Avatar billede fissanp Nybegynder
03. oktober 2004 - 13:11 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Partitions disk

Jeg ønsker snart at formatere min computer, da den er gået hen og blevet lidt langsom. og jeg har hørt fra andre at det er smart med en partitions-disk, og tænkte på hvordan man opretter sådan en? og om man kan gøre det uden først at formatere?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. oktober 2004 - 13:17 #1
Jeg tror du er nødt til at fortælle hvad det er for en partitions disk du har hørt om. Altså hvad formålet skulle være.

Jeg er ikke med på hvad du mener.
Avatar billede fissanp Nybegynder
03. oktober 2004 - 13:20 #2
jo, jeg mener at oprette en disk, hvorpå jeg bare har lagt windows.. så jeg bare kan formatere den..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. oktober 2004 - 13:26 #3
Hvad er det for en windows du skal installere ?

Hvis det er XP kan du ordne det hele under installationen.
Kig evt her i dette spørgsmål hvor det er rimeligt godt beskrevet:
http://www.eksperten.dk/spm/389481

Er du forresten samme bruger som fissanpoulsen ?
Avatar billede fissanp Nybegynder
03. oktober 2004 - 13:28 #4
nej det er ikke samme bruger.. ja det er XP.. kan man gøre det efter man har installeret?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. oktober 2004 - 13:34 #5
Nej, det kan du normalt ikke, bortset fra hvis du har specialværktøjer som f.eks Partition Magic, som kan gøre din system partition mindre, så der er plads til en "data" partition efter den.
Men sådanne værktøjer koster penge.
Dette gælder for ntfs partitioner.

Der findes gratis værktøjer hvis filsystemet er fat32.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. oktober 2004 - 13:35 #6
Hvis det du på tænker er at dele disken op i flere partioner (windows, programmer og data) så er der både fordele og ulemper.

En fordel er at det gør det lettere at holde styr på dine dokumenter og en om install af windows medføre ikke en total backup af dokumenter da disse ligger på data partionen (hvis du har gjort det rigtigt).

En ulempe er at hvis du sletter din windows partion, så skal du alligevel reinstallere alle programmerne (på program partionen) da de fleste programmer ligger og roder i registrerings databasen

For at splitte disken op skal du bruge partiton magic, da du så kan undlade at formatere først, det anbefales dog at lave en backup under alle omstændigheder, fordi brugerfejl er normale med det program og fordi partions ændringen kan fejle fatalt.

Derfor vil jeg anbefale dig at bruge FDISK, der er et gammelt DOS program. Dette findes på windows 95 boot disketterne (og muligvis på Windows 98). Med dette program kan du oprette partioner (primære og extended) hvis du aldrig har brugt FDISK, så få hjælp af en der har prøvet det før.

FDISK SLETTER ALT PÅ DIN HARDDISK, så tag en backup først.
Avatar billede fissanp Nybegynder
03. oktober 2004 - 13:40 #7
Okay, så det du råder mig til er at jeg smider alt hvad jeg har over på fx en extern harddisk jeg har, og så sådan set gør det under en formatering?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. oktober 2004 - 13:56 #8
Hvis det var mig, det var rettet til, så ja. Det er det sikreste.