Avatar billede pappablue Nybegynder
31. august 2004 - 15:41 Der er 26 kommentarer og
3 løsninger

fejl i primosaldo i kontospec

Hej eksperter

Hmm, der var jo ikke meget hjælp at hente i http://eksperten.dk/spm/534448, men jeg prøver lige at udfordre jer igen :-)

når jeg skriver kontospec. ud sker der noget meget mærkeligt.
når jeg skriver ud med en start dato der ligger før d. 1/4 så stemmer alle saldi, men hvis startdatoen ligger på eller efter den 1/4 stemmer de ikke. jeg har fundet ud af så meget som at saldoen ultimo marts ikke er den samme som saldoen den 1 april.

Hvordan kan dette lade sig gøre????
og hvordan retter jeg det?

Pappablue
Avatar billede jeki Nybegynder
31. august 2004 - 15:43 #1
Det kan hænge sammen med regnskabsåret - hvornår starter dit regnskabsår?
Avatar billede pappablue Nybegynder
31. august 2004 - 15:44 #2
med den 1 april mener jeg primo april. årsafslutningen er foretaget pr. 31/12-03 og der er dannet primo posteringer den 1. januar hvor også driftskontiene er nulstillet.
Avatar billede pappablue Nybegynder
31. august 2004 - 15:45 #3
fejlen opstår både i drift og status
Avatar billede jeki Nybegynder
31. august 2004 - 15:45 #4
Der skal nok en efterberegning af saldi til. Fra hvilket modul skriver du kontospec ud? Finans? Debitor?
Avatar billede pappablue Nybegynder
31. august 2004 - 15:48 #5
Jeg har efterberegnet op til flere gange, chekket database, kørt reindex og jeg ved snart ikke hvad jeg ikke har prøvet af muligheder -S- spec. udskrives fra finans
Avatar billede jeki Nybegynder
31. august 2004 - 15:49 #6
Jeg går ud fra at vi taler om C5, men hvilken version?
Avatar billede pappablue Nybegynder
31. august 2004 - 15:52 #7
Ja C5 ver. 3,0 build 48 (sp2)#11
Avatar billede blacks Mester
31. august 2004 - 16:13 #8
Har du checket dine perioder at de er et helt år? Finans/Tilpasning/Perioder
Avatar billede dma Nybegynder
31. august 2004 - 16:30 #9
Bruger du lønmodulet? Der er en bug i 3.0 hvor finans poster fra lønmodul ikke har nogen valutakode (DKK). Det er standard i XAL hvor løn kommer fra, men dur ikke i C5, i det mindste ikke i kontospec. Prøv at ændre "Beløb i" (jeg kan ikke huske om der skal stå "Kontoens valuta" eller "Standard valuta (DKK)"
Avatar billede pappablue Nybegynder
31. august 2004 - 16:34 #10
Perioderne er chekket og de er et helt år, fra 1/1 til 31/12
Lønmodulet bruges ikke, men hvordan kan det også have betydning på alle konti?
Avatar billede pappablue Nybegynder
31. august 2004 - 16:40 #11
Fejlen findes på alle konti, men kun i kontospec. alle andre rapporter såsom ballancer m.v. stemmer, uanset hvilke startdato man bruger
Avatar billede leif Seniormester
31. august 2004 - 17:37 #12
Bruger du PR/04-xx eller 01/04-xx ? Kan ikke huske, vi havde noget lign. samme problem, men nu sidder jeg ikke selv som bogholder, så kan ikke huske hvilken vi fik til at virke !
Avatar billede mariaf Juniormester
31. august 2004 - 21:26 #13
Du kan ikke have et regnskabsår, der kører fra 1. april (primo april) til 31. marts og samtidig lave årsafslutning den 31.12. Det går galt.
Slet alle dine perioder (nej, der sker ikke noget med dine posteringer) og opret årene korrekt et ad gangen igen. Herefter efterberegnes Finans.
Avatar billede pappablue Nybegynder
01. september 2004 - 08:39 #14
Leif>det er ligegyldigt om jeg bruger pr.04 eller 01.04, jeg er heller ikke bogholder men supporter, men den her fejl er sgi for mystisk.

mariaf>Jeg har ikke regnskabsår den 1/4-31/3 men 1/1 til 31/12, så det er ikke perioderne den er gal med :-)

