Avatar billede zenheart Nybegynder
17. september 2004 - 22:41 Der er 27 kommentarer

Fald i ADSL hastighed. Fra 200->60kb/sec. Periodisk og uden grund

Problemet består i at jeg har en 2mbit forbindelse som af unkendte årsager falder i hastighed fra 200 -> ca. 60kb/sec.

Har får troet at det var switch'ens skyld idet jeg har haft en ældre speedstream switch fra TDC som havde problemer med DMZ opsætningen under firewall instillingerne, hvilket også til tider gav den ringe hastighed.

Men har siden skiftet den ud med en 3com - så den er helt nu og burde ikke have samme vanskeligheder..

Desvære er problemet vedvarende når det først er dukket op og der kan gå dage før at den slår tilbage til "normal" hastighed igen.. desværre.

Når jeg tester hastigheden er det ved at hente en testfil fra www.webhosting.dk på små 5mb, men da de har en 2gbit (dansk) forbindelse er der rigeligt hul igennem til at give en retvisende billede af hvad man kan hente/downloade med.

Håber nogen har en ide til hvad der kan være galt.
Har selv en opfattelse af at det måske kunne være selve ADSL modemet, men igen så ved jeg det simpelthen ikke...
Avatar billede dj__christian Nybegynder
17. september 2004 - 22:48 #1
Avatar billede zenheart Nybegynder
17. september 2004 - 22:52 #2
Ja, har prøvet den. den siger jeg har en upload/dl. hastinghed på 53/53kb/sec. så det er lidt ala, det samme som hvis jeg tester over webhosting.dk
Avatar billede dj__christian Nybegynder
17. september 2004 - 22:52 #3
Det er ikke særligt meget.. Og du har ikke programmer der står og tager noget af din forbinddelse i baggrunden?
Avatar billede zenheart Nybegynder
17. september 2004 - 22:54 #4
Nej, der er intet som kører, henter, pinger, eller noget som helst i den dur.
Avatar billede dj__christian Nybegynder
17. september 2004 - 22:57 #5
Hm... Har du haft snakket med TDC? De kan testet din forbinddelse, og se om der er noget galt..
Avatar billede zenheart Nybegynder
17. september 2004 - 22:59 #6
Ja, har snakket med dem en del gange, men det var mest i forbindelse med at de havde nogle problemer med at tildele en ip til min router via DHCP.
Men der prøvede de også forbindelsen af nogle gange og alt ud til modemet lader til at være 100procent i orden som de sagde.
Avatar billede dj__christian Nybegynder
17. september 2004 - 23:02 #7
Så er jeg desværre lost lige nu... Så ved jeg ikk hvad det kan være.. Enten ville jeg tror der lå noget i baggrunden, dine kabler fra TDC's server, eller bare at TDC's sever er noget fuck lige nu.. Har selv en 2Mbit ved TDC, og har ikke haft problemer med den...
Avatar billede zenheart Nybegynder
17. september 2004 - 23:05 #8
Nej, det virker også besynderlig, der er som om der er en flaskehals i mit system. Det "sjove" er bare at det er periodisk at problemet opstår. Og selv om man rebooter alt fra modem, switch, pc m.m. er fejlen der stadig - og så pludslig er den væk igen, men der kan gå x antal dage...
Avatar billede dj__christian Nybegynder
17. september 2004 - 23:12 #9
Ja.. Et eller andet sted er der jo et eller andet der spærre.. Men, hvor det er ikke til at sige..
Har du flere computer i huset? Hvis ja, er det så på alle maskinerne du oplever problemet?
Bruger du en router?
Avatar billede zenheart Nybegynder
17. september 2004 - 23:24 #10
Ja, der er 5 pc'er koblet op til en router med indbygget switch. Det fik jeg vist ikke forklarer ordentlig i den indledende tekst. sorry.
Router = 3Com® OfficeConnect® Cable/DSL Gateway
Avatar billede zenheart Nybegynder
17. september 2004 - 23:26 #11
Og ja, alle pc'er taber hastighed. Det er bla. grunden til jeg formoder det må være enten switchen el. adsl modemmet ??
Avatar billede dj__christian Nybegynder
17. september 2004 - 23:26 #12
Og alle de andre computer er slukket når du teste?
Avatar billede zenheart Nybegynder
17. september 2004 - 23:28 #13
Ja, har prøvet det, men uanset hvad, altså om de er tænt el. slukket - så er resultatet ca 50-60 kb/sec. hvilket er ærgeligt når man har betalt for de sidste 150.. :(
Avatar billede dj__christian Nybegynder
17. september 2004 - 23:32 #14
Ja.. Det er det..
Har du prøvet og sætte din computer direkte i ADSL modemt? På den måde kan du jo udelukke og det er router/swith eller om det modemet eller din linje...
Avatar billede zenheart Nybegynder
17. september 2004 - 23:37 #15
hmm, umiddelbart nej, men af 2 grunde.
1. har haft store vanskeligheder med at få en ip siden jeg fik erhversabonoment hos TDC og giver ikke til og igennem den mølle igen hvis udstyret nede på centralen ikke tildeler en ip til mit router efter at være skiftet over på mac adressen fra den pc jeg kobler til direkte. Desuden skal man vente en hel time, før den overhovede acceptere at man skifter til en ny mac addresse/pc.
2.hmm, hvad var det nu lige det var for en grund. damn. ;)
Avatar billede zenheart Nybegynder
17. september 2004 - 23:39 #16
Nå, ja, jo.
2. altså eftersom den er periodisk kan jeg stadig ikke være sikker... om det nu så er router eller modem, hvis nu den springer når jeg skifter. Det er kun hvis den stadig ligger på 60... men det er da en chance..
Avatar billede dj__christian Nybegynder
17. september 2004 - 23:43 #17
Hehe :p
Har du da ikke dynamisk ip adresse?
Det kan jo være der er forskel på erhver og privat, for jeg mener ikke at jeg skal ikke vente en time på at jeg for skifte IP. Jeg kan vist bare ta min router fra, og så bare tilslutte mig direkte..
Avatar billede zenheart Nybegynder
17. september 2004 - 23:48 #18
Måske. Må indrømme at jeg ikke ved en masse, masse om det specifikt, men har af uransagelige årsager haft en masse bøvl med at få tildelt en ip, hvilket viste sig at være TDC' skyld, idet de rettede fejlen, som var noget software instilling haløj på centralen.. Men det var en lang, lang proces.. tog næsten 15 dage, men telefonen i hånden og en tdc-medarbejder i den anden ende som, mente at jeg var kunde nr. 10,000 han ikke gad snakke med.., men summa sumarum .. huha..
Avatar billede zenheart Nybegynder
17. september 2004 - 23:49 #19
Nej, men bla. fortalte de at man skulle sikre sig at have alt udstyr slukket 1 time, før man skiftede idet ens mac adresse på udstyret blev logget og derefter tildeler den så samme ip til den adresse påny når den ser den igen.
Avatar billede dj__christian Nybegynder
17. september 2004 - 23:53 #20
Ved jeg så ikke lige, da jeg ikke har haft behov for det, men det lyder rigtigt nok. Men du ku lige prøve i morgen og så skifte rundt på det, så du bar koblede din maskien direkte på modemet, og så hvordan forbindelsen så var. Det er nok det eneste råd jeg kan give dig lige pt.
Avatar billede zenheart Nybegynder
17. september 2004 - 23:56 #21
Her i nødens stund må det slå an ;)

