Avatar billede dux Nybegynder
29. august 2004 - 11:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

RAM Settings/Latencys

Mín computer opfører sig "underligt", formoder det er fordi jeg har rodet med ram-indstillingerne i bios´en...

Har investeret i 2x 512mb Kingston HyperX PC3200, 400 MHz CL2, til mit Intel D865PERL bundkort...

auto-indstillinger er: Default (mine aktuelle indstillinger i parantes)

cpc override: disabled (enabled)
sdram ras act. to pre: 8 (5)
cas# latency: 2.5 (2.0)
ras# to cas# delay: 3 (3)
ras# precharge: 3 (2)

Symptomerne består i, (før jeg trykkede speederen i bund) at windows går i sort når jeg åbner nogle mapper på skrivebordet, og kommer igen (hvor ikonerne i nederste højre hjørne, popper op som ved normal opstart(mangler dog nogle, men firewall og antivirus er der da heldigvis), og programmerne på proces-linien fortsætter som intet var hændt...

efter jeg har "optimeret" ram-indstillingerne, sker det samme, bortset fra at den nu "fryser" et øjeblik, og fortsætter på samme måde...

Der står dette på Proconsult´s hjemmeside(hvor jeg har købt dem):

400 MHz settings: 2-3-2-6-1 (CAS Latency 2) ... hvad betyder det? hvilke tal reprænsenterer hvilke settings?

noget kunne tyde på den er gal med "sdram ras act. to pre"? som åbenbart skal stå til (6)???
Avatar billede espersen Novice
29. august 2004 - 13:05 #1
ja, prøv lige med 6
Avatar billede dux Nybegynder
30. august 2004 - 15:14 #2
Det ændrede ikke meget. Ville være rart at vide om det VAR ram´ene der forårsagede problemet, og hvad settings der kan anbefales... hvad gør "cpc override" f.eks.?
Avatar billede dux Nybegynder
16. november 2004 - 22:07 #3
åbenbart ikke nogen der ved noget om ram her, nå, fred være med det... lukker.