Avatar billede darkphazer Nybegynder
07. marts 2001 - 21:10 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Asp vs. PHP ?

Hejsa...

  Jeg regner med at tage en datamatiker/datanom uddanelse inden for de næste par år. Derfor vil jeg gerne vide om Asp eller PHP kommer tættest på nogle af de sprog man lærer som datamatiker/datalog.

Avatar billede netsrac Praktikant
07. marts 2001 - 21:12 #1
Man kan få ASP i et fag der hedder internet programmering, men mange steder lægger de ud med JAVA og php er nok det der kommer tættest på JAVA.
Avatar billede netsrac Praktikant
07. marts 2001 - 21:13 #2
Jeg snakker Datamatiker, jeg ved ikke med datanomerne.
Avatar billede freeman Nybegynder
07. marts 2001 - 21:17 #3
Datanomerne har det på samme måde.. Men jeg har hørt fra min vejleder at der kommer et fag som hedder ASP-programmering..

Men pt. er der valgfag i Java & VB(visual basic)..
Avatar billede hoejrup Nybegynder
07. marts 2001 - 21:18 #4
ASP er en blanding af Visual Basic og HTML kodning.

PHP er et dansk udviklet server sprog, som en gruppe udviklere i USA udvikler sammen med et par
danskere.

/per
Avatar billede dna Nybegynder
07. marts 2001 - 21:19 #5
Jeg har fået den opfattelse af som datamatiker så er der MEGET JAVA !!

Datalog skulle dække et meget breddere omfang, hvor du vist skulle komme til at stifte bekendskab med de fleste programmeringssprog !

dna
Avatar billede dna Nybegynder
07. marts 2001 - 21:20 #6
AGGHHH! Min fejl!! Troede der stod DataLOG ikke dataNOM !!

dna
Avatar billede darkphazer Nybegynder
07. marts 2001 - 21:24 #7
Ok, vil gerne have svar fra flere, så jeg holder spm. åbent lidt endu
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. marts 2001 - 21:34 #8
Jeg fatter ikke en brik af hverken Asp eller Php, men lytter gerne lidt med.

http://fotx.net/nikolajdu
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. marts 2001 - 21:52 #9
Det er ligegyldigt hvad du vælger, ASP eller PHP. Grundprincipper, som if og while,
er de samme. Du kommer sikkert konkret til at arbejde med et andet sprog
under din uddannelse, men det er da en god idé at have kigget på et eller
andet inden.
Avatar billede darkphazer Nybegynder
07. marts 2001 - 21:53 #10
Mit problem er nemlig temmelig stort, og det er derfor jeg har udlovet 150 point. Jeg vil frygtelig gerne lære ASP, men spørgsmålet er om hvor smart det egentlig er når man snart skal starte på en uddanelse, hvor man måske kommer til at arbejde med PHP lignende sprog....

plz. hjælp
Avatar billede netsrac Praktikant
07. marts 2001 - 21:55 #11
Som Erik siger, hvis man første har lært eller kender til et sprog er det nemmere at lære et andet da man kan trække relationer til det sprog man kan.

f.eks. fik jeg en skole opgave i JAVA, den kunne jeg imidlertid ikke rigtigt få til at funge i JAVA, så skrev jeg den i ASP og bagefter omskrev jeg den så :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. marts 2001 - 22:00 #12
Som sagt er det ligegyldigt. Men ellers så spørg på den uddannelse du tænker
på, og så gå i gang med det.
Avatar billede freeman Nybegynder
07. marts 2001 - 22:04 #13
Jeg vil også gerne i gang med ASP, derfor tager jeg Datanom.. Men erikjacobsen & netsrac har ret, kan man et sporg kan man arbejde videre derfra :-)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
07. marts 2001 - 22:11 #14
ASP og PHP ligner hinanden en del og kan i store træk det samme. Jeg har ladet mig fortælle at hvis man vil kaste sig ud i noget programmering så er Visual Basic et godt sted at starte.
Avatar billede freeman Nybegynder
07. marts 2001 - 22:13 #15
Intern til \"r\"azzer\"r\"..
Jeg kan se at du er i praktik som Sys-admin hso aventures i Århus.. Har du ICQ ?
Avatar billede darkphazer Nybegynder
07. marts 2001 - 22:13 #16
razzer > Er ASP og Visual Basic ikke ca. det samme ?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
07. marts 2001 - 23:49 #17
freeman :

ICQ # :34621207

darkphazer :

Ca det samme... hm..! Altså generelt minder mange programmeringsssprog meget om hinanden og VB er så vidt jeg ved grundstammen for mange sprog, men VB bruges jo på en anden måde og du kan meget mere så vidt jeg ved.

Avatar billede keysersoze Guru
08. marts 2001 - 08:43 #18
darkphazer >> asp er windows-baseret pg php er linux-baseret og det er der den største forskel ligger... de fleste skoler vælger asp, da windows er det mest foretrukne styresystem...

det lyder som om du vil programere/lave hjemmesider, og så lyder det som om at multimediedesigneruddannelsen vil passe lidt mere til dig...

men asp er altså det mest foretrukne - ellers tror jeg det ligger op til skolen at vælge om de vil udbyde asp eller php!
Avatar billede parazite Nybegynder
08. marts 2001 - 08:53 #19
keysersoze : Lige for at fjerne eventuelle fejltolkninger, så kører PHP absolut fremragende på en Win-maskine. Smid Apache på, så spiller det bare! ;o)
Det er rigtigt at PHP er skabt til Linux og ASP er skabt til Win-maskiner, men i hvert fald PHP kører som sagt fint på begge.

... just my 2 cents...

