Avatar billede ibsimon Nybegynder
02. september 2004 - 19:37 Der er 52 kommentarer og
2 løsninger

trådløs router

Hej derude Experter

Jeg her lige købt en trødløs router D-Link DI-624
og troede at det bare var lige til at sætte til ...
Men da jeg skulle sætte den op pr ip adr..
Når jeg i menu til "select internet connection type(Wan)".
og der er flere forskellige valg.

Dynamic ip adr:
Static ip adr :
PPPoE        :
PPTP          :

Og lige der vidste jeg ikke hvad jeg skulle tag.
Så jeg ringer til tiscali og fik at vide at for det første må jeg ikke bruge andre end deres router...
og for det andet køre de på PPPoA

Har jeg så bare smidt min penge væk eller er der en smart løsning
jeg har en cisco 677 router ..

En lidt lang historie men håber på lidt hjælp
Avatar billede boris Mester
02. september 2004 - 19:41 #1
Det er en kanongod router (har den selv) så giv ikke op for hurtigt!
Avatar billede boris Mester
02. september 2004 - 19:49 #2
Men - når du nu ikke kan sige nej til deres router - kan du så ikke sætte din egen bag den anden, med mindre du skal køre en webserver?
Avatar billede ibsimon Nybegynder
02. september 2004 - 19:54 #3
Det ved jeg ikke jeg har aldrig før lavet trådløstnet men jeg har prøvet men kan ikke komme i kontakt med den .
Avatar billede leif Seniormester
02. september 2004 - 19:56 #4
Lige en hurtig en ! Hvilken IP har du nu når du laver en Ipconfig i en kommandoprompt ?

Du kan sagtens lave Router -> Router -> Arbejdstationer.
Avatar billede ibsimon Nybegynder
02. september 2004 - 19:58 #5
men nu er jeg på cisco
Avatar billede ibsimon Nybegynder
02. september 2004 - 20:02 #6
Vil det sige at det skulle lade sige gøre cisco først også d-link
Og hvad skal men så vælge af det med ip adr/static/PPPoE/PPTP
Avatar billede boris Mester
02. september 2004 - 20:04 #7
Du kan enten lade din dlink have fast ip, og så skal skodrouterem ikke køre dhcp på lan.
Eller du sætter dlink til dhcp på wan og skodrouteren til dhcp på lan.
Avatar billede ibsimon Nybegynder
02. september 2004 - 20:10 #8
ok jeg er rimelig grøn i det har router sjov
så fast ip hvad den være ?
og lige det der dhcp ved jeg ikke lige hvad er
Avatar billede leif Seniormester
02. september 2004 - 20:13 #9
Din Cisco sætter du som du altid har haft og jeg ville måske bare sætte din D-link til Dynamisk IP, så får den selv en IP af Cisco og så sætter du dine klienter til D-link routeren, så får de en IP derfra og du kan komme på nettet !

Det at du ikke kan komme i kontakt med det trådløse, ved ikke om det først skal aktiveres, men husk at sætte enten MAC adresse begrænsning eller en Kryptering på.

Er det til at forstå ? Så du har Cisco -> D-Link -> Klienter!

boris -> Hvad omtaler du som skodrouteren ? Cisco routere er skam gode routere!
Avatar billede boris Mester
02. september 2004 - 20:26 #10
Leif -> Det var ikke noget imod Cisco, den er sikkert ok, men imod at man bliver påtvunget at bruge den.
Avatar billede ibsimon Nybegynder
02. september 2004 - 20:27 #11
ok det vil sige at jeg bare sætter kable fra cisco eNet port til D-link
indgang
nu skal det ikke være noget med krydset kabler ?
Bliver nød til at prøve i morgen hvor der også vil være point
hvis det virker på forhånd tak til begge to :)
ellers skal jeg også finde en ny kærste LOL
Avatar billede leif Seniormester
02. september 2004 - 20:28 #12
Boris -> De er ikke glade for at du bruger andre, men hvis du finder en med PPPoA, mener jeg du kan sætte den på i stedet for !
Avatar billede ibsimon Nybegynder
02. september 2004 - 20:29 #13
ja men der hvor jeg har købt d-link vil de ikke bytte den når den har været pakket op :(
Avatar billede leif Seniormester
02. september 2004 - 20:30 #14
Lyder vildt at du skal finde dig en ny kæreste hvis det ikke virker ! :D

