Avatar billede sanded Nybegynder
08. november 2004 - 11:07 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

P4 3,4 GhZ - temp 112 grader.

Davs..

Hvis jeg siger : P4 3,4 GhZ - temp 112 grader - med boxed køler.

Er dette ikke lidt for varmt til en processor? :o|

Jeg har ikke brugt kølepasta, kun det der "tyggegummi" som sad på køleren.

Hvornår ved man om ens cpu er fucked og brændt af? :(
Avatar billede shb Nybegynder
08. november 2004 - 11:11 #1
112 grader f eller c?
celcius, så er den pænt varm ja og du bør søge læge
fahrenheit (eller det der), skulle der ikke være noget problem
Avatar billede mr-bob Nybegynder
08. november 2004 - 11:12 #2
OMG, en cpu plejer i hvert fald at være futtet af ved ca 100 grader. du er sikker på du ikke bare har set en forkert temp? eller der er en defekt i måleren, eller at den måler i Fahrenheit?

Anyway det er længe siden jeg lige har leget med værdierne, men mener at Athlon stopper omkring 90-95 grader og Intel stopper ved lidt lavere temperaturer. Men 112 grader er for sindsygt og så burde den i hvert fald være ødelagt..
Avatar billede dj__christian Nybegynder
08. november 2004 - 11:13 #3
Hvis den ikke starter op, så er den brændt af. En P4 kan klare op til 80 grader, og efter der bliver den ustabil. Enten kører din køler af h. til, ellers er det dit bundkort der måler forkert.
Du kan prøve og mærke på siden af køleren, om den er varm, og ellers få fat i et lille termometer og mål tempuraturen.
Avatar billede mr-bob Nybegynder
08. november 2004 - 11:14 #4
112 grader Fahrenhei = ca 44 grader celcius
Avatar billede sanded Nybegynder
08. november 2004 - 11:16 #5
Dette er desværre C :( og ikke fahrenheit som lyder på 250f :(. suk

Min tvivl er så lidt om jeg har sat den forkert - køleren. for det er en "zulemand" tror jeg nok, sådan en køler som man klikker ned i bundkortet med "tryk klips".
Avatar billede dj__christian Nybegynder
08. november 2004 - 11:20 #6
Jeg vil tro at det er dit bundkort der måler forkert, for hvis den er over 100 grader så burde den være brændt af.
Avatar billede mr-bob Nybegynder
08. november 2004 - 11:21 #7
Uhh... Ehm, er det noget du har prøvet før at sætte cpu'er i?

Jeg syntes måske ikke det er så smart at begynde at øve sig med en 3.4 Ghz P4. ;-(
Men altså hvis den sidder rigtig og køleren sidder som den skal, så ville det være totalt ligemeget om du havde kølepasta eller "tyggegummi", den ville stadig ikke blive så varm. så tror der er noger ikke sidder som det bør.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. november 2004 - 11:22 #8
Jeg ville desarmere den bombe ;-)

Hvor hurtigt kører din blæser?
Avatar billede mr-bob Nybegynder
08. november 2004 - 11:22 #9
Men prøv som dj christian skriver, så prøv at find et termometer. By the way, som han også skriver, hvis du kan have din finger på siden af køleprofilen, hvis du kan det burde der ikke være det store i det!
Avatar billede dj__christian Nybegynder
08. november 2004 - 11:24 #10
Hvad for et bundkort har du?
Avatar billede sanded Nybegynder
08. november 2004 - 11:26 #11
Jeg har ikke leget ret meget med dette eftersom jeg ikke har været hjemme.

Men hvad jeg kan sige så finder den processoren på 3,4 ghz og den finder rammene.

Køleren kører fint hvad jeg kan se.

BIOS'en brokkede sig også med overheat tempature, hvilket gjorde mig lidt "fuck"..

C = 112 grader F = 250 Fahrenheit.

Kom nu ikke og sig den er futtet :'(

så blir jeg ked.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2004 - 11:27 #12
Det lyder som en 775 socket CPU, og der skal du huske at dreje de clips som går ned i bundkortet, så de låses. Der er helt sikkert en beskrivelse i din manual.
Avatar billede sanded Nybegynder
08. november 2004 - 11:28 #13
Køleren på siden, bliver ikke specialt varm, da den har både cooler og heatsink. jeg kan da mærke den blidt lun, men ikke noget så jeg tænker at invitere familien på besøg og lave spejlæg.