Desvære har jeg ikke mulighed for at smide et par skærmdumps på nettet til at illustrere fejlen, for jeg kan forestille mig at det er svært at se for sig. Det er sådan at hvis man udskriver en spec f.eks. 1/3-31/3 så er ultimo saldo 100.000 har man så en postering den 1/4 på f.eks. 1000 kr. så vil en udskrift fra f.eks. den 30/3 til 1/4 give en ultimo saldo på 101000 mens en udskrift fra pr.o4 eller 01/04 til 1/4 vil give en ultimo saldo på 151000. fejlen ligger i at primosaldo 1/4 er på 150000 istedet for 100000 som den burde være. diff mellem ul/o3 og pr/o4 er ikke den samme på alle konti, men der er en diff på alle konti og ingen af disse diff. stemmeroverens med noget bogført beløb.
Avatar billede leif Seniormester
01. september 2004 - 08:52 #15
Sorry, men der er ting jeg ikke forstår. I din kommentar 31/08-2004 15:44:04 skriver du at regnskabet starter 1/4 og i 01/09-2004 08:39:10 1/1, hvad er den rigtige oplysning ?
Avatar billede jeki Nybegynder
01. september 2004 - 08:55 #16
Jeg har erfaring for at hvis man går tilbage til første regnskabsår og starter med en efterberegning af saldi i finans for det første regnskabsår, derefter danner primo, så næste regnskabsår og danner primo o.s.v. så løser problemet sig.
Avatar billede leif Seniormester
01. september 2004 - 08:55 #17
Prøver igen, I din kommentar 31/08-2004 15:44:04 skriver du at regnskabet starter 1/4 og i 01/09-2004 08:39:10 starter året 1/1, hvad er den rigtige oplysning ?
Avatar billede pappablue Nybegynder
01. september 2004 - 08:55 #18
leif>Det indlæg må jeg have formuleret dårligt så :-)
det jeg i det indlæg forsøgte at sige var at der ikke er forskel på om jeg starter spec. pr.04 eller 01/04 og at regnskabsåret er fra den 1/1 til 31/12 :-)
Avatar billede leif Seniormester
01. september 2004 - 09:59 #19
Dvs. hvis du tager fx. pr/01-xx til ul/03-xx og får ultimo 1000 og så tager pr/04-xx til ul/12-xx for du ikke primo 1000 ? Er dette korrekt ?
Avatar billede pappablue Nybegynder
01. september 2004 - 10:13 #20
Leif> ja det er korrekt
Avatar billede janborup Praktikant
02. september 2004 - 10:06 #21
Hej

Jeg vil forslå at du lige kører kørslen Finans/Periodisk/Efterbregn perioder.

Den plejer at kunne gøre underværker.

Mvh.
Jan Borup Coyle
Avatar billede OMEGASUPPORT Novice
03. september 2004 - 11:43 #22
>Dvs. hvis du tager fx. pr/01-xx til ul/03-xx og får ultimo 1000 og så tager >
>pr/04-xx til ul/12-xx for du ikke primo 1000 ? Er dette korrekt ?

Du skal IKKE bruge PR/04-xx, når du kører en kontospec. midt i året. Du skal i stedet skrive 01/04-xx, så henter C5 selv primosaldoen fra 31/03-xx.

PR/xx-xx bruges kun, hvis man skal have en primosaldo fra regnskabsåret før (status pr. ul/xx-xx).

Hvilken primosaldo får du, hvis du skriver 01/04-xx som startdato? Passer den til saldo 31/03-xx?

Har du prøvet at printe en kontospec. fra 30/03-xx til 02/04-xx og sammenlignet den postering for postering til en posteringsliste i samme periode?

/Jørgen
Avatar billede pappablue Nybegynder
03. september 2004 - 11:56 #23
Ved godt at man ikke skal skrive pr midt i året :-)
men hvis du læser mine indlæg igennem en gang mere vil du se at jeg skriver at der ingen forskel er om man skriver pr eller 01. og ja jeg har prøvet at skrive en spec. ud fra 30/3 til 2/4 men der er ingen underlige posteringer, og når bare start datoen på spec. er før d. 1/4 så stemmer alle saldi
Avatar billede dma Nybegynder
03. september 2004 - 12:26 #24
Hvis du er interesseret, så må du gerne mail datafilen til mig, med oplysninger om C5 versionsnummer, så skal jeg kigge den igennem. Der må være noget andet galt.

dma@dmaconsult.dk
Avatar billede blacks Mester
03. september 2004 - 13:15 #25
Ja den datafil er vi vist mange der gerne vil se ;-) Så DMA lad os andres lige høre hvad du finder!
Avatar billede pappablue Nybegynder
06. september 2004 - 11:53 #26
DMA>Ville jeg såmen gerne, hvis altså det var mit eget regnskab, men ud er det altså en kundes, så det tør jeg sgi ikke sende vidre :-)

Men hvis du er i nærheden af odense, er du velkommen til at kigge forbi :-)
Avatar billede leif Seniormester
06. september 2004 - 12:56 #27
Jeg ved ikke om DMA er interresseret, men kunne man forstille sig at der var mulighed for at tilgå en maskine med det på, via fx. VNC eller lign. ?
Avatar billede dma Nybegynder
07. september 2004 - 07:18 #28
Odense? Desværre, bor i Nordjylland.

Leif's ide er da udemærket?!
Avatar billede pappablue Nybegynder
10. september 2004 - 15:01 #29
Ja, leif´s ide var ganske god, men vores netværksmand siger desvære nej.
Jeg siger tak til alle som har deltaget i diskusionen, men jeg opgiver at finde fejlen i første omgang. jeg har aftalt med kunden at han i år husker at der er de diff den 1/4 og hvis problemet opstår igen, må vi så overveje at smide de 1900 kr. på bordet og bede MSB om hjælp :-)