Avatar billede thhj Nybegynder
01. november 2004 - 22:52 Der er 17 kommentarer

Computer fryser

Hej

Min computer begyndte at fryse for et par uger siden.

Jeg har prøvet følgende:

fuld formatering og reinstallering (opdateret windows og drivere 0g installeret mozilla)

Pillet lydkort, netkort, tv-kort ud

Prøvet med den ene ram-blok og så den anden

Skiftet CMOS batteri (så det havde løst et lign problem her på siden)

Kørt Seatools på min Harddisk( harddiskproducentens værktøj; programmet laver en bootdisk, men det fryser halvt inde)

Bootet fra windows startdisk og kørt scandisk, der siger at min harddisk har det godt.

Er der nogen der kan hjælpe? Er mit bundkort ved at stå af, eller processoren?

Mit setup er nu:

Bundkort:  Microstar 815EP pro (msi-6337)

Processor: Intel PIII 933Mhz

Grafikkort: Nvidia Geforce mx2 32mb

Harddisk: 40Gb Seagate mod. St340016A

PS. mine svar bliver måske lidt ujævne, da jeg selvsagt ikke regelmæssig webadgang

MVH
Avatar billede thhj Nybegynder
01. november 2004 - 23:30 #1
Jeg kan lige tilføje at cpu temp ligger konstant omkring 37 grader og at blæserne kører.
Avatar billede macfreak Nybegynder
01. november 2004 - 23:33 #2
Ja man kan sige at du har prøvet dig lidt frem :-D

Har du evt. opdateret bios?
Er der noget hardware som ikke er installeret ordentligt? (Kig i Device Manager efter udråbstegn)

Hvad med de nyeste Nvidia Drivere?

Mvh. Jeppe B. Madsen
Avatar billede mickk Nybegynder
02. november 2004 - 00:22 #3
ehm...hvad med temp på Harddisk ? computeren har ik specielt godt af overophedet harddiske.
Avatar billede thhj Nybegynder
02. november 2004 - 00:37 #4
Hvordan tjekker man temp på harddisk?

Jeg har ikke opdateret bios, men jeg har reset´et den. Desuden har det jo virket fint siden jeg fik den, meen man må jo hellere prøve...

Jeg har prøvet både nye og gamle Nvidia drivere
Avatar billede gl.k. Nybegynder
02. november 2004 - 01:12 #5
Kender kortet og ved, at den bliver meget varmt. Så varmt, at køleenheden kan falde af / være faldet af ? Hvis køleenheden sidder ordentlig på, prøv at gi´den lidt eksta luft med en provis. anbragt kabinetblæser.

Se så også efter, om metalklipsene fra rammen ikke rører ved grafikkortet.
Avatar billede macfreak Nybegynder
02. november 2004 - 11:22 #6
De ting i nævner vil i værste fald ikke gøre at computeren fryser. En spontan genstart eller lukning måske, men ikke at pc'en fryser.
Avatar billede thhj Nybegynder
02. november 2004 - 12:45 #7
Hej K

Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår. Er det bundkortet eller grafikkortet du snakker om? Og hvilke metal clips?
Avatar billede pippen Nybegynder
02. november 2004 - 14:42 #8
Hvis du har en måler i din computer kan du checke din harddisk temperatur. Det kan du gøre med et gratis program der hedder hd tune. Du kan finde det under hdtune.dk
Det er et virkeligt godt program og jeg vil gerne anbefale det. hvis du ikke ved om der er en måler i din computer så kan du bare downloade det program og hvis du ikke har en måler så kommer der en fejl meddelse der siger at der ikke er nogen måler installeret
Avatar billede macfreak Nybegynder
02. november 2004 - 16:19 #9
Evt. prøv med Speedfan på http://www.almico.com/speedfan.php .. Det viser temperaturen for samtlige målere i din PC, samt hastigheder på de forskellige faner.

Mvh. Jeppe B. Madsen
Avatar billede gl.k. Nybegynder
02. november 2004 - 19:12 #10
Mener så de metal clips, som fiksérer dit system-ram på dit bundkort.

#macfreak: så har vi to bare anderledes erfaringer. OC/for varmt GPU el. også GFX ram vil - EMM - typisk give et låst skærmbillede, uden chance for CTR/ALT/DEL ud af det igen.
Avatar billede scorch Nybegynder
02. november 2004 - 19:24 #11
Jeg har oplevet at min com fryser pga bundkotets nothbridge blev for varm...blæseren var gået i stå. Skete flere gange indtil jeg fik skiftet til en anden køler. Prøv at kontrollere den efter.
Avatar billede mickk Nybegynder
02. november 2004 - 20:59 #12
tester lige det der email spam abonnér fis !
Avatar billede gl.k. Nybegynder
16. november 2004 - 05:22 #13
Har du haft tid til at kigge på det?
Smider lige et svar...
Avatar billede thhj Nybegynder
16. november 2004 - 11:44 #14
Jeg må indrømme at jeg kastede håndklædet i ringet, og slæbte computeren ned i foretningen på hjørnet. Jeg havde prøvet alle forslag og mere til, og jeg kunne ikke konstatere nogetsomhelst. Alle målinger sagde at computeren havde det godt. Foretningen  sagde at de kunne konstatere fejl på bundkortet, noget med at buserne blev for varme.
  Købte fuld opgradering et andet sted.

Hvordan skal man nu fordele pointene, når ingen rigtig har ramt hovedet på sømmet?
Avatar billede gl.k. Nybegynder
16. november 2004 - 18:17 #15
Surt.

Men så havde scorch jo ret med northbrigde osv. Vent til han smider et svar, hvis du gider.

vh.
Avatar billede thhj Nybegynder
16. november 2004 - 19:32 #16
joh...

Men det var ikke et blæserproblem...
Avatar billede scorch Nybegynder
13. januar 2005 - 08:52 #17
Nej men den blev stadig for varm... ;)