Avatar billede marksdk Nybegynder
02. november 2004 - 15:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Rensning af tastatur på bærbar

Hej.

Jeg har taget alle knapperne af tastaturet i min bærbare og renset hvad jeg nu kunne. Dog vil det stadig ikke virke, så jeg ville høre om hvad det vil koste at sende den til reparation, for jeg er blevet lovet at jeg må få den, såfremt jeg kan få den repareret.

Til oplysning kan jeg da fortælle at der er blevet tabt en whiskey ned i den, og jeg tvivler på at det er gået i noget af elektronikken (bortset fra tastaturet, selvfølgelig), for pt. er det den jeg skriver på - med tilkoblet tastatur.

Håber på snarligt svar.
Mark.
Avatar billede the_email Nybegynder
02. november 2004 - 15:56 #1
På mange bærbarecomputere kan du simpelthen skifte tastaturet.
Hvem har lavet computeren? Og hvilken model er det
/TheEmail
Avatar billede marksdk Nybegynder
02. november 2004 - 16:32 #2
Der er sådan en aluminiumsplade nedenunder tasterne når man tager dem af, så det er dernede under det skal renses.

Og det er en Compaq Pressario 2100.
Avatar billede annikadk Nybegynder
02. november 2004 - 16:36 #3
Er der ikke også nogle "plastlag"?
Det er der i min gamle (og sikkert også i den nye)

Den gamle blev reddet sidste gang ved at der blev lavet nye sølv-lodninger, da de var ætset væk :(
Virker tastaturet slet ikke, eller kun nogle af tasterne?
Avatar billede marksdk Nybegynder
02. november 2004 - 16:45 #4
www.marks.dk/compaq1.JPG og www.marks.dk/compaq2.JPG kan man se hvordan det ser ud - når knapper og nogle små plastic-dimser der holder knapperne fast er taget af.

For jeg kunne godt forestille mig noget var ætset væk; det er nemlig kun nogle af tasterne der ikke virker...
Avatar billede annikadk Nybegynder
02. november 2004 - 17:06 #5
Kender ikke prisen på tastatur fra compaq, men under gummi-pladen er der sikkert 3 lag plast.

De 2 yderste lag sluttes der forbindelse imellem når man trykker på en tast.

Hvis udsat for fugt vil der ske en tærring når der går strøm i tastaturet hvilket ses som en sort plamage på de pådampede sølvbaner.
Dette skal afrenses da der dannes uhensigtsmæssige forbindelser mellem de enkelte baner (= sjove tastekombinationer) eller i værste fald er en eller flere baner helt tærret over (=ingen reaktion ved tastning).
I dette tilfælde afrenses der også og med en spids genstand (nål) lægges der forsigtigt en ny forbindelse henover det opståede mellemrum med sølvmaling, samme type som autoforhandlere bruger til rep. af elgrillen i bilens bagrude (og overclockning af AMD-CPU (bridge)).

Rens med vatpind med demineraliseret vand eller skærm-rens evt (og rens med dem. vand bagefter). Ikke sprit og andet "groft".
Husk at det skal være 100% tørt inden det samles igen OG at lagene mm skal ligge meget nøjagtigt.

*en der har lidt af F1 i ubehersket grad engang *GG* - og en anden gang var det staniol i et par dage der fik tasterne til at virke - den kører stadig den bærbare)
Håber at det er lidt inspiration.
Avatar billede marksdk Nybegynder
29. december 2004 - 16:30 #6
lukkes - det blev sgu til en raperation til lige knap 1000 kr... Desværre.