Avatar billede bahzad Nybegynder
01. september 2004 - 10:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

RIS / SUS Server

Hej med jer
Jeg har et projekt hvor jeg skal opbygge et netværk med
1. Active Directory, som holder styr på firmaets medarbejder
2. Ris server, som medarbejderne skal fjernt kunne installer deres programmer og OS
3. SUS server, som skal hente opdateringer fra microsofts hjemmeside og lægge dem på medarbejdernes computere.

Jeg tænkte på hvormange computere skal jeg bruge. altså om det er en fordel eller ulempe at lægge RIS eller SUS sammen med active directory, lægge dem sammen i en seperat computer eller hver skal have sin egen computer.
Hvis I ellers har andre tips til projektet, så må ger komme med dem.

Projektet skal ikke laves til et rigtigt firma. det er et skoleprojekt.

Jeg TAKKER VILDT for jeres hjælp
Avatar billede serverservice Praktikant
01. september 2004 - 22:39 #1
1. Du skal starte med at installere server , promote den og installere dns og AD= active directory. noget om det her: http://www.dannyboyd.frac.dk/Windows2000Server.htm
2. Her er en artikel om ris der står alt hvad du vil vide http://www.eksperten.dk/artikler/332
3. Kender intet til SUS.
Antallet af servere afhænger af om det bare er et midlertidigt projekt elle du vil lave det som et rigtogt firmanetværk.
Du kan sagten nøjes med en Dc=domain controller og installere ris på den, men det mest rigtige er at installere 2 dcér afht. foult tolerance - da de står og replikerer AD mellem hinanden dvs du har en ekstra server som "backup". og så installere ris på den ene.
Hvis sus kan køre på en memberserver vælger du det. DVS 3 servere som min. vil jeg anbefale.

håber du kan bruge det ellers spørg.
Avatar billede bahzad Nybegynder
01. september 2004 - 23:32 #2
du henviser til nogle sider der bruger 2000 server. Jeg bruger selv 2003 serveren. hvad vil det sige at promote den?
Avatar billede serverservice Praktikant
01. september 2004 - 23:44 #3
Det er det samme som i w2000 som w2003 - jeg kan da godt give dig nogle links til 2003 hvis det passer dig bedre her er et 2003 link om dns og promote af server. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;816584

Når du installerer 2003 server første gang er den en memberserver (stand alone) uden AD - når du vil installere den som DC domain controller for dit nye domæne skal du køre dcpromo fra kør - Nu promoter=opgraderer du den til dc og installerer dns og AD.
Skal du bruge en ekstra Dcér i dit domæne køre du den op på samme måde med cdpromo vælger for "existing forest" og "existing domain" - resten kan du nok læse dig til - vil jeg tro.
Håber det hjalp med den forklaring
Avatar billede bahzad Nybegynder
02. september 2004 - 10:59 #4
Jeg takker. det hjælper.
Nu går jeg ud fra at jeg skal have en DC med AD på en maskine og en member server med både RIS og SUS, da SUS godt kan køre på en member server.

Jeg har et spørgsmål mere som jeg har tænkt meget på. Fjern installationen fra RIS serveren skal ske gennem PXE compatibel netkort og helst helt automatisk. har du nogen ideer om det?
Avatar billede serverservice Praktikant
02. september 2004 - 12:42 #5
Har nogle idéer om fjern installation - der skulle gerne stå hvad du behøver at vide i min artikel - du giver bestemte brugere ret til at "add computer to comain" i AD = kaldes at prestage eller du bruger administrator til at logge på med. se også ris unde svein.dk
Avatar billede miciver Nybegynder
03. september 2004 - 16:46 #6
Du kan nøjes med een server:
DHCP
DNS
IIS
Active Directory
RIS: Husk at RIS skal bruge sin egen volume
SUS SP1

Installer Windows 2003
Opsæt DNS
Kør DCPromo
Installere DHCP
Installer RIS
Opsæt DHCP
Installere IIS
Installere SUS
Avatar billede angelenglen Nybegynder
15. april 2005 - 15:20 #7
hvor bestilles eller downloades SUS henne?`
-og kan det passer hvad jeg har hørt, at SUS hedder noget andet nu?
Avatar billede jct Nybegynder
05. juli 2005 - 11:39 #8
SUS som nu hedder WSUS kan hentes gratis hos www.Microsoft.com