Avatar billede dabster Nybegynder
11. oktober 2004 - 12:09 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Reverse DNS med GratisDNS

Hejsa,

Jeg har en mailserver og benytter GratisDNS. Mit problem er at min server ikke svarer på et nslookup. Skriver jeg nslookup min-ip, får jeg: "Non-existent domain" tilbage.

Jeg er så langt at jeg forstår det er et problem med Reverse DNS, men længere er jeg ikke.

Jeg bruger iøvrigt FreeBSD.

Thx.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
11. oktober 2004 - 12:31 #1
prøv en
dig -x din-ip

fra din bsd box.
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
11. oktober 2004 - 13:13 #2
har du sat backup-mx.post.tele.dk op under MX
Avatar billede dabster Nybegynder
11. oktober 2004 - 13:20 #3
Resultatet af "dig -x min-ip"

; <<>> DiG 8.3 <<>> -x
;; res options: init recurs defnam dnsrch
;; got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 18943
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 0
;; QUERY SECTION:
;;    x.x.x.x.in-addr.arpa, type = ANY, class = IN

;; AUTHORITY SECTION:
x.x.x.in-addr.arpa.  3H IN SOA  authns1.webpartner.dk. hostmaster.webpartner.dk. (
                    2004070102    ; serial
                    3H        ; refresh
                    1H        ; retry
                    2W        ; expiry
                    1D )        ; minimum

;; Total query time: 18 msec
;; FROM: mydomain.net to SERVER: 195.184.96.2
;; WHEN: Mon Oct 11 13:17:46 2004
;; MSG SIZE  sent: 44  rcvd: 112
Avatar billede dabster Nybegynder
11. oktober 2004 - 13:21 #4
Hvorfor skal jeg sætte backup til tele.dk? Jeg har intet med TeleDK at gøre - serveren står hos WebPartner.
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
11. oktober 2004 - 13:23 #5
ok, jeg troede du hostet den selv.
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
11. oktober 2004 - 13:25 #6
hvad er dit domæne
Avatar billede dabster Nybegynder
11. oktober 2004 - 13:26 #7
jeg er ikke så vild med at opgive domænenavnet, er det nødvendigt? (jeg har skrevet mydomain.net i resultatet af "dig -x min-ip".
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
11. oktober 2004 - 13:28 #8
hvad skulle der ske, ved at oplyse det. Hjælp eller ikke hjælp
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
11. oktober 2004 - 13:43 #9
dig ditdomain.prefix mx hvad giver den dig ?

smid evt outputtet til min mail kenneth (snabela) dalbjerg (prik) nu
Avatar billede dabster Nybegynder
11. oktober 2004 - 13:44 #10
Jeg vil helst ikke oplyse mit domæne på en offentlig side, og jeg kan heller ikke forstå at det er nødvendigt. Men hvis du forklarer mig, hvad din ide er kan jeg måske overtales :-D
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
11. oktober 2004 - 13:52 #11
dabster: det så jo rigtigt nok ud... Hvad er det helt præcis problemet er?
Avatar billede dabster Nybegynder
11. oktober 2004 - 14:00 #12
at hvis jeg skriver:

"nslookup min-ip" fra et lokalt netværk, får jeg "Non-existent domain"

- dvs. at jeg kan ikke lave reverse-dns. Dette gør at nogle mailservere ikke vil modtage mails fra min mailserver.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
11. oktober 2004 - 14:07 #13
Kontak webpartner og sig du vil have reveres dns på den.

Havde midsforstået dit spørgsmål lidt, troede du ikke kunne modtage mails :)
Avatar billede dabster Nybegynder
11. oktober 2004 - 14:11 #14
Er det den eneste mulighed? :-(
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
11. oktober 2004 - 14:16 #15
ja du kan ikke selv sætte reveres dns på. HVis man nu selv kunne så kunne man jo sidde og sætte alle mulige mærkelige navne på alle mulige mærkelige ip adresser, hvilket nok ikke vil særligt smart i den sidste ende.
Avatar billede dabster Nybegynder
11. oktober 2004 - 14:17 #16
Det har du selvfølgeligt ret i - hehe - well tak for svaret!!!