Avatar billede connor Nybegynder
27. oktober 2004 - 11:03 Der er 3 kommentarer

NETbios er slået fra og nu virker tildeling af share ikke

Jeg har server med to netkort. De har hvert deres ip og a-record på dns-serveren.
Imidlertid kom der så to ens navne på nettet (servernes).
Derfor fjernede jeg så netbios på det ene netkort.

Imidlertid kan mine klienter nu ikke mere få tildelt den share som er på det netkort med netbios slået fra...
Bruger denne linje:
objWSHNetwork.MapNetworkDrive "Z:", "\\10.0.0.10\filserver$"

Slår jeg netbios til igen virker det fint.
Hvis jeg slår netbios fra på begge netkort, vil jeg så kunne "browse" serveren via netværkssteder fra klienterne?

Mangler jeg noget på dns-serveren?
Skal servere generelt ikke have netbios når nu der er en dns-server?
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2004 - 15:36 #1
Hvis jeg slår netbios fra på begge netkort, vil jeg så kunne "browse" serveren via netværkssteder fra klienterne? >> Nej, det kræver at NetBIOS er slået til.

Skal servere generelt ikke have netbios når nu der er en dns-server? >> Nej, ikke til DNS. Men hvis du har en WINS server, så skal NetBIOS slås til for at det virker.

Jeg kan desværre ikke hjælpe med: objWSHNetwork.MapNetworkDrive "Z:", "\\10.0.0.10\filserver$"
Avatar billede connor Nybegynder
28. oktober 2004 - 09:09 #2
Men hvis jeg slår netbios fra, kan jeg så stadig (via script) tildele klienterne shares fra serveren?
Og kan de browse disse shares?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 10:18 #3
jeps, den kan du. Med uden NetBIOS, skal du ha' en DNS server, hvis du vil tildele share via computernavnet.

Du kan sagtens undvære begge, men så skal shares tildeles via IP adresse (f.eks. \\192.168.0.10\share)