Avatar billede weje Nybegynder
04. november 2004 - 09:23 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

RAID-5 Dynamic Disc

Har 2 HD i et RAID-1 på en Proliant ML 350 med Win 2003. Har tilføjet en ny disc, udvidet RAID, converteret til RAID-5 (HP Config Util.)

Nu skal jeg så have converteret til Dynamic Disc, og derefter udvide partitionen. Kan det lade sig gøre, uden:
1. at miste data
2. at brugerne mister forbindelse til data på partitionen.

/Weje
Avatar billede janius Nybegynder
04. november 2004 - 10:09 #1
Lad være med at konvertere til dynamic disk. hvis du gør det på et array der allerede har oprettet en partition vil du ikke efterfølgende kunne udvide det, selvom du gør det til en dynamic disc. Årsagen er at det der er oprettet på en basic disk er en partition, mens det der oprettes på en dynamic disk er en volume og det spiller ikke helt sammen.
Jeg vil løse det ved at bruge diskpart som er en kommando der er indbygget i windows 2003. Den bruges til udvidelse af basic diskes partitioner, og blev indført i windows 2000 SP2 som en mulighed for at udvide diske i et clustermiljø.
Kan ikke huske de i øvrigt ret simple kommandoer, men her er et sted at starte;
http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prkb_cnc_kwdo.asp
Avatar billede janius Nybegynder
04. november 2004 - 10:14 #2
Iøvrigt svar til dit eksakte spørgsmål
1. Ja, man mister ikke noget men det anbefales at have backup
2. Brugerne mister ikke forbindelsen

Jeg skal have lidt uddybet for det kan være at du alligevel kan bruge dynamiske diske. Skal din eksisterende partition udvides eller vil du blot oprette et nyt volume? Hvis udvides kan du ikke gøre det med dynamic disk pga. du vil prøve at udvide en partition og ikke et volume. Hvis nyt volume er det ikke noget problem.
04. november 2004 - 10:52 #3
Nu skriver du ikke hvor gammel Proliant'en er, eller hvilken SA der sidder i den.
Og min viden på området er måske forældet.

Da du havde udvidet, og migreret RAID settet. kunne du da få lov til at udvide LUN'en ??. Sidst jeg forsøgte, ville controlleren ikke gøre det, da det ikke var undstøttet af Windows, men det er også et par år side.

Du skal være opmærksom på, at LUN'en er håndteret ad RAID controlleren, og set fra windows, er en LUN en fysisk disk. Og problemet med Win NT og W2K, er at de ikke kan lide at disken vokser.

Hvis det er lykkedes dig at udvide LUN, vil jeg gerne høre om det. Hvilken SA ?
Avatar billede weje Nybegynder
04. november 2004 - 11:00 #4
Mange tak. Disk er nu udvidet (det tog ca. 2 sek.)

Brugte Diskpart uden problemer.

/Weje