- Parazite, der starter på multimediadesigneruddannelsen efter gymnasiet.
Avatar billede extreme Nybegynder
08. marts 2001 - 08:53 #20
Jeg går til dagligt selv på datamatiker, og her lærer vi Java.

Men det skal lige siges, at skolerne selv kan vælge hvilket sprog de vil benytte, fx kender jeg til to skoler, hvoraf den ene benytter Perl og den anden PHP, så det er meget forskelligt fra skole til skole.

Dog er der flere og flere skoler der vælger Java, da det er platforms uafhængigt og har en del ting i sig, som er unik i forhold til andre programmeringssprog.

Avatar billede keysersoze Guru
08. marts 2001 - 08:59 #21
parazite >> ja ja - jeg sagde ikke de kunne køre på andre styresystemer - kun at det var baseret på...

MMD hvor???
Avatar billede parazite Nybegynder
08. marts 2001 - 09:03 #22
keysersoze : MMD på Ikast Handelsskole. :)
Avatar billede extreme Nybegynder
08. marts 2001 - 09:06 #23
parazite: Hvilken fremtid er der med en multimediadesigneruddannelse?

Har hørt fra mange, at den ikke er noget værd overhovedet!!
Avatar billede parazite Nybegynder
08. marts 2001 - 09:08 #24
extreme : Lyder da interessant. Kan du finde noget text om det? Vil gerne vide om jeg kommer til at spilde 2 1/4 år af mit liv! ;o)
Avatar billede extreme Nybegynder
08. marts 2001 - 09:10 #25
Har ikke noget skriftligt, men allerførst, hvad har du tænkt dig at bruge den til? Webdesigner?
Avatar billede parazite Nybegynder
08. marts 2001 - 09:13 #26
extreme : Højst sandsynligt ja. Kombineret med selvlært PHP/mySQL.
Avatar billede extreme Nybegynder
08. marts 2001 - 09:15 #27
OK, men problemet med MMD er, at du lære ikke de forskellige værktøjer grundigt nok til erhvervslivet, kun overfladisk!!

Så skal du istedet starte på en Webdesigner af 4 år, hvoraf de 3 år er i praktik i en virksomhed!!

Her lærer du værktøjerne til sidste tand, og får papir på det!!
Avatar billede keysersoze Guru
08. marts 2001 - 09:15 #28
parazite >> ikast? hmmm der finden kun én rigtig - IMMA!

så kan du tage og lærer mig at bruge mySQL når engang jeg kommer på nettet igen... ;o)
Avatar billede keysersoze Guru
08. marts 2001 - 09:16 #29
extreme >> MMD er først begyndt sommeren 2000 - så ingen ved endnu hvordan det vil gå... indtil videre har jeg ikke haft problemer med at få noget at lave i hvert fald - og jeg er altså ikke færdig endnu...
Avatar billede parazite Nybegynder
08. marts 2001 - 09:17 #30
extreme : Huh? Hvilken uddannelse snakker du om nu? Lyder da lidt spas...

keysersoze : *gg* Gider ikke lige flytte til Sjælland for det.
Erhm - klart. Men er nu også selv temmelig grøn udi mySQL... er lige startet for et par uger siden. *G*
Avatar billede extreme Nybegynder
08. marts 2001 - 09:19 #31
Keysersoze: Det passer ikke hvad du siger!! MMD er bare overtageren fra Vizualizer, som har kørt i 3 år!!

Avatar billede extreme Nybegynder
08. marts 2001 - 09:24 #32
Parazite: Hvad mener du?
Avatar billede keysersoze Guru
08. marts 2001 - 09:32 #33
extreme >> både og - MMD overtager V - men det er så langt fra det samme. Jeg startede på Køge som MMD, og vi fulgte en del med i hvad V lavede - og der var stor forskel...

siden er jeg heldigvis flyttet til IMMA!!!!
Avatar billede extreme Nybegynder
08. marts 2001 - 09:36 #34
OK, men jeg kender nogle stykker der går på MMD i Odense, og her laves der 100% det samme som på Viz!!
Avatar billede keysersoze Guru
08. marts 2001 - 09:41 #35
extreme >> selvom det ikke burde være sådan, så er der MEGET forskel på MMD de 14 forskellige steder det findes...

nogle steder har de haft alm html-kodning og KUN det det første semester - mens andre har haft bla. java, javascript, xhtml, asp, projektledelse, visualisering, interaktionsudvikling, jura, director, flash, photoshop, illustrator.......

mange er utilfredse med deres MMD - der mangler simpelthen lærere! så det kommer også meget an på hvor man kommer til at læse henne...
Avatar billede extreme Nybegynder
08. marts 2001 - 09:47 #36
Det har du helt klart ret i, men mange siger, at der mangler meget struktur over uddannelsen. Der findes over 100 forskellige IT-uddannelse i DK, og langt de fleste er nogle der er oprettet på 1 dag eller sådan, så derfor kan erhverslivet ikke bruge dem, fordi strukturen ikke afspejler, hvad uddannelse egentlig drejer sig om!
Avatar billede darkphazer Nybegynder
08. marts 2001 - 17:22 #37
Baaaaah, lortesvar.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
08. marts 2001 - 17:26 #38
darkphaser :

Selvtak :o)
Avatar billede netsrac Praktikant
08. marts 2001 - 17:29 #39
Han skulle vist bruge sine point http://www.eksperten.dk/spm/55243

Svineri
Avatar billede keysersoze Guru
08. marts 2001 - 23:38 #40
darkphazer >> hvad ønsker du da at vide - vi svarede, at asp er det mest brugte på skolerne, men at det var op til skolerne selv at bestemme hvad de ville bruge, så derfor vil asp nok være mest nærliggende...

hvad ydeligere vil du vide??