Avatar billede mauwre_west Nybegynder
21. oktober 2004 - 00:42 Der er 11 kommentarer

Højfrekvent mislyd fra bundkort eller CPU

Min nye maskine er begyndt at sige en irreterende højfrekvent mislyd. Det lyder som om det kommer fra selve bundkortet (hvilket jeg synes er temmelig besynderligt) eller fra selve cpu'en. Den føler også "rytmen" når jeg sætter min maskine på "arbejde". Dvs. når ikke arbejder er mislyden næsten konstant, og når den arbejder max er der ikke så meget.

Min maskine:

AMD Athlon 64 3200
Asus K8V-SE Deluxe
2x512 MB Samsung Ram
GeForce 4 Ti 4200 (min nye GPU er forsinket!)
200 GB Seagate HDD
120 GB Seagate HDD
350 W PSU

Går ud fra at min gamle PSU stadig kan følge med, vil den ellers ikke slå automatisk fra?

Maskinen har kørt perfekt en uges tid, er først begyndt at lyde underligt nu.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. oktober 2004 - 00:52 #1
Du er nok nødt til at pille siden af din computer og prøve at lokalisere støjen.
Du kan stoppe de forskellige blæsere et kort øjblik med en finger for at høre om det er blæserne der har skylden.
Umiddelbart ville jeg søge fejlen i psu'en idet det kan være noget elektronik der hyler, men i så fald burde den være rimeligt let at lokalisere, daden jo sidder ret isoleret fra de øvrige komponenter.
Avatar billede mauwre_west Nybegynder
21. oktober 2004 - 01:00 #2
Jeg har haft ørene i maskinen:-) Det lyder ikke som om det er min Zalman cpu-køler (den stopper også automatisk ved lav cpu-temp). Heller ikke min PSU. Kan det være mit bundkort? Det lyder meget som om det er det!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. oktober 2004 - 01:06 #3
Hmm.. på billeder af dit bundkort ser det ikke ud til at der er blæser på chipsettet, så det tror jeg ikke.
Hvad med dit grafikkort ?
Der sidder en lille hurtigtgående blæser på, og de holder altså ikke evigt.
Avatar billede mauwre_west Nybegynder
21. oktober 2004 - 01:10 #4
Nej, der er passiv køler på bundkort og GPU:-) Det er altså også en meget højfrekvent lyd, som ikke lyder lyder som en defekt blæser el. Lyden følger jo også "arbejdsrytmen" så det er altså noget elektronisk. Har bare ikke hørt om et bundkort der støjer på den måde før.
Tror du evt. det er fordi min PSU leverer for lidt strøm?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. oktober 2004 - 01:15 #5
Nej, hvis den leverer for lidt strøm vil windows få fejl og lukke ned, når enhederne begynder at mangle strøm.
Men det kan godt være en defekt i en elektronisk dims i strømforsyningen, så den hyler. Men det burde du kunne høre når du lægger øret til den.
Ellers kan jeg ikke lige komme på en enhed som kan komme med en lyd som du beskriver den.
Avatar billede mauwre_west Nybegynder
21. oktober 2004 - 01:21 #6
Det er ikke min PSU. Støjen er forresten overhovedet heller ikke så markant under opstart af xp. Når først den har bootet er det at det bliver markant. Tror du det kan være chipsettet el. på bundkortet der støjer på den måde?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. oktober 2004 - 01:23 #7
Nej jeg så et billede af dit bundkort, og der er passiv køler på chipsettet, så det kan ikke støje.
Så er der kun harddiskene der har bevægelige dele tilbage.
Avatar billede mauwre_west Nybegynder
21. oktober 2004 - 01:27 #8
Det er ikke dem. De sidder et helt andet sted i kab., så dem kan jeg helt sikkert udelukke som kilden.
Det er altså lidt stenet :-(
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. oktober 2004 - 01:29 #9
Meget *s*
Jeg håber du finder lyden. Jeg logger af nu og daffer i seng :)
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2004 - 11:12 #10
Kan det være en resonans, d.v.s. at alle de bevægelige dele på computeren i fællesskab skaber nogle vibrationer, som kan være svære at lokalisere?

Har du prøvet at stille computeren på et vibrationsdæmpende underlag. Sommetider kan det også hjælpe at løsne eller måske stramme fastspændingsskruerne til enhederne med bevægelige dele.
Avatar billede bullfaegter Nybegynder
21. oktober 2004 - 18:37 #11
Lyden kommer fra kondensatorerne på bundkortet, sandsyneligvis dem omkring CPU'en. Har hørt om mange med samme problem, og jeg oplever det også selv til tider, men det går altid over igen.