Avatar billede kippers Nybegynder
03. oktober 2004 - 08:30 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

USB harddisk ikke genkendt af WinXP (code 10).

Jeg har lige anskaffet en ny ekstern harddisk til min laptop. Det er en Samsung MP0402H (2,5", 40 GB, 5400rpm, http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/SpinpointMseries/HardDiskDrive_SpinpointMseries_MP0402H.htm) indsat i en tynd kasse, som tilsluttes via USB.

WindowsXP registeret at jeg tilslutter enheden, men kan ikke finde ud af hvad, der er tilsluttet. Derfor kan jeg ikke se den ikke under f.eks. "denne computer". I "enhedhåndtering" står den som "ukendt enhed" under "USB-controllere" (hvis jeg hiver den ud af usb'en, forsvinder den ("ukendt enhed") fra enhedshåndtering). Hvis jeg tilslutter den får jeg pop-up-beskeden "USB-enhed blev ikke genkendt".

Under egenskaber for "ukendt enhed"->enhedsstatus, står der: "Der er ikke installeret nogen drivere til denne enhed. Klik på fejlfinding, hvis der er problemer med enheden." (selvfølgelig kan fejlfinding ikke løse noget som helst). Der skal i øvrigt ikke bruges driver til enheden (kun for Win98 og Mac).

Hvis jeg deaktiverer USB-rodhub og aktiverer den igen, kan WindowsXP lige pludselig godt se hvad der er tilsluttet. Enheden hedder ikke længere "ukendt enhed", men "USB-lagerenhed", men har et udråbstegn ved sig i enhedhåndtering. Under egenskaber står der:

Enhedstype: USB-controllere
Producent: Kompatibel USB-lagerenhed
Placering: Placering 0 (USB Mass Storage Device)

Enhedsstatus: Enheden kan ikke starte (Kode 10)

Hvis jeg afinstallerer enheden i enhedshåndtering og får Windows til at finde den igen, så får jeg pop-up-beskeden at enheden ikke kan starte, og den er igen registeret som "USB-lagerenhed" og kan ikke starte.

Det virkede hverken før eller efter installering af Service Pack 1 til WinXP.

Hjælp til at få enheden til at fungere vil blive meget værdsat.
Avatar billede ebe Praktikant
03. oktober 2004 - 08:35 #1
har du overvejet om det er enheden som er defekt? har du afprøvet den på en anden comp med xp?
Avatar billede kippers Nybegynder
03. oktober 2004 - 08:49 #2
Det lyder oplagt. Det vil jeg lige prøve, men den virkede ganske få timer inden i butikken, hvor jeg købte den.
Avatar billede ebe Praktikant
03. oktober 2004 - 09:09 #3
jeg mener også at microsoft har en patch til usb2, den ligger under windows update - windows. prøv at bladre ned, jeg ved ikke om den er med i sp1.
Avatar billede kippers Nybegynder
03. oktober 2004 - 09:24 #4
Jeg tror at USB2-updaten er med i sp1, og jeg kan ikke se den under tilgængelige opdateringer.
Avatar billede ebe Praktikant
03. oktober 2004 - 09:48 #5
har du prøvet at fjerne usb rod hub helt og genstarte, så den bliver genindstalleret?
Avatar billede kippers Nybegynder
03. oktober 2004 - 10:04 #6
Ja, det har jeg prøvet. Det virker desværre ikke at fjerne rodhub helt. Resultatet er det samme: enheden kan ikke starte (kode 10).
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. oktober 2004 - 11:11 #7
Som ebe siger, skal du først prøve at tilslutte harddisken til en anden computer og se om den kan starte her.
Vil den, det kan problemet være at de drivere du har på til USB ikke passer helt til din pc, og i så fald skal du have fundet de nyeste drivere til din bærbare.
Hvad er det for en ? mærke og model ?
Avatar billede kippers Nybegynder
08. oktober 2004 - 21:26 #8
Jeg har løst problemet på en noget utraditionel måde. Hvis der er nogen derude, som har lyst til at høre nærmere, så kontakt mig bare.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. oktober 2004 - 21:31 #9
Jamen skriv dog løsningen :)

Vi er her også for at lære *s*
Avatar billede kippers Nybegynder
08. oktober 2004 - 21:47 #10
Ok, hehe. Tænkte nok at der var nogen der var interesserede.

Jeg har indsat et PCMCIA-kombo-kort (to USB2.0, to firewire) i siden på maskinen. Jeg har ikke tilsluttet den ekstra strømtilførsel til PCMCIA-kortet (kan ellers trække strøm fra en anden USB-port eller PS2). Desuden er kablet til harddisken splittet så den ikke alene kører til PCMCIA-kortet, men også til en USB-port på maskinen (gennem et forlænger USB-kabel). Det er noget med at visse bærbare ikke har nok strøm i en usb-port (men åbenbart også lidt specielle forhold gælder for PCMCIA).

Det virker ikke umiddelbart på nogen anden måde. Og hvis jeg tilslutter den ekstra strømforsyning til PCMCIA-kortet, kan den slet ikke finde enheden. Desuden vil f.eks. en mus tilsluttet usb på PCMCIA opføre sig underligt (næsten ikke kunne bevæge sig horisontalt), hvis den ekstra strømforbindelse er tilsluttet. Alternativt kan indsættelse af PCMCIA-kortet få computeren til at låse indtil man tager det ud igen.

Desuden virker nogle drivere hentet fra driverguide.com, men jeg har ikke testet dem så meget (så bare forsøg med dem du har til at starte med, hvis du kommer i problemer). Jeg har VIA chip, "pga. licensaftaler" frigiver de ikke deres egne drivere til win2k og xp på hjemmesiden. Og ja, SP1 og evt. opdateringer fra Windows er vigtige for USB2.0.

Jeg håber at det gav et billede af hvordan jeg har gjort det :-) Tak for råd.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. oktober 2004 - 22:20 #11
Velbekomme.

Hvis du havde nævnt at det var et pc-card, ville jeg have råbt strøm med det samme, for jeg har selv oplevet det med min egen usb-harddisk, som ellers virker på alle computere, bortset fra en enkelt bærbar med pc-card og min micropc, med meget svag strømforsyning *s*

Men fint at du fandt en løsning på problemet :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. oktober 2004 - 22:21 #12
Du kan lægge et svar og efterfølgende acceptere dette for at lukke spørgsmålet *s*
Avatar billede kippers Nybegynder
09. oktober 2004 - 09:01 #13
Tak.

Rent faktisk købte jeg pc-card'et i går, så det var simpelt hen først i aftes at jeg kunne prøve det; altså kombinationen af usb på pc-card og på computeren.

Hvis I vil have lidt point for jeres ulejlighed, så læg bare et svar.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. oktober 2004 - 16:52 #14
Ellers tak for tilbuddet, men du løste det jo selv. *s*
Jeg springer over :)
Avatar billede kippers Nybegynder
09. oktober 2004 - 20:11 #15
En anden gang så :-)
Avatar billede kippers Nybegynder
09. oktober 2004 - 20:12 #16
Håber at det kan være til hjælp for nogen.