Avatar billede nacl Nybegynder
11. oktober 2004 - 22:33 Der er 23 kommentarer og
3 løsninger

Drivere til Windows 98

Hejsa experter...

Jeg har fået den heldige tjans at formatere og fikse en gammel computer for noget når familie.

De har ingen driver-cd'er, men det er en Compaq 5150.

Jeg har vha. win98-cd'en forsøgt at installere hele skidtet, ikke med held hver gang.

Hvor finder jeg drivere til, gerne hele computeren, eller blot til de dele der er problemer med.

De emner der er spørgsmålstegn udfor er:

Andre Enheder:
  - ES1869 Plug and Play Audiodrive (WDM)
  - ES1869 Kontrolgrænseflade (WDM)
  - Spiljoystick
  - Ukendt enhed

Skærmkort:
  - PCI VGA compatible display driver
  - Standard PCI grafikkort

Hvis jeg forsøger at installere fra Win98SE cd'en, mangler følgende filer:
  - s3.dll
  - msanalog.vxd
  - ksclockf.ax

Jeg har selv fundet ksclockf.ax, men har ikke forsøgt endnu...

Håber det er nok til at i kan hjælpe mig. mange tak
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. oktober 2004 - 22:43 #1
Er det en deskpro, så indtast produkt nummeret her: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/static_software_select?cc=us&lc=en&dlc=en&
Avatar billede nacl Nybegynder
11. oktober 2004 - 22:47 #2
hmmm... det prøver jeg lige =)
Avatar billede nacl Nybegynder
11. oktober 2004 - 22:52 #4
det er en presario
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. oktober 2004 - 22:56 #5
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. oktober 2004 - 22:59 #7
hvis man benytter den originale win98 til maskinen installere den selv alle de rigtige drivere, disken hedder recovery! den laver en fabriks install af maskinen!
Avatar billede nacl Nybegynder
11. oktober 2004 - 23:20 #8
Det virker ikk for mig...
Har valgt de forskellige ting som ikke virker, og det hjælper ikke en dyt når de forsøges installeret... ØV!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. oktober 2004 - 23:21 #9
Der er altså ikke tale om den recovery CD der er solgt sammen med maskinen, men en anden windows 98 disk!
Avatar billede nacl Nybegynder
11. oktober 2004 - 23:22 #10
ja, jeg har ikke fået recovery Cden med... det er noget skidt...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. oktober 2004 - 23:23 #11
Hvis du henter denne driver: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?product=93105&cc=us&lc=en&dlc=en&os=20&tool=softwareCategory&softwareitem=33954

Kan du så ikke opdatere driveren til grafik kortet? Det er nok en EXE der pakker sig ud et eller anden sted på maskinen hvor efter du så selv skal ind i driver håndteringen fro grafikkortet og sige "har diskette"
Avatar billede nacl Nybegynder
11. oktober 2004 - 23:24 #12
kan XP køre på 300 mhz og 128 ram?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. oktober 2004 - 23:24 #13
få recovery CD'en. Så er dit arbejde ovre!
Avatar billede nacl Nybegynder
11. oktober 2004 - 23:25 #14
det er umuligt... de har smidt det hele ud... kan såden en overhovedet skaffes?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. oktober 2004 - 23:27 #15
så må de jo leve med begrænset funktionalitet (hvis du altså ikke kan få driverne til at virke fra Compaqs side)

Dumhed straffes!
Avatar billede nacl Nybegynder
11. oktober 2004 - 23:28 #16
hmmm.. dette er jo ikke særligt konstruktivt...
Jeg har et problem jeg ikke selv kan løse... er der nogen der kan hjælpe`?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. oktober 2004 - 23:28 #17
har du prøvet dette: Kommentar: james_t_dk 11/10-2004 23:23:59
Avatar billede nacl Nybegynder
11. oktober 2004 - 23:30 #18
ja, men der er ingen exe-fil, blot en masse, som den ikke kan bruge... har forsøgt
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. oktober 2004 - 23:32 #19
Det er win98, der er ikke en exe fil.

- pak filerne ud.
- gå ind i enheds håndteringen.
- dobbeltklik på grafikkortet (åbner et egenskabs vindue)
- Vælg opdater driver (på driver siden)
- Vælg har diskette eller peg til destination.
- Nu installeres driveren!

Husk det er windows 98 ikke XP, tingene er lidt anderledes.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. oktober 2004 - 23:33 #20
win98 driver install foregår som oftest ved at man fortæller windows at det skal hente en *.inf fil.
Avatar billede nacl Nybegynder
11. oktober 2004 - 23:36 #21
ja... det har jeg gjort, men den er ikke tilfreds med filerne, den siger det ikke er det  skærmkort
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. oktober 2004 - 23:38 #22
slut for i aften. Skal være på arbejde om ikke så mange timer!!! Jeg er på igen i morgen mellem 6 og 7 og igen senere på dagen!

Prøv lige det med win98 driver install. Der er ingen exe i win98 driver install, det er altid inf filer og man kan ikke bare dobbelt klikke på dem.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. oktober 2004 - 23:38 #23
er det så fordi det er en 5150wm (se link af 11/10-2004 22:58:31)?
Avatar billede nacl Nybegynder
11. oktober 2004 - 23:39 #24
nu har jeg geninstalleret Win98, det virker ok, du skal have mange tak for din ihærdighed. Det virkede ikke, og det kan lige så godt være min skyld. Du får 60 points som tak for forsøget.

-Nacl
Avatar billede nacl Nybegynder
11. oktober 2004 - 23:41 #25
hovsa... 50 points
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. oktober 2004 - 06:47 #26
takker!