Avatar billede bilde Nybegynder
06. november 2004 - 01:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

vente tid ved nedlukning

Jeg har for et par dage siden begyndt at opleve en ventetid på præcis 2min, der indetræffer når jeg trykker på startmenuen-> "Luk computeren..."
Efter de 2 minutters tid hvor systemet er frosset (programmer er dog stadigvæk aktive i baggrunden imens), forsætter nedlukningssekvensen som normalt indtil dialogboksen med "windows lukkes...", hvor der indtræffer yderligere 2 minutters idle tid (men så slukker computeren også)

Jeg har desuden været ude for at når jeg har slukket computeren på power knappen inden windows har lukket ned, så er der ingen strøm på usb portene når jeg starter computeren næste gang, og da jeg har usb tastatur kan jeg dermed ikke boote. Strømmen kommer dog igen efter at jeg har slukket computeren på afbryder knappen bagpå kabinettet.

Hvad kan jeg gøre for at komme af med den mystiske ventetid? Jeg har scannet for vira og spyware, og vil helst undgå at formatere eller reparere.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. november 2004 - 01:24 #1
Har du internet "på" når det sker ?
Check hvilke processer der kører lige før du vil lukke butikken...
Avatar billede bilde Nybegynder
06. november 2004 - 01:26 #2
Jeg har prøvet at lukke så meget som muligt ned inc. alle programmer, og det sker stadigvæk.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. november 2004 - 01:32 #3
"Har du internet "på" når det sker ?"
Avatar billede bilde Nybegynder
06. november 2004 - 01:46 #4
yep, jeg er bag router, og tror dog det er et lokalt problem.
Jeg har fundet ud af at der kommer en fejl i windows' system log hver gang det sker:

"Serveren {9B1F122C-2982-4E91-AA8B-E071D54F2A4D} blev ikke registreret af DCOM inden for det specificerede tidsrum."
Avatar billede bilde Nybegynder
06. november 2004 - 01:51 #5
Har lige fundet ud af at hvis jeg går ind under egenskaber på denne computer og automatiske opdatering, så fryser vinduet i et par minutter. (kører forresten SP2, men har ikke haft problemer i lang tid)
Avatar billede halifax Nybegynder
06. november 2004 - 02:19 #6
Du må finde ud af, hvad den server er på DCOM (noget fordækt via nettet?) såfremt du ikke normalt logger på et domæne, men har en "stand alone pc" eller der blot er flere pc'er i lokalnet via din router.

Har du undersøgt i IE Funktioner -> Administrer tilføjelsesprogrammer - om der skulle være noget.

Prøv også umiddelbart før du er klar til nedluk at udføre Start - Kør -> CMD <Enter> og i kommandoprompten at skrive netstat -a -o

Det viser hvilke programmer/tjenester, der har eller gerne vil have netaktivitet. Gennem PID nr. kan du identificere, hvad det er. Sådan:

Tast Ctrl+Alt?+Delete for at få Task Manager (Jobliste) frem. I kolonnen PID kan du identificere program/tjeneste, der er tale om.

Kan være bange for at din pc har, eller vil, connecte til noget suspekt, som får din nedluk til at hænge.
Har du tjekket for spyware med HiJackThis??
Avatar billede bilde Nybegynder
06. november 2004 - 02:33 #7
Ikke umiddelbart noget mystisk under Administrer tilføjelsesprogrammer.
Jeg prøver lige at se på hijackthis...
Avatar billede bilde Nybegynder
06. november 2004 - 13:52 #8
Jeg fik google'et mig frem til en løsning.
Prøvede at køre Dcomcnfg.exe, og det sagde at der var fejlværdi, som skulle rettes.
Så nu virker det igen som det skal!
Hvis i vil have points så bare smid et svar. :)
Avatar billede halifax Nybegynder
06. november 2004 - 13:57 #9
Tillykke med det.  :)
Nej tak, ingen point. Du fandt selv løsningen.
Opret selv svar og bagefter akcepter det. Så lukkes spørgsmålet.
Avatar billede bilde Nybegynder
06. november 2004 - 14:00 #10
jaja, jeg er ikke helt nybegynder :P
Hader bare de folk der giver alle points til sig selv, uden at tænke på den hjælp andre yder. Men nok om det, tak for deltagelsen :)
Avatar billede kraesten Nybegynder
05. juni 2011 - 10:36 #11
Jeg ved godt at det snart er 7 år siden at dette spørgsmål blev lukket, men sidder nu med det samme problem og prøver dette "long shot".
Efter at have kørt Dcomcnfg.exe bliver jeg helt korekt præsenteret for en "Advarsel for DCOM-konfiguration!" om at to CLSID'er har den navngivne værdi AppId, men ikke er registreret under \\HKEY_CLASSES_ROOT\AppId og om jeg vil registere dem.
Efter at have trykket "Ja" til begge og afsluttet Dcomcnfg viser det sig at handlingen tilsyneladende ikke er gemt.
Det viser sig dels ved at fejlmeldingen stadig optræder i "System"-logbogen efter genstart og dels fordi jeg bliver bedt om at registrere de to CLSID'er igen ved ny kørsel af Dcomcnfg.

Hvordan får man systemet til at huske at man har bedt om registrering af de to CLSID'er?
Avatar billede bilde Nybegynder
05. juni 2011 - 10:51 #12
Det kan jeg desværre ikke hjælpe med, men det var da et forsøg værd :-)