*** kan der da så være galt?
(kan det have noget med grafikkortet at gøre? eller ledninger, CPU, kølere, harddisk, cddrev, hvad?)
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. november 2004 - 00:13 #32
Så må du igang med den trælse metode.

Ud med bundkortet (husk at slukke for strømmen), og placer det på et bord. Se til at CPU og blæser sidder rigtig. Monter dit grafikkort, og sæt skærmen til. Sæt 1 blok RAM i og ikke flere. Lad være med at koble diskette til, men ha' en HD med data kabel, og et CD/DCD drev med data kabel klar, hvor begge er sat op til Master.
Tilslut din PSU, og stikket til din Powerknap til bundkortet. Tilslut et keyboard.
Tilslut harddisken og kun harddisken, husk strømstik.

Lad høre hvad som hænder. !
Avatar billede superbent Nybegynder
14. november 2004 - 01:34 #33
Det må jeg så prøve...

men det sker jo ikke hver gang... så det er ikke noget jeg bare lige kan teste... det er måske 1 ud af 10-20 gange... eller noget i den stil...
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. november 2004 - 11:01 #34
Det ved jeg ikke hvad jeg skal sige til; men ved godt hvad jeg ville gøre:  :)
Avatar billede superbent Nybegynder
21. november 2004 - 16:44 #35
intet af det hjalp.

Kan det skyldes i BIOS at de får forskellig strøm evt.? cpu, grafik m.v.?

Jeg har også noget som hedder:
"Restore on AC power loss"
hvor jeg kan sætte værdien til:
Power off, Power on, Last state.

er det noget relevant?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. november 2004 - 01:09 #36
Skal det forståes således, at du nu kan komme ind i BIOS ?
Avatar billede superbent Nybegynder
27. november 2004 - 01:44 #37
Jeg har altid kunnet komme ind i BIOS, så ja...