Avatar billede mjl Nybegynder
03. marts 2001 - 10:27 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Slot 1 - FCPGA

Er der en, der kan forklare mig, hvorfor man er gået fra slot1 til FCPGA....altså tilbage til den \"flade\" CPU.

Er der en større fordel eller hvad....er FCPGA bedre...?
Avatar billede rop Nybegynder
03. marts 2001 - 11:11 #1
Det er billigere... det er faktisk det hele. Før hen var cpu\'en jo placeret på et printboard, hvor cache\'en lå på samme printboard. F.eks. P2 og tidligere athlon. Men senere har man jo lagt cache\'en internt i cpu\'en, så der er ikke behov for den der printplade mere... ergo så for at spare penge osv så er man begyndt at lave FCPGA\'ere og Socket A chips for AMDs vedkommende...
Avatar billede srhansen Nybegynder
03. marts 2001 - 11:13 #2
Ja det er fordi man har fundet ud af at lave transistorne mindre 0.18 micron mod de tidligere 0.25 micron. Som følge af det kan man nu have mange flere transistorer på et mindre område. Men de mange flere transistorer danner også mere varme, derfor \"flipper\" man chippen for at komme tættere på \"dic\'en\" og dermed køle mere effektivt. Der er dog nogle der sværger til den gamle slot 1, da den efter sigende er nemmere at overclocke ô¿ô

Avatar billede rop Nybegynder
03. marts 2001 - 11:19 #3
Det har ikke noget med størrelse at gøre overhovedet... Hvis man ser på core\'en på en P2 Slot1, så er selve bundarealet ikke større end en 0.18 FCPGA. Selve kernen er mindre, men ikke bunden. Det med S1 og overclockning er sådan set kun fordi man kan knalde en større køler på...
Avatar billede srhansen Nybegynder
03. marts 2001 - 11:25 #4
Hov, du glemmer vist at cachen nu er større og inde i chippen (hurtigere)ikke udenpå, som i den gamle slot 1. :-)
Avatar billede rop Nybegynder
03. marts 2001 - 11:27 #5
>Men senere har man jo lagt cache\'en internt i cpu\'en

nej ;)... det er faktisk hvad jeg skrev i det første svar
Avatar billede srhansen Nybegynder
03. marts 2001 - 11:34 #6
Ja for fanden, når cachen ligger inde i en CPU, der ikke fylder mere end den gamle CPU må noget sku da være blevet mindre læses -> 0.18 micron, det er i øvrigt ikke den eneste forskel på de 2 processorer og nej man kan udemærket sætte store kølere på FCPGA- chippen, det er arkitekturen der gør at PIII coppermine chips ikke er egnet til OC over 1GHz AMD- chips kan jo stadig OC\'s med succes. ;-)
Avatar billede mjl Nybegynder
03. marts 2001 - 12:25 #7
Jeg tror jeg har fået lidt mere fat på det.....tak til jer begge!!
Avatar billede rop Nybegynder
03. marts 2001 - 14:51 #8
ja, kernen er mindre, men selve bunden er jo lige så stor. Altså fra PPGA til FCPGA f.eks. Selvfølgelig er kernen mindre, men det er ikke fordi man i princippet ikke kunne montere en ældre 0.25 P2 på en FCPGA platform... Nej der er skam flere forskelle, og ja man kan godt sætte en stor køler på en socket, men dælme ikke så stor om en slot baseret løsning... Det med arkitekturen er imho lidt noget vrøvl, fordi hvis du tager en P3 dechutes så løber de heller ikke ret meget over 600Mhz, hvorfor skulle en coppermine core så køre det, de reelt ikke bliver solgt over 1GHz?. Hvis du ikke kalder det OC med success at købe en 550 eller 600E og køre 1G så ved jeg ikke hvad du leder efter ;)... Men whatever, mjl fik sit svar :)