Avatar billede christian840 Nybegynder
25. september 2004 - 15:57 Der er 6 kommentarer

Kan en strømforsyning være halvdød?

Hej eksperter...

Jeg har pt. et ret besynderligt problem med min computer. Når jeg tænder for den, går strømforsyningen igang og jeg kan se at processorkøleren også går igang. Derudover er der lys i begge dioder - både HDD og Power. Men mine harddiske og diskdrev går ikke igang. Den starter ikke engang BIOS'en op...

Mit spm er så:
Kan min strømforsyning være halvdød, i den forstand, at den stadig kan levere lidt strøm, men ikke nok til at få systemet til at køre?

Eller kan det tænkes, at det ikke er strømforsyningen, der er noget i vejen med, men derimod at bundkort eller processoren er gået af dage? Hvis det var processoren, den var gal med, ville BIOS'en så ikke starte??

Håber der er nogle, der kan hjælpe mig på sporet...

Hilsen
Christian840
Avatar billede googolplex Novice
25. september 2004 - 16:00 #1
Jeg vil bestemt ikke tro det er strømforsyningen, den plejer at gå DØD!
Avatar billede peet-49 Novice
25. september 2004 - 16:10 #2
Det kan sagtens være strømforsyningen, der mangler power til en af spændingerne, så starter dyret ikke.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2004 - 16:31 #3
Det lyder umiddelbart som om at du har et dødt motherboard/processor.

Men det kan også bare være en spænding du mangler, prøv at tage stikkene af motherboardet og sæt dem på igen! Det kan jo bare være en dårlig forbindelse.
Avatar billede christian840 Nybegynder
26. september 2004 - 10:58 #4
Hælder efterhånden også mest til teorien om det døde motherboard...
Har haft alle stik ude og i igen uden succes. Derudover er der aktivitet i drevene, både HDD og DVD-drevene, hvis jeg hiver IDE-kablerne ud af dem og kun giver dem strøm... Det taler vel sit eget tydelige sprog.

Hvis motherboardet stadig fungerede, men processoren var død, er I så ikke enige med mig i, at BIOS burde starte op, omend der skulle komme en fejlmeddelelse af en art?
Avatar billede peet-49 Novice
26. september 2004 - 11:28 #5
Hvis spændingen til ram/agp ikke er iorden, booter systemet ikke.
Avatar billede christian840 Nybegynder
26. september 2004 - 14:28 #6
Jeg er nu nået frem til følgende konklusion: en PSU kan godt være halvdød. Har nu lånt en anden strømforsyning, og system fungerer igen...

Så det var heldigvis den billige løsning! :o)

Tillader mig at ta' pointene selv, da testen af anden strømforsyning under alle omstændigheder stod øverst på listen over de ting jeg ville forsøge...