Avatar billede bearhugx Nybegynder
10. september 2004 - 11:01 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Centrino 1,4 Ghz vs. Celeron M 1,3 Ghz

Hej eksperter...

Jeg skal til at købe en bærbar - og har både læst at Centrino == godt og Celeron == bras....

Men... hvor stor forskel er der egenligt ... Hvad med ydelsen - Vil en Celeron M 1,3 yde (næsten) lige så meget som en Centrino 1,4...

Hvad med strømforbruget -- Jeg skal bruge den på UNI hvor jeg ikke så tit er i nærheden af et lysstik - så jeg ønsker også noget som er rimlig økonomisk med strømmen...

Så er der forskellen .... Jeg kan få en Celeron M 1,3 ca 2000 billigere end en Centrino 1,4 ... Hva' ska' jeg gøre...

For og imod ønskes...

/Søren
Avatar billede tubber Juniormester
10. september 2004 - 11:08 #1
Jeg vil klart vælge en Centrino.....

Udelukkende fordi en Celerons ydelse er meget lav i forhold til andre CPU'er, intel har ikke være særlig heldig med der Low L2 Cache udgave af deres CPU'er.....

Du vil ikke mærke det ved at kun kører Windows og Office, men så snart der kommer noget der kræver lidt mere, f.eks. services og photoshop og sådan noget så halter den altså.....

Det er i hvert fald min erfaring.......
Avatar billede AnyFellow Mester
10. september 2004 - 11:13 #2
Skal ikke kunne sige hvad forskellen på de processorer er sådan rent ydelsesmæssigt, men en celeron processor til en stationær pc ville jeg ikke røre med en ildtang.

Mine erfaringer er at de er forfærdelige sløve.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2004 - 12:21 #3
Celeron M er ikke så slem som den almindelige Celeron, men hvis du har plads i budgettet ville jeg klart vælge Pentium M.
Avatar billede draco999 Nybegynder
10. september 2004 - 12:47 #4
Centrino hellt klart, pga en Celron vil kun holde 2 timer dvs en lektion på Uni, medmindre du har 2 lige i træk så er du på røven og Centrino kan holde i 4 timer nogen gang lidt mere nogen gang lidt mindre kommer and på så meget. men helt klart centrino. Det er også tralst at side i timen og din komputer larmer hele tiden det vil en Celron gøre pga. den ikke er lavet til bærbar men det er Centrino
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2004 - 12:52 #5
draco999> Læs dog spørgsmålet inden du udtaler.

Celeron og Celeron M er 2 vidt forskellige ting, batterilevetiden på Pentium M er samme som Celeron M, i nogle tilfælde er Celeron endda bedre da kernen kører på lavere spænding.

bearhugx> Du skal ikke fravælge Celeron M fordi du er nervøs for dit batteri :)
Avatar billede draco999 Nybegynder
10. september 2004 - 13:07 #6
Celeron er altså for folk som ikke har penge nok til at købe et ordentligt mærke det lyder måske lidt hårt men sådan er det Centrino er dyre men bedre og Celron M er god, billigere men den mangler også nogle ting

Her snakkes der om Pentium M og Celeron M.

Fra PC world.
Chipgiganten Intel har lanceret to nye processorer til bærbare pc'er, nemlig Celeron M 350 og 360 med clockfrekvenser på henholdsvis 1,3 og 1,4 gigahertz.

ANNONCE:
Begge processorer er baseret på 90 nanometer teknologi, og de har en megabyte L2-cache. Det er dobbelt så meget som de hidtidige Celeron M-processorer, og det betyder højere ydelse. Frekvensen på systembussen er stadig 400 MHz.

Celeron M er discount-versionen af Pentium M, og når man kigger på specifikationerne, er der ikke den store forskel på de første Pentium M-processorer og de nye Celeron M-versioner.

Pentium M havde nemlig også en megabyte L2-cache ved lanceringen, mens de nyere Pentium M har dobbelt så meget cache.

En "gammel" Pentium M ligner altså en "ny" Celeron M, men Celeron M understøtter ikke strømstyringsteknologien SpeedStep. Derfor skruer den ikke automatisk ned for frekvensen, når behovet for regnekraft ikke er så stort, og pc'en kører på batterier.

