Avatar billede lise_nielsen Nybegynder
23. september 2004 - 18:39 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hentet dato i avanceret filter?

Hej

Jeg har lige et lille (håber jeg :-) ) spørgsmål.

Jeg er ved at lave et avanceret filter som skal filtrere på datoer. større end en dato og mindre end en anden dato. De to datoer hentes på et menuark, hvor en bruger taster dem ind.
Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at kombinere større end (og mindre end) med det hente en dato eller bruge datofunktionen.

Det er meningen at jeg når filteret virker vil lave en makro der kører filtret, fra en knap på menuarket, men det kan jeg godt selv finde ud af.

Håber på snarlig hjælp

Venlig hilsen
Lise
Avatar billede sjap Praktikant
23. september 2004 - 20:46 #1
Brug af både > og < kan klares ved at du laver to kriterier f.eks.:

D1: Dato
D2: >05-01-01
E1: Dato
E2: <10-01-01

Kriterieområdet er så D1:E2
Avatar billede sjap Praktikant
23. september 2004 - 20:51 #2
Kriteriet kan være en tekststreng, så du kan f.eks. skrive D2 og E2 som

=">"&TEKST(K2;"dd-mm-åå")

hvor K2 indeholder datoen.
Avatar billede lise_nielsen Nybegynder
24. september 2004 - 17:34 #3
Hej Sjap

Det forstår jeg desværre ikke. men jeg har fundet ud af det ved at NÆRLÆSE mange gange i hjælpen (F1). Ellers mange tak for hjælpen. jeg har i længere tid fulgt med og I er nogle stykker der ser ud til at kunne løse næsten ethvert problem.
Endnu en gang tak for hjælpen. og god weekend.
Hvordan lukker jeg spørgsmålet?

Mvh Lise
Avatar billede sjap Praktikant
24. september 2004 - 18:21 #4
Hej Lise

Spørgsmålet kan kun lukkes, når der ligger et svar. Hvis ovenstående ikke var nogen hjælp, og du selv har løst problemet, så lav et svar. Så kan du give dig selv pointene.

Det er desuden kutyme, hvis man selv finder svaret, at man lige beskriver, hvad man har gjort. Mest af hensyn til at de, der har brugt lidt tid på at hjælpe, kan se at man ikke bare læser de gode råd, og så beholder pointene. IKKE fordi jeg mistror dig i forhold til ovenstående - min beskrivelse er ikke specielt god - men bare så du er klar over hvordan det virker :0)

Så læg du bare et svar og tag pointene tilbage.

God weekend.
Avatar billede lise_nielsen Nybegynder
27. september 2004 - 17:08 #5
svar
Avatar billede lise_nielsen Nybegynder
27. september 2004 - 17:11 #6
Jeg kan ikke forklare det. pt. men hvis jeg for alvor forstår det i løbet af et par dage skal jeg nok vende tilbage og give en forklaring. Det virker nu, men jeg er ikke helt sikker på hvorfor ;0)
Avatar billede lise_nielsen Nybegynder
04. oktober 2004 - 18:37 #7
JEg vil forsøge at forklare det ved et eksempel.
På arket "Dataark" ligger alle de data der skal filtreres fra. i række 1 står kolonneoverskrifterne. i kolonne b står datoerne, som jeg vil filtrere ud fra.
På arket hvor jeg vil have data filtreret til ("output-ark") indsætter jeg som kriterium følgende formler.

For startdato: =Dataark!B2>DATO(År;Måned;0)    Giver sidste dato i måneden før
For slutdato: =Dataark!B2<DATO(År;Måned+1;1)    Giver første dato i måneden efter

Løg mærke til at filtrene starter med at søge i række 2 og derfor ikke får kolonneoverskrifterne med.

Det er yderligere vigtigt at der over filterformlerne ovenfor IKKE står overskrifter. Der skal altså IKKE stå dato i feltet ovenfor afgrænsningsformlerne. Cellerne ovenfor skal dog stadig med i kriteriet. men de skal være tomme.
Det kan se mærkeligt ud for i cellerne for formlerne ses enten "SAND" eller "FALSK" men det er rigtigt alligevel og det virker her.

Jeg håber at ovenstående bragte lidt lys over sagen. ;o)
Avatar billede sjap Praktikant
04. oktober 2004 - 20:08 #8
Hej Lise

Det var jo en længere forklaring. Men sådan er det af og til med ting, der umiddelbart er helt enkle. Jeg kan godt se, hvad det er du gør med dine kriterier, men jeg har ikke lige fanget selve filtreringen.

Det er dog også ligegyldigt. Det vigtigste er at du har fået løst dit problem, og så er det jo en sidegevinst hvis du også har forstået hvordan det virker. I mine yngre dage har jeg brugt mange formler som jeg ikke forstod - men de virkede, og det var jo det primære (den går ikke i dag, for jeg vil helst også vide hvorfor det virker).

Tak for at du brugte tid på en forklaring.
Avatar billede lise_nielsen Nybegynder
05. oktober 2004 - 18:45 #9
Hej Sjap

Jeg kan godt forstå hvis du ikke forståe selve filtreringen. År og Måned henviser til nogle navngine celler hvor brugeren kan vælge hvilket år og hvilken måned der skal laves budgetopfølgning for.

Og jeg kender godt fornemmelsen af at ville vide ikke bare at det virker men også hvorfor det virker. Ellers kan man jo ikke bruge det en anden gang evt. i en tilpasset version. Men ovenstående var lidt vildt for en der er lidt grøn endnu ;o))
Avatar billede sjap Praktikant
05. oktober 2004 - 18:49 #10
Det er nu også ret godt gået :0)
Avatar billede lise_nielsen Nybegynder
05. oktober 2004 - 18:55 #11
tak skal du have.
Avatar billede lise_nielsen Nybegynder
06. oktober 2004 - 13:08 #12
Hej Sjap

jeg har flere gange set at du bruge funktionen SUMPRODUKT. kunne du ikke ved lejlighed skrive en artikel om den. jeg har kigget lidt på den og blev ikke så meget klogere, men du bruger den ofte hvor jeg bruger SUM.HVIS og hvor jeg synes SUM.HVIS er lidt omstændelig at bruge. så en lille opfordring.....
Avatar billede sjap Praktikant
06. oktober 2004 - 20:34 #13
Hej Lise

Det tror jeg, der er mange andre der har rundt om på nettet. Hvis du har mod på at læse lidt på engelsk, så prøv at se på følgende:

http://www.excelonlinetraining.com/excel-sumproduct-function.html
http://www.microsoft.com/office/previous/xp/columns/column10.asp
http://www.uncc.edu/sysdev/HowTos/Excel/Using%20SUMPRODUCT%20for%20Conditional%20Calculations.htm

Jeg har ikke lige kunnet finde nogen fornuftige sider på dansk, men du kan jo eventuelt selv søge efter nogen.

Hvis noge skulle skrive en lille artikel her på stedet, skal det nok være janvogt eller bak. Så du kan jo eventuelt kaste dig over en af dem, og foreslå det næste gang de formaster sig til at bruge funktionen. :0)
Avatar billede lise_nielsen Nybegynder
08. oktober 2004 - 08:21 #14
Hej Sjap

det var nogle fine links. jeg blev en del klogere. Tak for det. Ja hvis jeg skulle støde på en af de to herrer (?) vil jeg lade opfordringen falde.
igen tak for hjælpen.

Mvh Lise