Ja jeg er n00b, til det hardware lort, men jeg arbejder som IT-supporter, så har leget lidt med det lort før.
Avatar billede sanded Nybegynder
08. november 2004 - 11:29 #14
Dragon " Det lyder som en 775 socket CPU, og der skal du huske at dreje de clips som går ned i bundkortet, så de låses. Der er helt sikkert en beskrivelse i din manual. "

Helt precist. 775 socket og det er drejeklips. men er i tvivl om denne sidder forkert, så dette skal jeg hjem og tjekke.

mit spørgsmål er bare lige nu... er min cpu fucked og smadret?
Avatar billede dj__christian Nybegynder
08. november 2004 - 11:29 #15
Hvis den kun er lidt lun så køler den fint. Hvad for et socket system er det?
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2004 - 11:35 #16
Det kan jo godt være at det er en fejlaflæsning i hardware. Det kan du jo i det mindste håbe på.
Avatar billede sanded Nybegynder
08. november 2004 - 11:36 #17
Dragon " Det kan jo godt være at det er en fejlaflæsning i hardware. Det kan du jo i det mindste håbe på. "

Ja men problemet er jo så hvis motherboard råber og skriger over lortet er for varmt, så vil den formentlig selv slukke, eller ikke starte op.
Avatar billede sanded Nybegynder
08. november 2004 - 11:40 #18
Nikolaj " Jeg ville desarmere den bombe ;-)

Hvor hurtigt kører din blæser? "

Den kører små 2700 Rps.

Dette vil jeg ikke mene er hurtig nok, men eftersom køleren fulgte med processoren, "in a box" så burde den vel for f... passe :'(
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2004 - 11:52 #19
2700 RPM er udmærket.

Min forige kommentar var møntet på din bekymring om din CPU var "Toast". Man har jo lov til at håbe at den ikke er futtet af, selv om den vitterlig skulle have være oppe på 112 grader. I hvert fald indtil det er bevist.
Avatar billede sanded Nybegynder
08. november 2004 - 13:34 #20
lige en kommentar som jeg har tænkt lidt over..

For jeg hoppede ind i BIOS rimelig hurtig efter den havde råbt af mig, og tjekkede varmen, her stod den til 112 grader allerede .. det burde squ da ikke gå så hurtigt?
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. november 2004 - 13:42 #21
Så længe den kører, er det vel i orden.
Avatar billede sanded Nybegynder
09. november 2004 - 10:04 #22
Hmm... jeg så min gamle processor køler p4 1,8ghz kører med 3800 RPM altså næsten dobbelt så hurtigt end på min 3,4 ghz køler.

Nå men, tak for hjælpen alle, smid et svar jer som har hjulpet :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. november 2004 - 10:15 #23
Svar !
Avatar billede dj__christian Nybegynder
09. november 2004 - 10:17 #24
Har du fået det til at virke?
Avatar billede sanded Nybegynder
09. november 2004 - 13:00 #25
Desværre nej, men fandt så igår ud af at den slukker ved 105 grader nu, så det er gået lidt fremad.

Næste skridt må så bare blive at få fat på noget kølepasta og herefter, som næste skridt, købe en bedre køler, for har mistanke til det er køleren som sutter.. dog har jeg læst andet sted, det ikke er helt ligegyldigt på hvilken måde køleren sidder, af ukendte årsager, så det er et forsøg værd.

Tak for hjælpen denne gang.

(til jer som ikke har fået point, så bare skriv, så får i også... lukker blot spørgsmålet nu.)
Avatar billede mr-bob Nybegynder
09. november 2004 - 13:13 #26
Hvis du har mulighed for det, vil jeg foreslå at du prøver cpu'en i et andet motherboard, hvis det er temperaturmåleren i motherboardet der ikke fungerer er det andet du vil gøre jo nærmest ganske ligemeget!

Evt prøv en anden cpu du ved virker, i dit motherboard!
Avatar billede sanded Nybegynder
09. november 2004 - 14:27 #27
Citat " Hvis du har mulighed for det, vil jeg foreslå at du prøver cpu'en i et andet motherboard, hvis det er temperaturmåleren i motherboardet der ikke fungerer er det andet du vil gøre jo nærmest ganske ligemeget!

Evt prøv en anden cpu du ved virker, i dit motherboard! "

Tja, dette kan du have rigtig ret i, desværre har jeg ikke mulighed for et andet m.board :( *** Så rig er jeg ikke ;P ***
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. november 2004 - 21:57 #28
Hvis du skal ud og investere i kølepasta, så køb noget med sølv i, det har en meget større varmeledningsevne, og er dermed bedre til at få varmen over på køleren, hvor det hører hjemme.
Avatar billede sanded Nybegynder
10. november 2004 - 19:04 #29
Tja, nu har jeg snakket med dem jeg købte lortet af, og nu har jeg bestemt mig for at få det testet fra deres side af, for han ville gerne kigge på det.

Processoren ser umiddelbart ikke ud til at have forbindelse til samtlige ben på m.board. (Kan ikke se nogen er bøjet eller væk)