Celeron M kan heller ikke gå i den særlige dvale-tilstanden Deeper Sleep, hvor strømforbruget (effekten) kan komme helt ned i omegnen af en halv watt. Det betyder et lidt højere strømforbrug.

Man kan stadig købe den gamle 1,4 GHz Pentium M med en megabyte L2-cache, og den koster faktisk 75 dollar mere end de 134 dollar, man skal slippe for en 1,4 GHz Celeron M 360. Det altså til trods for, at ydelsen er den samme.

Der er dog den krølle på historien, at hvis producenterne benytter Celeron M frem for Pentium M, må de ikke benytte varemærket Centrino. Her skal forbrugerne være vågne, for der er jo ingen grund til at betale ekstra for et varemærke. Celeron M er en glimrende processor til prisen - især hvis man får fingrene i en af de nye modeller.
Avatar billede draco999 Nybegynder
10. september 2004 - 15:23 #7
.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
10. september 2004 - 15:50 #8
draco999

Jeg er lidt forviret over dit svar - både det som du har givet - og så også dette "." som du så også har markeret som "svar" (hmmpf!)

Først så siger du at jeg skal holde mig langt væk fra alt der bare minder om en Celeron (det gør du i det første svar)

Dernæst skriver du at Celeron er OK for den prisbevidste - "Celeron M er en glimrende processor til prisen - især hvis man får fingrene i en af de nye modeller"...

Hvad skal jeg så forstå med dette --- skal jeg holde mig fra en Celeron - eller ikke....

Og hvad er et svar med "." for noget ??????? - Jeg er i hvert fald ikke blevet klogere ....

/Søren
Avatar billede freehelp Praktikant
10. september 2004 - 16:59 #9
Læs denne bearhugx http://www.eksperten.dk/artikler/365

Hold dig fra ceneron M - det er og bliver en neddroslet Pentium M og har ikke en klap med centrino at gøre!

Snakker man fordele ved den nye platform med dothan kontra banias er det maksimale strømforbrug for Pentium M Dothan er 21 watt, og det er 3,5 watt mindre, end Banias bruger.

De tre nye Pentium M Dothan har frekvenser på 2,0, 1,8 og 1,7 gigahertz. Når den bærbare pc kører på batteriet, kan frekvensen sænkes til 600 MHz. På den måde kan der spares på batteriet p.g.a. power 4 gear :-)

Er igang med at lave et site omkring emnet bærbar - og håber folk vil nyde godt af dette..

Til at starte med skal Pentium M fremstilles med 90 nanometer teknologi. Denne processor med kodenavnet Dothan skulle faktisk have været på markedet i dette kvartal, men Intel fandt nogle problemer med designet, så teknikerne måtte tilbage til tegnebrættet. Derfor er Dothan forsinket til andet kvartal.

I forhold til første generation Pentium M med kodenavnet Banias vil Dothan byde på højere ydelse, blandt andet på grund af højere clockfrekvens og en 533 MHz systembus, men ellers er der ikke den store forskel.

Dothan er at foretrække fremfor Banais kernen .... Da Dothan er lavet til 400 Mhz FSB og derfor giver ekstra ydelse - men det er ikke en stor forskel - og slet ikke noget jeg selv ville give mere for. Dothan skulle udvikle en smule mindre varme Jeg mener forskellen er mellem ca 21w (Banais) og ca 24,5w (Dothan), men når Dothan så har 1mb større l2 cache giver det også lidt ekstra power.

Dothan er fremtiden indtil den nye sonoma kommer - og indtil da skal du tage banias eller dothan.

Når I nu snakker batteri siger jeg så at dette er udregnet i idle og ikke ved brug!
Man siger 5 timer ved centrino - og ja det holder knap ved idle mode.
Belaster man den det mindste falder batteritiden. Ved de fleste maskiner i dag - er der mulighed for multibay - hvilket vil sige mulighed for to batterier og dermed længere levetid. Men man skal IKKE regne med det dobbelte :-)

MIN erfaring siger HOLD DIG FRA CELERON :-) Har testet en stor bunke celeron M efterhånden - og de er ikke forbedret væsenligt - så de er et køb værd.

Selvfølgelig er de fino til visse ting - og ønsker du en "billig" maskine så er det da fint! Men kræver du noget af din maskine - hvad angår ydelse og levetid så hold dig fra den.