Du sætter "bare" D-Linki til Cisco som om det var en computer, du kan jo altid fjerne den hvis det går galt !
Avatar billede ibsimon Nybegynder
02. september 2004 - 20:37 #15
det med ny kæreste / jeg skulle være på østerbro kl. 20 :D
men sådanne er det med de kære computer tiden går
Avatar billede boris Mester
02. september 2004 - 20:37 #16
Jeg kan heller ikke se problemer i at bruge begge to, det bliver først mere bøvlet, hvis du skal køre den anden vej med en webserver, men den kan du i så fald sætte til cisco-tingen.
Avatar billede leif Seniormester
02. september 2004 - 20:43 #17
boris -> Enig.
Avatar billede ibsimon Nybegynder
03. september 2004 - 18:14 #18
for satan drenge det virker men nu kan jeg ikke få det trådløse til at virke er der noget bestemt man skal sætte op ?
jeg ved du >boris selv har d-link
håber i er på nettet eller en anden
Avatar billede boris Mester
03. september 2004 - 18:30 #19
Skal det forstås sådan,at du kan få internet ved at sætte et kabel i dlinkeren, men ikke på trådløs?
Start med at finde routeren på det trådløse net. Den plejer vist at hedder 192.168.1.1.Kan du finde den, så er der hul igennem. Gå ind i netværkindstillingen for det trådløse netkort og sæt default gateway til ruterens IP. Sørg for dhcp passer sammen, dvs at både routeren og det trådløse netkort er til DHCP.
Avatar billede ibsimon Nybegynder
03. september 2004 - 18:44 #20
jeg kan godt komme på nettet og komme i forbindelse med router men kun på kable
hvor finder jeg default gateway til routers ip
og hvad er det dhcp er ?
Avatar billede boris Mester
03. september 2004 - 18:51 #21
Du skal for det første have installeret det trådløse netkort rigtigt på computeren.
Derefter skal du have netkortet til at se og benytte routerens signal. Det kan de som regel automatisk, men måske skal du bekræfte det.
Routerens default IP og brugernavn og password står i manualen, men jeg tror nok det er 192.168.1.1 og admin og ingenting.
Gateway = routerens IP
DHCP betyder, at routeren virker som en server, der tildeler computeren et IP-nummer.
Det modsatte er fast IP, hvor du indstiller computeren til en bestemt, fast IP-adresse, f.eks. 192.168.1.100
Avatar billede ibsimon Nybegynder
03. september 2004 - 18:55 #22
ok jeg prøver lige lidt igen super
Avatar billede ibsimon Nybegynder
03. september 2004 - 19:10 #23
det er et prism 802.11g

jeg har lige fjernet netkort og instal det igen det skulle virke

det kan ikke være firewall der laver lort i det ?
Avatar billede ibsimon Nybegynder
03. september 2004 - 19:46 #24
ok nu har jeg prøvet at geninstaler net kort 4 gange og der er ikke nogle konflikter
og jeg er lige ved at opgive
det er et indbygget netkort på en laptop
skal jeg bare gøre mig selv en tjenste og gå ned og købe et af de kort man stikker ind i siden
inden jeg hiver resten af håret af :)
Avatar billede ibsimon Nybegynder
03. september 2004 - 19:48 #25
eller vil jeg bare side med det samme problem
Avatar billede boris Mester
03. september 2004 - 23:38 #26
Jeg har faktik haft computeren slukket,men du er ikke glemt.
Netkortet har sandsynligvis et eller andet program,man kan åbne. Det gælder om at få det til at søge eter netværk, der sender, og så vælge routeren
Avatar billede leif Seniormester
04. september 2004 - 01:29 #27
Hvis du har Windows XP, så prøv lige at kig i Kontrolpanel -> Netværskforbindelser om der ikke skulle være en Trådløs forbindelse, hvis du dobbeltklikker på den skulle der et eller andet sted der inde være mulighed for at søge efter netværk.

Sidder ikke lige på en maskine med Trådløs.
Avatar billede ibsimon Nybegynder
04. september 2004 - 11:15 #28
Når jeg går ind på kontrolpanel  >netværkforbindelser  Trådløs netværksforbindelse .> og der kan jeg dobbelt klik på Trådløs netværksforbindelse og den viser de tilgængelige netværk men ikke mit :(
jeg har ikke noget software til trådløstnetkort og det er win xp home
netkortet hedder prism 802.11g
Avatar billede leif Seniormester
04. september 2004 - 11:24 #29
Hvilken revision af routeren har du ? ( http://www.dlink.com/products/support.asp?pid=6#manual )
Avatar billede ibsimon Nybegynder
04. september 2004 - 11:32 #30
den hedder H/W C3 F/W ver.2.42
så det må være den nederste af de 3 tro jeg
den har kun en antenna
Avatar billede boris Mester
04. september 2004 - 11:33 #31
Det kan godt være at du skal sætte den til at søge efter tilgængelige net. Sådan var det med et netkort i en bærbar, som jeg skulle have til at fungere sammen med dlink routeren. Netkortet burde selv have fundet den, men skulle altså som sagt sættes i gang med en søgning.
Avatar billede leif Seniormester
04. september 2004 - 11:34 #32
Har du tjecket at den har et SSID (Manualen s. 13) ?
Avatar billede ibsimon Nybegynder
04. september 2004 - 11:36 #33
jeg har også været inde og trykke opdater
Avatar billede boris Mester
04. september 2004 - 11:37 #34
Når du søger blandt trådløse net, kalder routeren sig "default", men du kan konfigurere den (via netkabel, når det trådløse ikke virker), og ændre dens ssid til f.eks. "ibsimons_router", hvis der evt. er andre i nabolaget, der også hedder "default". Du kan også se status for den.
Avatar billede ibsimon Nybegynder
04. september 2004 - 11:38 #35
ja den har jeg bare kaldt default (SSID)
Avatar billede leif Seniormester
04. september 2004 - 11:41 #36
Enig med boris i at du skal ændre SSID væk fra default, da andre i nabolaget kan have det samme SSID.
Avatar billede boris Mester
04. september 2004 - 11:42 #37
Jo, men der er mange, der hedder default. Det opdagede jeg efter et par timers togtur med en bærbar, der mødte mange net undervejs. Og hvis nu naboens eller købmanden eller et andet net hedder det samme, har du flere som hedder default.
Avatar billede boris Mester
04. september 2004 - 11:44 #38
Hvis du ikke har ændret på routeren, burde den uden videre udstråle sit ssid og så skal du også kunne søge efter det.
Når du har fået det til virke, bør du til gengæld fjerne visningen af ssid, så du ikke reklamerer over for omverdenen med netværket.
Avatar billede ibsimon Nybegynder
04. september 2004 - 11:45 #39
ok nu har hedder den ibsimons_router og det er det samme ;()
Avatar billede boris Mester
04. september 2004 - 11:53 #40
Jeg er næsten helt sikker på, at du skal koncentrere fejlfindingen på computeren. Den SKAL kunne finde routeren, prøv at få den til at lave en ny søgning på trådløse net. Kender du nogen, som kan komme forbi med en trådløs blærbar og teste?
Avatar billede ibsimon Nybegynder
04. september 2004 - 11:54 #41
Jeg har overvejet om jeg skulle gå ind og købe cardbus

