Avatar billede klejner Nybegynder
15. oktober 2004 - 01:07 Der er 3 kommentarer

Hardware RAID 1 i Debain Install

Har lige købt en Adaptec 1200A ATA RAID controller (Måske fejlkøb?!?), som jeg gerne vil have til at virke under Debian.
Jeg har indstillet den i BIOS til at køre RAID 1 med 2 120GB diske (Master på hver sin kanal).
Problemet er først og fremmest at Adaptec kun leverer drivere til Windows. -Sjovt nok ser det ud til at virke fint både i real-mode DOS og Windows uden driver.
Når jeg kører Debian installationen "ser den lige igennem" RAID controlleren, og viser de 2 diske som om de sad på en ganske alm. IDE controller, uden at vise "raid disken" under partitioneringen.
Nå... jeg prøver at boote op på en Knoppix CD. Knoppix indlæser som noget af det første filen hptraid.o, som den kalder for noget ala IDE-SOFTRAID (soft???). Når den er startet op findes diskenhederne /dev/hde, /dev/hdg og /dev/ataraid/r0. (De to første også "et kig direkte ned til diskene", om man så må sige. Den sidste ser ud til at fungere som en raid enhed. Derfor må det også kunne lade sig gøre at installere Debain på denne. Men hvordan? Så vidt jeg kan se ud fra Knoppix's oplysninger drejer det som om chipsettet hpt366. Det sjove er at Debian installationen faktisk prøver at indlæse et modul med dette navn, men uden resultat.
Har prøvet at kopiere et par filer fra Knoppix ud på en floppy, men Debian nægter at mounte den i en shell under install...

Nogen gode ideer til hvordan jeg får installeret Debian på den "raid disk", og ikke kun på en enkelt af de to diske?
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. oktober 2004 - 08:44 #1
Umiddelmbart ville jeg tro det simpelthen handler om kerne problemer.

Hvad install prøver du med?

Du kan evt prøve med den nye net installer som kan findes her:
http://www.debian.org/devel/debian-installer/

Når den booter kan du skrive bf26, som vil starte med en 2.6 kerne!
Avatar billede klejner Nybegynder
15. oktober 2004 - 14:47 #2
Jeg har downloaded og brændt CD1, som jeg booter fra.
Jeg prøver lige den netting efter weekenden. På forhånd tak...
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. oktober 2004 - 15:25 #3
Ok!
Der kan du skrive bf24 så vidt jeg lige husker!

Så starter den med en 2.4 kerne istedet for en 2.2 kerne!
Efter hvad jeg lige husker i hvert fald ! :P