Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
30. august 2004 - 13:05 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

"net send" til netværket fra kommandpromten (cmd)

Hejsa

Har lige fundet ud af at man kan sende beskeder over netværket via komandoen "net send" i kommandoprometen i windows.

Men...når jeg sender en med "*" som modtager, er det ikke alle computerer på netværket det modtager den, min computer modtager den f.eks. ikke.

Hvis så jeg prøver at lave en net send kun til mig selv siger den:
"Der opstod en fejl under afsendelse af meddelse til COMPUTERNAVN.

Meddelelsesaliaset findes ikke i netværket.

Der er mere hjælp til rådighed, hvis du taster NET HELPMSG 2273"

Hvor computernavn er mit computernavn (og ja, jeg har tastet det rigtige).

Hvorfor er det kun nogle det modtager den ved brug af *, og hvorfor kan f.eks. min egen computer ikke modtage den, når jeg sender den direkte til mit computernavn?

Alle computere kører win 2000 og logger på en win 2000 server med et domæne.

Mvh.

Martin
Avatar billede morteeart Nybegynder
30. august 2004 - 13:08 #1
* er til alle.

Men hvis modtageren har dissablet 'net send' så virker det self ikke.
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
30. august 2004 - 13:11 #2
Ja, jeg er godt klar over at * er til alle, det fremgår jo af mit spørgsmål.

Du bliver nok lige nød til at uddybe resten du skriver...
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
30. august 2004 - 13:23 #3
Nogen der ved hvordan man laver linjeskift / breaks i messenger beskeder??
Avatar billede oskar Nybegynder
30. august 2004 - 14:03 #4
Hvis du ikke får beskeden er det fordi du har disabled servicen/tjenesten messenger på din maskine.
Jeg har ikke hørt om eller fndet nogen måde at lave linieskift, der er jo også en grænse for hvor meget man kan skrive.
Avatar billede ksoren Nybegynder
30. august 2004 - 14:16 #5
Du kan lave linieskift ved at sende char(13) med. Det laver du ved ALT+13 (indtastes på det numeriske tastatur)

Hvis du ikke kan få det til at virke fra prompten, så gør det fra start->kør :-)
Avatar billede sur69 Nybegynder
30. august 2004 - 14:19 #6
En firewall på modtager-PC'en kan også lukke for modtagelsen af dine beskeder.
Net send bruger "vist nok" netbios portene til at sende beskederne over.
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
30. august 2004 - 14:50 #7
oskar: Yep, har fundet den og fået den startet.

ksoren: Kan ikke få det med linjeskiftet til at virke. I promten skriver jeg net send pc71 "Test [og her trykker jeg så ALT+13]" - men så sender den bare beskeden...

Hvordan gør man det fra kør?
Avatar billede ksoren Nybegynder
30. august 2004 - 14:59 #8
Fra kør skriver du bare kommandoen helt på samme måde som du gør det i cmdprompten..
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
30. august 2004 - 15:12 #9
ksoren: Det virker fint fra kør, men ærgelit det ikke virker fra cmd, da man jo der får at vide om den er sendt eller ej, hvilket man ikke gør i kør.

Hvis du ligger et svar, så giver jeg dig og oskar 15 point hver.

Tak for hjælpen
Avatar billede oz2kas Nybegynder
30. august 2004 - 16:02 #10
du kan da også få at vide om den er blevet sendt når du gør det fra kør ;-)

Start -> kør -> cmd /k net send pc71 test

:-)
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
30. august 2004 - 16:06 #11
oz2kas: takker :-) Læg ud også et svar, så giver jeg også dig point.

Forresten: Er der nogen bestemt grund til at messenger tjennesten ikke er startet poå nogle af maskinerne, og er det helt i orden bare at sætte dem til at starte automatisk hver gang maskinen starter?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
30. august 2004 - 21:45 #12
ellers tak.
der var allerde svaret på spørgsmålet :-)

det kommer helt an på hvilken funkionalitet du ønsker.
messenger kan bruges til at meddele at printjobs er færdige samt administrative meddelelser, men det kan så sandelig også bruges til spam.
som oftest ser man en person (lad det være usagt hvilken type) sætte et løkke til at floode en enkelt eller flere maskiner, og dette er selvsagt, meget irriterende.
Avatar billede ksoren Nybegynder
31. august 2004 - 12:26 #13
ok

du kan også nøjes med at skrive selve beskeden i kør/notepad/.. og paste den ind i cmdprompten
Avatar billede hoffmann-as Nybegynder
19. september 2004 - 17:17 #14
Tak for hjælpen alle sammen