Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2004 - 21:37 Der er 1 kommentar

Hvordan Ville Denne Harddisk Opsætning Se Ud?

eg har planer om at anskaffe et nyt nForce2 bundkort som bla. understøtter Serial-ATA, og derfor frister det at anskaffe sig Serial-ATA harddiske til operativ system og "home" mappe. Det jeg gerne vil vide er hvordan hdx opstilling ville se ud hvis min drev opsætning så sådan ud:

SATA Master: 36 GB 10,000 RPM Western Digital
SATA Slave: 120 GB 7200 RPM Seagate Barracuda

IDE1 Master: 120 GB 7200 Seagate Barracuda
IDE1 Slave: 120 GB 7200 Seagate Barracuda

IDE2 Master: Plextor DVD-ROM
IDE2 Slave: Plextor CD-Writer

En anden ting jeg gerne vil vide er om Linux ser SATA bussen før IDE (Hvis det evt. er sat nogle indsillinger i bios) så den giver SATA Master'en "hda" og SATA Slave "hdb".
Avatar billede zynix Nybegynder
23. oktober 2004 - 11:02 #1
jeg er ikke helt sikker på det med om den læser SATA før IDE, det er ikke noget jeg har rodet så meget med...
men jeg kunne forestille mig at linux ser dine SATA diske som en slags SCSI enheder, alt efter hvordan din kernel er kompilet, og hvad for en distro du køre...

mit bud ville være noget ligende sådan her:

/dev/sda
/dev/sdb

/dev/hda
/dev/hdb

/dev/hdc
/dev/hdd

som sagt er jeg ikke sikker da jeg ikke selv har nogen SATA diske at lege med, men det ville være mit gæt...
du kan evt prøve at smide en knoppix CD i, og boote den op, og så bruge kommandoen fdisk -l
den viser alle de harddiske som der er fundet på maskinen, og hvad for nogen partitioner der er fundet på dem....

håber det hjælper dig lidt...