Avatar billede secher_dk Nybegynder
29. oktober 2004 - 19:23 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde SATA hd

Jeg har lige købt en SATA maxtor DM 10 200 gb... jeg har sat den i mit bundkort, ASUS k8v se deluxe bundkort.. og 2 40gb IDE harddiske siddene i i forvejen. Jeg har prøvet alt synes jeg men er der nogen der har en guide eller kan give nogen råd til at få windows til at finde den disk? I administrer(manage) ligger den ikke...
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
29. oktober 2004 - 19:25 #1
Asus har på nogle motherboards en jumper der skal aktiveres..... du kan finde den på oversigttegningerne i din MB manual
Avatar billede gudmundp Praktikant
29. oktober 2004 - 19:26 #2
Skal nok sættes til i bios
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
29. oktober 2004 - 19:27 #3
Desuden burde der når du booter, være mulighed for at trykke CTRL + A  eller lign.  for at komme ind og styre SATA-controlleren hvorpå din SATA sidder....
Avatar billede ahave Nybegynder
29. oktober 2004 - 19:33 #4
Du skal installere SATA drivere til dit bundkort før det virker. De lægger på den cd der fulgte med bundkortet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. oktober 2004 - 20:13 #5
Visse bundkort, og jeg mener at dit er et af dem, skal have en speciel opsætning i BIOS for at have begge IDE kanaler kørende, samtidig med at SATA anvendes. Desuden kan det kun lade sig gøre i WIN XP ig WIN 2000.
Som allerede nævnt skal du også have en driver installeret, da XP og WIN 2000 ikke uden videre understøtter SATA.

Prøv at læse her, og se om ikke det kan give dig en løsning

http://www.eksperten.dk/spm/554555
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. oktober 2004 - 20:17 #6
Jeg taler om det der er kontrolleret af South Bridge, og ikke RAID SATA Promise kontrolleren.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. oktober 2004 - 20:26 #7
Som det mindste skal WIN XP SP 1 være installeret.
Avatar billede ahave Nybegynder
29. oktober 2004 - 21:32 #8
Har du lavet et array ved at trykke ctrl-f??? Jeg ved ikke rigtig om du kan bruge din raid til alm. SATA uden raid, det fremgår ikke tydeligt af manualen.

Jeg kan jo ikke sige om det er det samme med mit asus bundkort a7n8x, men der behøver man ikke have sp1 installeret, medmindre du mener begrænsning i størrelsen. Men det har ikke noget at gøre med genkendelsen af disken.

Men lidt mere deltagelse af opretter ville betyde ret meget for at specificere problemet. Men det skal vi nok ikke regne med: http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=secher_dk&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. oktober 2004 - 00:07 #9
SATA1 og SATA2 kan sagtens køre alm. SATA, og jo det er nødvendig at have installeret WIN XP SP1, for at anvende SATA. Slå op i manualen side 2-24.
Avatar billede ahave Nybegynder
30. oktober 2004 - 00:14 #10
Jeg downloadede manualen, men kan ikke finde noget om sp1. Af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide hvor det var. Men hvis du kigger på hans åbne spørgsmål, tror jeg ikke vi skal regne med mere deltagelse i dette spørgsmål. Jeg fortryder at jeg nogensinde kommenterede det. Og iøvrigt er side 2-24 om bios og opsætningen der!!!
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. oktober 2004 - 00:29 #11
Det kan du selvfølgelig have ret i , men tilbage til SP1.

Er du sikker på at du har den rigtige manual K8V SE Deluxe?

De Asus manualer jeg kender til, der er kapitel 2 altid hardware information, og kapitel 4 er altid opsætning af BIOS.

Øverst på side 2-24 står "Serial ATA connetors", og lidt længere nede, ca. halvvejs, er der en pegende hånd der peger på "Install Windows XP Service Pack 1 when using Serial ATA."
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. oktober 2004 - 00:30 #12
Det er en User Guide, og ikke Quick Setup.
Avatar billede secher_dk Nybegynder
30. oktober 2004 - 15:02 #13
Dragonknight: Når der står at man skal bruge sp1 er det fordi at da manualen blev skrevet var sp2 endnu ikke udkommet...
Men jeg fik det til at virke... Og den kører nu...
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. november 2004 - 14:32 #14
Det var også derfor at jeg skrev: Som det mindste skal SP1 være installeret.

Hvis det virker nu, kunne du så ikke lukke spørgsmålet.

Jeg kan se at du har utallige spørgsmål åbne. Det ville være en god ide, om du lukkede dem som ikke ar "aktive" mere.