Avatar billede bah-heaton Nybegynder
12. oktober 2004 - 16:39 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Blå skærm

Har fået et Kæmpe Problem :(!!
Det hele startede med at min computer fuckede, jeg gjorde som jeg altid har gjordt, bare slukke computeren på kontakten.
Men da jeg startede den op, kom jeg forbi Windovs Xp logoet der loader efter det kom den her blå skærm, som jeg aldrig har set før.

www.frip.dk/misbrug/ARHG.JPG

Hvad skal jeg nu gøre? Jeg er helt LoosT, har prøvet at køre i fejlsikret tilstand men der kommer skærmen bare igen..
Avatar billede bah-heaton Nybegynder
12. oktober 2004 - 16:40 #1
Avatar billede beorn Nybegynder
12. oktober 2004 - 16:42 #2
prøv en repair installation af xp. det tror jeg vil gøre underværker.
Avatar billede bah-heaton Nybegynder
12. oktober 2004 - 16:44 #3
Og hvordan gør jeg det når jeg ikke kan komme ind på computeren?

Undskyld men er ikke lige den største it haj :)
Avatar billede nopsen Ekspert
12. oktober 2004 - 16:44 #4
kører du med et 80-ledet ide-kabel?
som jeg kan se på stopfejlen henviser de fleste supportsider hos microsoft til at man kører med 40-ledet istedet for 80-ledet kabel til sin harddisk, så hvis det er tilfældet, så prøv at udskifte det.
Avatar billede bah-heaton Nybegynder
12. oktober 2004 - 16:46 #5
kører med 40
Avatar billede nopsen Ekspert
12. oktober 2004 - 16:47 #6
ok så må du ned og købe et 80-ledet.
Avatar billede beorn Nybegynder
12. oktober 2004 - 16:47 #7
du skal sætte din windows XP cd i cdrom drevet og boote på den.

så skal du vælge at køre en repair installation

skal nok se om jeg ikke kan finde lidt mere udførlige instrukser et eller andet sted
Avatar billede halifax Nybegynder
12. oktober 2004 - 17:05 #8
Hvis dit bundkort har en ATA/IDE-controler med højere transfer rate end 33.3MB/sec. SKAL du benytte et 80-pin ide kabel. Cntroleren fejler med et 40-pins.

Den fejl du får siger jo, at den ikke kan skabe kontakt til boot enheden.

MS artikel om fejlen er her
http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prmd_stp_fvlq.asp

Det hjælper ikke med en repair så lang tid dit bootdrev er unmoubtable.
Avatar billede bah-heaton Nybegynder
12. oktober 2004 - 17:08 #9
Har sat et 80 ledet i nu..
Men når jeg vælger epair står de at den ikke kan finde harddisken.

Andre gode forslag?
Avatar billede bah-heaton Nybegynder
12. oktober 2004 - 17:10 #10
Fatter nada af det microsoft skriver der..

En der lige vil forklare kort?
Avatar billede nopsen Ekspert
12. oktober 2004 - 17:10 #11
har du konstateret om det har hjulpet at skifte kablet? for så er det jo ikke nødvendigt at køre en repair.
Avatar billede bah-heaton Nybegynder
12. oktober 2004 - 17:12 #12
Det hjælper ikke..
Avatar billede halifax Nybegynder
12. oktober 2004 - 17:15 #13
Du skal først have BIOS til at finde din harddisk. Boot og gå i BIOS. Find puntet Autodetect IDE Devices. Altså sørg for, at harddisken findes under opstart. Det kan du se på skærmbilledet under boot.

Hjælper det ikke så prøv i BIOS tilige en "Load Faulsafe Defaults, Load Defailt Settings - eller hvad det nu heder i din BIOS. Kan være lidt forskelligt. Save & Exit BIOS.

Dansk MS artuikel om "STOP 0x000000ED UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME"
http://support.microsoft.com/?kbid=297185

Yderlige artikel fra MS her
http://support.microsoft.com/?kbid=315403
Avatar billede nopsen Ekspert
12. oktober 2004 - 17:16 #14
ok her er en guide til repair:
http://hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
Avatar billede halifax Nybegynder
12. oktober 2004 - 17:18 #15
Vent lige med de Repair råd indtil der er vished for at harddisken findes af BIOS.
Avatar billede bah-heaton Nybegynder
12. oktober 2004 - 17:25 #16
Halifax - Jeg trykker delete under opstart og går ind i Advanced Bios
Men jeg kan ikke finde nogle af de ting du har skrevet..
Avatar billede halifax Nybegynder
12. oktober 2004 - 17:37 #17
BIOS er jo (desværre) forskellige. Hvilken BIOS har du, Award, AMI, eller..?

Har du så et punkt der hedder "Standard CMOES Features"?
Herunder findes Primary Master, Slave, Secundary Master, Slave sv.

Prøv under Primary Master om din harddisk findes der.

