Avatar billede svendengelse Nybegynder
05. marts 2001 - 12:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Små systemresourcer

Min PC er en Zitech gold Pentium 3 700 Mhz med 442 mb pc 100 sdram.
Jeg bruger windows 98 se.
Jeg har ikke tidligere været opmærksom på hvor store mine systemressourcer er under ydeevne men opdagede at de lige efter start kun var 59 %.
En systemovervågning viste at bla mine 192 mb sdram var helt opbrugt ved blot 2 åbne programmer.
Jeg købte straks en blok ram mere og har nu 442 mb pc 100 sdram.
Det har dog ikke forbedret systemressourcerne væsenligt. De er nu 64 % lige efter start.
Jeg har en række programmer kørende i start -virusscanner-firewall og en række andre småprgrammer som jo gerne lægger sig her.
Er det forklaringen på de små systemressourcer eller er der en anden og bedre?
Det kan være at denne katagori er forkert at spørge i men jeg fik ikke meget ud af at søge på systemresourcer og prøver derfor her.
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. marts 2001 - 12:09 #1
McAfee er en systemsluger... har du mange mails i Outlook er den også slem... jeg havde på et tidspunkt små 4000 mails og den brugte 200 mb normalt... så, hold din mailbox nede...

Er det længe siden systemet er installeret vil det have godt af en \"clean\"... således reinstallation af systemet. Shareware programmer, mange fonte, grafisk billede på desktoppen og mange installerede spil har også en stor effekt
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. marts 2001 - 12:10 #2
ja! jo flere småprogrammer du har til at køre i baggrunden (alle dem du har nede ved uret) jo færre systemressourcer har du til rådighed! Du kan proppe alt det ram i du orker, men det vil ikke hjælpe meget på dit ressource problem! gør i stedet op med dig selv om de programmer du har kørende i baggrunden nu også er livsnødvendige! nøjes med din firewall og dit antivirusprogram! så skal du bare se hvad du får frigivet!
Avatar billede mikkelfunck Nybegynder
05. marts 2001 - 12:10 #3
Det lyder som din installation er lidt syg. Virus programmerne specielt og til dels de programmer du har åbne i dit systemtray kan være problemet. Windows bruger ufatteligt meget ram på bare at stå og være tændt. Du skriver ikke om din pc kører langsomt, for det er det væsentligeste symptom. Hvis ikke kan det bare være Windows der breder sig. På en maskine med 128 mb bruger win98 feks 90 mb på bare at være tændt. såååå...?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. marts 2001 - 12:12 #4
som ljweb også siger, så er officepakken en ressourcesluger af format! i mappen start i din startmenu, har office lagt en fil den starter op hver gang du loader windows! den kan du trygt slette fra den mappe! så vinder du en smule der :)
Avatar billede nuna Nybegynder
05. marts 2001 - 12:43 #5
Brug msconfig, med forsigtighed, til at finde ud af hvad du har til at starte op når du starter maskinen.

nuna
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. marts 2001 - 15:19 #6
Start > Kør > sysedit [Enter]
..i system.ini tilføjes følgende under \"[vcache]\"

MinFileCache=28672
MaxFileCache=112640
ChunkSize=8192

Genstart og tjek om det gav lidt..

Xtom` =)
Avatar billede zycho Nybegynder
05. marts 2001 - 19:36 #7
xtom >> er de tal du har skrevet, nogle officelle anbefalede værdier, eller hvad?? Og hvad betyder det?? Er det størrelsen på reservation af Harddisk cache eller hvad??
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. marts 2001 - 19:51 #8
Mjaeh, det er optimering af de standard indstillinger Windows9X indeholder med hensyn til filcache m.m. De kører jo ofte med efter et skema som er ret generelt, her tilpasses det bare svendengelse\'s system/hukommelse.

minfilecache = 1/16-del = bedre filaccess m.v.
maxfilecache = sættes til omkring en 1/4-del
chunksize = cacheinddeling.. Windows default er vistnok ~512
Avatar billede dis_pater Nybegynder
05. marts 2001 - 23:43 #9
På systemer med store mængder ram (over 128mb) er harddisk swapping ikke så stor en fordel (som Win98 er designet til, for den swappper en hel del af systemet ud på hd aligevel) så derfor kan du godt bruge denne registrerings indstilling derpå, den optimerer den måde at win98 bruger swapfilen på.

Brug notepad og åbren filen SYSTEM.INI i windows bibliotek.

Find [386Enh] sektionen og tilføj en ny linie \"ConservativeSwapfileUsage=1\". Gem filen og genstart windows for at få ændringerne til at virke.

Prøv evt. at kikke på http://www.regedit.com/ der er der mange gode forslag til hvordan at man konfigurerer sin windows.

dis_pater
Avatar billede svendengelse Nybegynder
05. april 2001 - 00:17 #10
Efter en formattering går det bedre.
Jeg kan ikke med sikkerhed sige hvad som var problemet men Kimrosgaard kommer nok tæt på.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
05. april 2001 - 07:30 #11
takker for points :)

www.fotx.net/kimrosgaard