Avatar billede x-pander Nybegynder
22. september 2004 - 15:51 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Stadig ingen steder at købe?

God dag.

Så prøver jeg igen. Jeg spurgte for lidt tid siden om en pris på: 'Windows XP Professional Dansk' men der kom ikke rigtigt nogle brugbare svar.

Er der nogle derude med et link til en side hvor man kan køb det?
Er seriøst træt af 98 nu!
Avatar billede dominodevil Nybegynder
22. september 2004 - 15:54 #2
Så kan det vidst ikke stå mere klart!
Avatar billede flintstone Novice
22. september 2004 - 15:55 #3
http://www.edbpriser.dk

Der er masser af links.
Avatar billede x-pander Nybegynder
22. september 2004 - 15:56 #4
Hvad for noget med en mus :S

Men tak begge to. Jeg finder det nok derinde...
Avatar billede dingodas Nybegynder
22. september 2004 - 15:58 #5
Nogle gange kan man være heldig at købe billigt på auktioner - også legale versioner
Avatar billede flintstone Novice
22. september 2004 - 16:01 #6
Velbekomsen da. Takker for point.
Avatar billede rocekiller Nybegynder
22. september 2004 - 16:02 #7
Grunden til at der er en mus med, er at det er en OEM version du køber. OEM versioner er ofte markant billigere end den "anmindelige" version. Men, ORM versionen må ikke sælges seperat, den skal sælges sammen med noget hardware. Derfor er der nogle der /omgår/ reglerne ved at sælge den sammen med et eller andet billig hardware, fx en simpel mus.
Avatar billede x-pander Nybegynder
22. september 2004 - 16:05 #8
Aha, rocekiller. Se så giver det lidt mere mening. Men hvad skal jeg ca. kunne finde Win XP til? Altså er det omkring de 1200 kr.? Jeg har forresten Studiekort.
Avatar billede rocekiller Nybegynder
22. september 2004 - 16:08 #9
Og lige for at fortsætte. Grunden til at OEM overhovedet eksistere er for at computer-forretningerne kan sælge deres computere med Windows præinstalleret på, billigere end hvis den skulle sælges med Windows seperat. Derfor bliver det mere attraktivt for køber at købe sin computer med OS, fremfor uden. Og på den måde forsøge at udlukke konkurrence på det punkt.
Avatar billede rocekiller Nybegynder
22. september 2004 - 16:12 #10
Så kan det være du kan købe studie licens, jeg er faktisk ikke klar over om det er til computere som skal bruges til undervisning, eller om det er til studerene. Ellers hvis du har en gammel Windows, 98, 98SE, ME, 2k, så kan du købe en opgradering. Den er betydeligt billigere, og fungere lige som den anmindelige, bortset fra at den skal have en gammel windows pc under installationen, for at verificere at du er berettiget til at bruge opgraderingen.

Ellers ja, så er prisen lidt over de tusinde kr, hvis du køber studielicens så er den lidt under, og hvis du køber en studielicens opgradering, så er prisen helt nede ved 3-400.

Men du må ikke hænge mig op på det, jeg er ikke Windows bruger, og har kun begrænset efaring med Microsofts indviklede licensregler.
Avatar billede x-pander Nybegynder
22. september 2004 - 16:14 #11
Jamen okay. Det har været til stor hjælp i dag. Jeg tror jeg køber en OEM version af det. Så er jeg sikker på jeg har fuld version, til den bedste pris synes jeg. Jeg spørger lige forretningen via email om det med Studiekort virker hos dem.

Mange tak for hjælpen ;)
Avatar billede rocekiller Nybegynder
22. september 2004 - 16:17 #12
Det var så lidt.

Der er forskel på om forretningen har tilbud hvis du har studiekort, og om du har lov til at købe en studie licens som studerene. Men spørg dem hvordan det hænger sammen, det burde de helt sikkert kunne svare på.
Avatar billede knudgert Nybegynder
22. september 2004 - 19:36 #13
Når MS selv henviser til forhandlere, der sælger oemversioner sammen med en mus, så kan det vel væppe være omgåelse af nogen regler.
http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/goodWinXPOffers.asp
Avatar billede rocekiller Nybegynder
22. september 2004 - 23:46 #14
Det er heller ikke en omgåelse af reglerne på den vis, også derfor jeg satte "omgår" kursiv. Men det er ikke hvad OEM var tiltænkt.