Avatar billede twinsen Nybegynder
29. august 2004 - 23:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Udvælgelse af 20 rækker, der har den største værdi i et felt.

Jeg ønsker her, at udvælge 20 rækker, som har den største værdi i et auto_increment felt. Rækker kan slettes, så jeg er ikke sikker på, at der er en række for hvert auto_increment index.

Jeg ønsker en sætning noget i stil med:

vælg 20 rækker, der har denne konstant som index, eller som er næststørst og ikke valgt i forvejen.

Jeg har ingen andelse om det her er svært (jeg er ny i sql ;), men hvis spørgsmålet burde tildeles flere point, giver jeg gerne.
Avatar billede alaflam Nybegynder
29. august 2004 - 23:15 #1
SELECT *
  FROM TABLE
    WHERE FELT="ET ELLER ANDET"
      LIMIT 20

hvis jeg forstod dig rigtigt :)
Avatar billede twinsen Nybegynder
29. august 2004 - 23:36 #2
eeeeej, vil det ikke give mig 20 rækker, hvor indexet er præcis konstanten? Det er jo et auto_indexment værdi, så der er ikke to rækker med samme nummer. Dertil kommer der også, at hvis der kan slettes i rækkerne, kan jeg ikke bare bede om:

select * from table where id > konstant, hvor konstanten er:

select max(id) from table - 20

Desuden ville det også være en fordel, hvis rækkerne blev serveret, med nedadgående id , altså at den række med det største id af de 20 kommer først osv.

Det ville være til at overskue, hvis mysql havde naturlige rækkenumre, såsom (tilgiv mit pseudo kode ;)

var = (select count(id) from table) - 20;

select * from table where count(id) >= var

jeg får grå hår af det her... mysql er sådan en bitch!
Avatar billede detox Nybegynder
29. august 2004 - 23:41 #3
Mht de 20 største autonummerede id's kan du gøre sådan:

SELECT * FROM tabel ORDER BY id DESC LIMIT 20
Avatar billede eagleeye Praktikant
30. august 2004 - 00:04 #4
Hvis du er helt ny i SQL så vil jeg anbefale du bruger tid på denne side:
http://www.w3schools.com/sql/default.asp
Avatar billede twinsen Nybegynder
06. september 2004 - 16:45 #5
detox, siden jeg endte med at bruge noget fra din besvarelse, har jeg besluttet for at afslutte med at give dig pointene. Lav et svar.
Avatar billede detox Nybegynder
06. september 2004 - 20:32 #6
Ok, værsgo'