Og tak for hjælpen i alt fald...
Avatar billede dj__christian Nybegynder
17. september 2004 - 23:57 #22
Var da så lidt..
Du kan jo lige skrive her i morgen hvis du finder ud af noget..
Avatar billede zenheart Nybegynder
17. september 2004 - 23:59 #23
Ja, vil forsøge at rode videre med det engang i morgen..
Hvis der dukker noget op.. så skriver jeg lige et indlæg..
Kan også være at der er andre klove hoveder der ser det har og giver en "hånd" med inden da..

Fortsat go' aften..
Tror jeg takker af nu..
Avatar billede dj__christian Nybegynder
18. september 2004 - 00:00 #24
Det kunne jo være at der var nogen i morgen..

Forsat god aften til dig også.. :)
Avatar billede zenheart Nybegynder
18. september 2004 - 13:06 #25
Ja, jeg ved ikke hvem det her er mest pinlig for mig eller tdc.
Men har snakket med en fra deres support og han kunne så fortælle mig at min regningstatus sagde jeg havde en 512/512kb/s! forbindelse... og det er bare utroligt!
Hold da kæft hvor kan de lave meget lort i den på kort tid.
Har altid haft en 2mbit som privat kunde og er så skiftet til erhverv hvor jeg så skulle fortsætte med samme hastighed, altså 2mbit. Har også haft 2mbit i flere dage, men så fra og med den 14. siger han har jeg altså haft 512kbit og så vidt han kan se har jeg altid haft det!! jamen!!!! neeeej!
Avatar billede dj__christian Nybegynder
18. september 2004 - 15:35 #26
Ups :p
Den var ikke så god.....
Men det er da altid noget at der er fundet en løsning nu...
Avatar billede dj__christian Nybegynder
18. september 2004 - 15:37 #27
Eller... At problemet er fundet...