Som sagt - din bios kan være anderledes. Men der burde være noget om IDE controler, eller IDE Devices, eller Harddisk Devices eler lign.
Har du ikke manualen til dit bundkort, hvor du kan se dine BIOS indstillinger?
Avatar billede bah-heaton Nybegynder
12. oktober 2004 - 17:42 #18
Min BIOS er Awar..

Jo jeg har fundet noget, det hedder IDe channel slave, master osv..

Hvad så nu?
Avatar billede halifax Nybegynder
12. oktober 2004 - 17:47 #19
Prøv Master IDE Channel - om der her findes info om din harddisk. Den skal fx. vise størrelse af din disk.

Din disk er formentlig koblet på Primary IDE kanal som Master. Dvs. disken skal sidde på det yderste stik på kablet (du har jo lige skifteet til et 80-pin kabel). Undersøg det.

For at komme videre er det vigtigt, at BIOS under opstart (boot) finder og initaliserer din harddisk korrekt for at Windows kan få kontakt med den.
Avatar billede bah-heaton Nybegynder
12. oktober 2004 - 17:52 #20
okay prøver mig frem.

Skriver tilbage når jeg er færdig, eller får et problem
Avatar billede bah-heaton Nybegynder
12. oktober 2004 - 18:13 #21
okay har allerede fået et problem igen, har taget nogle billeder af det.

www.frip.dk/misbrug/hej3.JPG
Det er start menuen

www.frip.dk/misbrug/hej1.JPG
Her er menuen når jeg har trykket på den øverste.

www.frip.dk/misbrug/hej2.JPG
Her har jeg trykket på IDE Channel Master, hvor min harddisk er.

Men hvad skal jeg så gøre nu?
Avatar billede halifax Nybegynder
12. oktober 2004 - 18:29 #22
På dit midterste billede3 kan du nok se, at det eneste drev, som BIOS finder er dit NEC CD RW drev - ingen harddisk findes. Der står bare "None" = ingen.

Vær sikker på at din harddisk er tilsluttet Primær IDE kanal på bundkortet, og at den er tilsluttet yderste stik på kablet = tilsluttet som Master.

Pil op til IDE Chanel O Master og tryk Enter (Press Enter to enter next page for detail hard drive settings).
Her får du et nyt billede op - oplysninger om din disk skulle gerne komme her (så vidt jeg husker - min BIOS er lidt anderledes).
Avatar billede halifax Nybegynder
12. oktober 2004 - 18:32 #23
Det nederste billede: har du her PRESS ENTER? For at få oplysninger frem om Master på Ide Channel 1 (= primære IDE kanal)

Info om din disk skulle gerne komme her, såfremt den er tilsluttet på den åde, jeg beskrev ovenfor i seneste indlæg.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. oktober 2004 - 18:35 #24
Når du har foretaget dine settings, skal du bruge Escape for at komme tilbage til hovedmenuen (dit hej3.jpg). Her skal du vælge Save & Exit BIOS - ellers træder ændringerne ikke i kraft.
Avatar billede bah-heaton Nybegynder
12. oktober 2004 - 19:02 #25
Halifax - Og de settings jeg skal lave er? :)
Avatar billede bah-heaton Nybegynder
12. oktober 2004 - 19:04 #26
Har nu prøvet at trykke ENTER på dem.

Så kommer der et rødt skilt hvor der står, Auto Detecting.
Efter det kommer de samme detaljer igen..

altså 0 i alle sammen :(
Avatar billede halifax Nybegynder
12. oktober 2004 - 19:25 #27
Det lyder ikke godt, at harddisken ikke findes.  :(

Den kan være gået kaput. - Du bør få det prøvet af ved at få den tilsluttet i en anden pc (som slave) og se om den kan findes eller ej der.
Avatar billede bah-heaton Nybegynder
12. oktober 2004 - 19:32 #28
sÅDAN MAN, INDSTALLEREDE MIT BUNDKORT OG NU kører det :)

Tak for hjælpen, og især til dig, Halifax!..
Avatar billede halifax Nybegynder
12. oktober 2004 - 22:59 #29
Huuuh... Det er altid rart når et problem løses, uden det skyldes defekt hardware og penge ud af lommen.

Lægger et svar ifald du synes der skal falde nogle point af.  :)
Avatar billede beorn Nybegynder
13. oktober 2004 - 08:43 #30
tillykke med at du fik det til at virke igen.. men du installerede dit bundkort???
ehh troede ikke at du kunne komme ind i windows? var det evt. en kabelfejl eller er det mig som bare er morgendum?
Avatar billede bah-heaton Nybegynder
13. oktober 2004 - 16:07 #31
jeg smed en disk i inde i xp reparation :S
Avatar billede beorn Nybegynder
13. oktober 2004 - 20:22 #32
ah okay, dvs du installerede din sata controller.. så er jeg med :-)