Avatar billede jammerlab Nybegynder
23. oktober 2004 - 18:04 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Min CPU for varm?

Hmm... jeg har en intel 3000 mhz og den bliver ved med at brokke sig (CPU Heating alarm) hver gang jeg kræver det mindste af computeren :/ Der er kommet det der snaks på CPU'en... kan det passe at min standard CPU køler ikke kan klarer opgaven? Min CPU er helt oppe på de 80 grader hvilket da vidst er en hel del for en intel så vidt jeg er orienteret.
Avatar billede extreme84 Nybegynder
23. oktober 2004 - 18:31 #1
God damn sluk for din PC med det samme inden processoren brænder af....det kan enten være din køler eller en spyware/virus der optager dine ressourser....

Jeg vil anbefale at du først scanner din PC med Ad-aware eller opdateret virusprogram og derefter se hvad temp siger....

Hvis den er stadig gal, så tjek din fsb speed i BIOS den må nemlig ikke være det højeste, eller kan du prøve at klokke din processor hastighed ned og derefter tjek temp....
Avatar billede peet-49 Novice
23. oktober 2004 - 18:34 #2
Kunne tyde på, at køleren ikke sidder rigtigt.
Avatar billede jammerlab Nybegynder
23. oktober 2004 - 18:43 #3
har installeret noget ABIT moniter software og dette er status på min com pt.

CPU: 69 grader
CPU køler: 2800 RPM
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. oktober 2004 - 18:59 #4
Har du en ordentlig udskiftning af luften i kabinettet. ?

Prøv evt. at tage den ene side af kabinettet, og se om det hjælper.

Hvis du ikke overklokker, så skulle den køler der følger med CPU være tilstrækkelig.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
23. oktober 2004 - 19:01 #5
At spyware lige frem skulle kunne drive temperaturen derop stiller jeg mig tvivlende over for. Er du helt sikker på at du ikke har hældt for meget kølepasta på din cpu? En meget almindelig fejltagelse. Der skal som hovedregel mindre end halve af det der ser ud som minimum. Husk på at pastaen kun sidder der hvor køler og cpu ikke har kontakt. Hvad med airflow? Den varme luft inde i kabinettet skal gerne ud igen. Hiv siden af og se hvad der sker. Hvis det hjælper kan en kabinetblæser eller to garanteret gøre underværker.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
23. oktober 2004 - 19:01 #6
Sry dragonknight jeg burde have læst dit indlæg ordentligt. :)
Avatar billede jammerlab Nybegynder
23. oktober 2004 - 19:03 #7
1. Siden er taget af
2. Jeg er ret sikker på der ikke er for meget pasta på
3. Jeg har så vidt jeg husker puttet paste over hele CPU'ens overflade
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. oktober 2004 - 19:10 #8
Pastaen skal KUN på den lille firkant i midten.
Avatar billede jammerlab Nybegynder
23. oktober 2004 - 19:29 #9
hvis der nu er mere på andre steder kradser jeg det så bare af med fingeren?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
23. oktober 2004 - 22:19 #10
Du fjerner nemmest kølepasta ved at bruge en vatpind fugtet med renset benzin eller sprit. M. h. t. placeringen af kølepasta er det så vidt jeg erindrer på AMD den skal påføres på den midterste forhøjede del. På Intel er det hele overfladen. Og husk at bruge mindre end du mener der skal til. Det pasta der bliver presset ud isolerer nemlig, og det er der ikke brug for.
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. oktober 2004 - 00:39 #11
Hvis du kan få noget kølepasta med sølv i, så tag det. Det er lidt dyrere, men har også større varmeledningsevne,
Avatar billede bullfaegter Nybegynder
24. oktober 2004 - 12:24 #12
@dragonknight
Kølepasta med mikroniseret sølv kan kun betale sig, hvis man skal overclocke, ellers er det spild af penge.

@jammerlab
Laget på heatspreaderen (Metalpladen øverst på CPU'en) skal kun dækkes af en 0,1mm tykt lag, husk på at det kun skal sørge for kontakt mellem heatspreader og køler, så mere er ikke nødvendigt. Du kan også nøjes med at lægge en lille klat på midten af heatsåreaderen, det vil så blive smeltet og flyde ud på et større areal, når du tager computere i brug.

Håber det kunne bruges.
Avatar billede jammerlab Nybegynder
31. oktober 2004 - 16:57 #13
Jeg holder lige spørgsmålet åbent... jeg har endnu ikke haft tid til at prøve nogle af jeres forslag.
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. oktober 2004 - 19:58 #14
Det går ganske enkelt ud på at få den bedste termiske forbindelse mellem køler og CPU, for derved og kun derved, hvis man har temperatur regulering på CPU fan, får man den mest tyste køling.

Kølepasta med sølv er med til at gøre din PC "muse stille".
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. november 2004 - 14:15 #15
Har spørgsmålet fundet en fornuftig afslutning, så luk spørgsmålet.
Avatar billede jammerlab Nybegynder
12. november 2004 - 22:03 #16
Købte en ny blæser... det ser ud til at havde løst det problem.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. november 2004 - 22:05 #17
Tillykke ! ! Laver den knuder igen vender du bare tilbage.