Er det at opgive for let

der er da software med så må det da være til at få til at virke

D-Link AirPlus Xtreme G+ DWL-G650+

Netværksadapter / IEEE 802.11b / IEEE 802.11b+ / IEEE 802.11g / 54 Mbps / Trådløs / CardBus / IEEE 8

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44771
Avatar billede ibsimon Nybegynder
04. september 2004 - 11:56 #42
>Boris nej
Avatar billede boris Mester
04. september 2004 - 12:09 #43
Der kan selvfølgelig også være fejl i routerens hardware, det er da en mulighed.
Men jeg ville for at have prøvet alt afinstallere netkortet på computeren, pille det ud, genstarte computeren og derefter installere det igen efter anvisningerne, mens routeren er tændt.
Avatar billede leif Seniormester
04. september 2004 - 12:11 #44
Er det nyeste Firmware der ligger på ?
Avatar billede leif Seniormester
04. september 2004 - 12:12 #45
Hvis ikke, kunne det være en mulighed at forsøge med en nyere ver. !
Avatar billede boris Mester
04. september 2004 - 12:15 #46
-> leif
Men selvom den skulle have ældre firmware, burde det da ikke ligefrem gøre den usynlig??? Oder?
Avatar billede leif Seniormester
04. september 2004 - 13:53 #47
boris -> Teoretisk, Nej, men man har hørt før at problemer blev løst med en nyere Firmware ! Men, Ja, det burde ikke have nogen indflydelse.
Avatar billede boris Mester
04. september 2004 - 15:42 #48
Man kunne evt. gå frem på denne måde:
1)
Geninstallere PC'ens netkort som beskrevet ovenfor med routeren tændt.
Hvis PC'en derefter finder andre net, men ikke finder ibsimons_router, så ville jeg næsten frikende netkortet for fejl.
2)
Hvis netkortet på den måde ser ud til at være OK, ville jeg overveje følgende:
a) Slukke routeren og tænde den igen
b) Gendanne fabriksindstillingerne i routeren
c) køre wizarten i routeren
Avatar billede ibsimon Nybegynder
04. september 2004 - 15:52 #49
hej igen nu kom jeg til at købe en cardbus og nu kan jeg se
mit netværk puls nogle andre
skal jeg så ind og sætte ip på det nye trådløstnetkort
og undskyld for jeg ikke har skrevet før jeg er lige kommet hjem :)
Avatar billede boris Mester
04. september 2004 - 16:26 #50
Jeg går ud fra at routeren kører DHCP og så skal netkortet også sættes til DHCP, dvs ingen fast IP
Avatar billede ibsimon Nybegynder
04. september 2004 - 16:54 #51
jeg takker for alt jeres hjælp :)
og for en af mine kammerater her hjem og hjælpe :)))))))))))
jeg er lidt på dybt vand hehe
hvis i sender et svar hver deler jeg point mellem jer tak igen
Avatar billede leif Seniormester
04. september 2004 - 16:57 #52
Hvis du mener at noget af det jeg har sagt kunne være med til at hjælpe !
Avatar billede boris Mester
04. september 2004 - 17:00 #53
Og det samme her. Husk det besværlige, det med at skjule ssid og kryptere nettet.
Avatar billede boris Mester
07. september 2004 - 15:33 #54
Tak for point, og god fornøjelse