Ønsker du yderlige hjælp kan du kontakte mig på msn eller icq. Findes på mit minisite
Avatar billede freehelp Praktikant
10. september 2004 - 17:14 #10
PS. Ting jeg personligt ville kigge efter er en god support fra producenten.

Det er ofte der folk "skider" i nælderne :-)

Mærker som Asus/HP/Fujitsu siemens/Zepnote(som er Dansk) og Vega er producenter jeg altid foreslå folk at handle med.

En bærbar behøver ikke koste en formue for at få dine ønsker opfyldt - men synes personlig at når man alligelvel bruger 8-12000 kroner - kan man ligeså godt gøre så godt et køb som muligt :-)

Ligemeget hvad - så gør op med dig selv hvad du skal bruge maskinen til - og hvilke krav du har til den. Snakker du batteritid så skal du have centrino og ikke celeron M
Det med elbarto siger den ofte har bedre batteritid holder ikke vand.

Jeg stress tester alle de maskiner jeg får ind her - og ikke en celeron M overgår banias eller dothan.

Snakker vi kroner - vil jeg sige du skal over 9000 for at få bare lidt kvalitet. Under dette skal du gå på kompremis men flere ting.

Gør op med dig selv om ikke du kan nøjes med en "billigere" model hvis dine krav til den ikke er så store - ller om du skal kaste penge efter en kraftigere maskine.

Lad dig ikke "snyde" at maskiner som bl.a Shg note maskiner som eftersigende skulle være asus inspireret :-) JO ofte er det Asus indhold - men ikke altid er god kvalitet!

Det samme gælder Vega maskinen. Det er ibund og grund en Asus dog med en lidt anden indpakning - og kan ofte findes billigere :-)

Til sidst vil jeg sige til dig at du skal sørge for at få en god skærm. Når jeg tester maskiner har jeg diverse programmer til dette - men er ikke selv tilfreds med diverse programmer til dette. Jeg indstiller altid maskinen så den passer til mig. så stiller jeg mig i en god vinkel og kigger ind på skærmen fra siden. Kan man se hvad der står på skærmen vender jeg tommel op :-)

Alle bærbare har pixelfejl - men gælder jo om at finde en der ikke ligger i den tunge ende hvad angår pixelfejl :-)

Nå men jeg kunne blive ved her. Du er velkommen på msn eller icq - hvis du ønsker support inden køb :-)

Ha en god weekend
Avatar billede bearhugx Nybegynder
10. september 2004 - 17:17 #11
freehelp ... mit valg står netop mellem to Fujitsu/Siemens modeller - Pro v2000 og M7400'eren ...

Og jeg tror nok, efter hvad der er blevet kommenteret idag at det bliver en M7400'er ;-)
Avatar billede freehelp Praktikant
10. september 2004 - 17:21 #12
En okay maskine trods celeron :-)

Forvent dog intet af den på grafik siden..
Maskinen har shared RAM som jeg på det kraftigeste fraråder - og især når den KUN har 256MB RAM

Desuden er grafikkortet noget skidt *G*

Men igen måske dækker den dine behov og fujitsu siemens er et godt produkt

Held og lukke med købet Bearhugx :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
10. september 2004 - 17:21 #13
lukke=lykke...stavefejl er gratis
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2004 - 23:01 #14
"Alle bærbare har pixelfejl"

Min har ikke :)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
13. september 2004 - 00:42 #15
hmmm... afviser draco999's "."-svar ... Det kan jeg ikke bruge til noget...
Avatar billede bearhugx Nybegynder
13. september 2004 - 00:44 #16
freehelp - ønsker du at lægge et svar ?
Avatar billede freehelp Praktikant
13. september 2004 - 17:08 #17
Min hjælp koster ikke :-)

El_barto> ALLE har også din. Din har nok bare mindre end flere andre!

Dette er facts
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2004 - 10:18 #18
Min har ikke pixelfejl, men du skal da være velkommen til at kigge forbi og vise hvor den er... Jeg kan da køre et par skærmtest for dig hvis det er :)

At den så risikerer at få det sidenhen, se det er en anden historie.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
01. oktober 2004 - 11:27 #19
Lukker spørgsmålet nu... Ingen har ønsket points, så dem inddrager jeg igen...